به گزارش هنر آنلاین، امروزه مشکلات ستون فقرات به دلیل فعالیت‌های مختلف یکی از مشکلات مردم است و محققان برای رفع این مساله تحقیقات خود را روی این موضوع متمرکز کرده‌اند. بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه حمایت می‌کند.

زهرا اکبری چهره برق، دکتری تخصصی آموزش بهداشت از دانشگاه تربیت مدرس درباره طرح «تأثیر برنامه آموزشی مبتنی‌بر یادگیری الکترونیکی بر دردهای اسکلتی-عضلانی هنرجویان موسیقی» توضیح داد: دردهای اسکلتی-عضلانی در بین موسیقیدان‌ها و هنرجویان جوان رایج است و هنرجویان موسیقی، در مقایسه با همسالان خود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند. به‌علاوه، دردهای اسکلتی-عضلانی در این گروه اغلب مزمن بوده و در نتیجه انجام حرکات تکراری، وضعیت بدنی نامناسب و حمل آلات موسیقی سنگین به‌وجود می‌آید. البته دردهای حاد نیز گاه به‌علت افزایش ناگهانی مدت تمرین با سازها مشاهده می‌شوند.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: میزان شیوع دردهای اسکلتی-عضلانی در نوازندگان بین ۴۱ تا ۹۳ درصد گزارش شده است. درحال حاضر نیز هنرجویان موسیقی دردهای اسکلتی-عضلانی بیشتری را نسبت به سایر دانش‌آموزان هم‌سن وسال خود تجربه می‌کنند. این دردها منجر به کاهش کیفیت زندگی و ناتوانی قابل توجه در تمرین هنرجویان می‌شود و تهدیدی جدی برای کیفیت عملکرد آنان است.

اکبری چهره برق اضافه کرد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد اندام‌های فوقانی (به‌خصوص در ناحیه شانه‌ها و مچ دست‌ها) و ستون فقرات از جمله در ناحیه گردن و کمر، بیشترین نواحی هستند که آسیب می‌بینند و داشتن وضعیت بدنی نامناسب هنگام نواختن و خستگی و ضعف عضلات عوامل کلیدی ایجاد دردهای اسکلتی-عضلانی در نوازندگان هستند. همچنین محققان معتقدند رفتارهای پیشگیری‌کننده از دردهای اسکلتی-عضلانی در بین هنرجویان موسیقی کمتر مشاهده می‌شود و تقاضا برای آموزش آنان جهت حفظ سلامتی‌شان رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: بنابراین اجرای مداخلات آموزشی در هنرستان‌های موسیقی ضروری و منطقی به‌نظر می‌رسد. آموزش درباره وضعیت بدنی صحیح در همان ابتدای آموختن موسیقی، می‌تواند موجب کاهش شانس ابتلا به دردهای اسکلتی-عضلانی در آینده شود. همچنین اگر این آموزش به صورت برخط و مجازی ارائه شود، می‌تواند بسیار کاربردی و سودمند باشد به‌خصوص در شرایطی که امکان آموزش حضوری وجود ندارد، مانند همه‌گیری بیماری کرونا.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، این محقق و پژوهشگر در پایان خاطر نشان کرد: بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی‌بر یادگیری الکترونیکی بر دردهای اسکلتی-عضلانی هنرجویان موسیقی، تولید بسته آموزشی شامل عکس، فیلم، پاورپوینت، پوستر و پمفلت در رابطه با رعایت وضعیت بدنی صحیح حین تمرین موسیقی، ویژه هنرجویان موسیقی و نوازندگان از جمله اهداف انجام این طرح بود.