گروه موسیقی خبرگزاری هنر ایران: پیروز ارجمند رئیس سابق مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با هنرآنلاین درباره انتظارات و مطالبات از دولت چهاردهم در حوزه فرهنگ و هنر گفت: فکر می‌کنم اولین کاری که دولت بایستی انجام دهد این است که نگاه صدقه‌ای‌اش را از هنر دور و به بحث معیشتی و رفاهی هنرمندان توجه جدی کند. دولت باید بحث مسکن را به صورت جدی پیگیر باشد به این دلیل اکثر هنرمندان صاحب مسکن نیستند و عدم امنیت شغلی وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی پیشامدی مثل کرونا رخ می‌دهد هنرمندان دچار آسیب می‌شوند، اگر اتفاق یا سانحه‌ای برای یک هنرمند خصوصاً در عرصه موسیقی رخ ‌دهد او تا مدت‌ها از کارش دور خواهند شد و فعالیتش متوقف می‌شود.

ارجمند در ادامه با بیان اینکه باید هنرمندان را در خلق اثر آزاد گذاشت، اظهار داشت: مسئولین باید به هنرمندان اعتماد کنند و اصطلاحاً نگاه ایجابی داشته باشند، زیرا هنرمندان کشورمان به فرهنگ و هنر ایران وفادارند.  این‌ها حداقل‌هایی است که ما در عرصه هنر به آن‌ها نیاز داریم، ضمن اینکه ما از ظرفیت‌های موجود در هنر موسیقی کم استفاده می‌کنیم یعنی آن چیزی که ارائه می‌شود بخش اندکی از همه ظرفیت است، اگر دولت زیر ساخت‌ها را آماده کند، تولیدات فوق‌العاده بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در بحث زیرساخت‌ها باید بیشتر کار بشود، ما در ایران تقریباً تالار استاندارد موسیقی غیر از تالار وحدت نداریم که حدوداً 60 سال پیش ساخته شده است و این برای موسیقی کشور کافی نیست.

رئیس سابق مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع رعایت نشدن کپی رایت هنرمندان را یادآور شد و گفت: اولین ناقض کپی رایت صدا و سیما است و اگر این مسئله رعایت شود بخشی از مشکل معیشتی هنرمندان رفع خواهد شد. بحث دیگر عدم حمایت از تولید است که خود این باعث شده تعداد زیادی از هنرمندان بیکار شوند. در صنعت‌ سینما، تئاتر و موسیقی ما داریم بازارهای جهانی را هم از دست می‌دهیم در صورتی که این فضا می‌توانست ظرفیتی باشد برای حضور در عرصه جهانی و حتی درآمد حاصل از صادرات فرهنگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: الان صادرات فرهنگی ما تقریباً صفر است، کاری که کره و ژاپن در صنعت سریال، انیمیشن و بازی‌ انجام می‌دهند ولی ما سهمی از بازار چند میلیارد دلاری صادارت فرهنگی نداریم. ما ظرفیت‌هایی داریم که دولت فقط باید از آنها حمایت‌ها کند تا به سوددهی برسند.

ارجمند حفظ کرامت هنرمندان را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: مردم این کرامت را رعایت می‌کنند و به هنرمندان احترام می‌گذارند و قدرشناس آنها هستند اما دولت‌ها بیشتر از آنها استفاده ابزاری می‌کنند.

وی ادامه داد: با تغییراتی که در دنیا و در کشورمان رخ داده است رسانه‌های جدید و بسترهای عرضه‌ جدید درخصوص محصولات فرهنگی به وجود آمده است، طبیعتاً وزارت ارشاد هم باید در نوع عملکردش تجدیدنظر کند و این تجدیدنظر متناسب با وضعیت موجود در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه باشد و این امر نیازمند وزیری است که با علم و آگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصطلاحاً جراحی انجام دهد.

این موسیقی‌دان کشورمان تاکید کرد: به من نظر من بود و نبود وزارت ارشاد بایستی بر عرصه فرهنگ و هنر تاثیر بگذارد اما الان تاثیری ندارد و برای رسیدن به این امر نیازمند یک جراحی و تیمی از مدیران هستیم که متشکل از متخصصان جامعه‌شناسی، رسانه، مدیران فرهنگی و هنرمندان باشد و مدل اجرایی برای این جراحی داشته باشد.

 

خبرنگار: غزاله صوفیانی