گروه موسیقی هنرآنلاین: صادق چراغی که آهنگسازی آلبوم «بخارا» را بر عهده داشته، در ابتدای این نشست گفت: فردوسی و رودکی همواره دغدغه دیرینی برای من بود که سالها به آن فکر کردم. خوشبختانه در سالهای گذشته توانستم آلبومی درباره موسیقی تولید کنم که با استقبال خوبی هم مواجه شد اما درباره اشعار رودکی با چالشهایی همراه بودیم. اما به هر ترتیب تلاش بسیاری را معطوف این کردیم تا به خوانش درستی از اشعار رودکی برسیم. امروز دغدغه ۱۵ ساله من درباره رودکی به بار نشسته و نتیجه آن همین آلبوم کوچک است که امیدوارم بازخوردهای آن خوب باشد.
وی با قدردانی از بنیاد رودکی برای حمایت از تولید این آلبوم، افزود: آن هنگام که روی فردوسی کار میکردیم، به ارشاد مراجعه کردم و گفتم کاری درباره این شاعر دارم ولی دوستان گفتند که چرا روی کارهای فردوسی پافشاری میکنی؟ من در همان زمان بود که تاکید داشتم اشعار شاعرانی چون فردوسی و رودکی باید در جریان زندگی حضور داشته باشند. شرایطی که باید برای جوانان بیشتر از قبل نشان داده شود تا این انسانهای بزرگ به مردم شناسانده شوند. نتیجه اینکه بعد از تولید آلبوم درباره فردوسی، بزرگان دیگری نیز در سالهای بعد آلبومهایی را در این زمینه تولید کردند و اکنون دیگر کار کردن روی اشعار فردوسی غریبانه نیست. امیدوارم با کار کردن روی اشعار رودکی نیز این وضعیت تکرار شود.
این آهنگساز در ادامه بیان کرد: در این کار به دو موضوع بیشتر دقت داشتم که خیلی از ما به آن توجهی نمیکنیم. اول اینکه ما در بسیاری از موارد دچار فراموشی هستیم و سعی نمیکنیم که برای یک بار هم که شده کارهای رودکی را بخوانیم و با مفاهیم آن آشنا شویم. بنابراین یکی از اهداف ما در تولید این آلبوم ایجاد شرایطی برای معرفی بهتر و بیشتر رودکی به مردم بود. از سوی دیگر استفاده از سازهای محلی ایرانی که متاسفانه در کشورمان به عنوان سازهای درجه دوم به مردم معرفی شده است. علاوه بر این نیز، توجه به هم افزایی با کشورهای فارسی زبان از دیگر نکاتی بود که به آن توجه داشتیم. به این ترتیب از افضل شاه شادی خواننده تاجیکستانی قدردانی میکنم که در این پروژه با همراهی وحید تاج حضور داشت.
وی در ادامه گفت: علیرغم اینکه ما محوریت ایران قدیم را برعهده داریم، باید اعتراف کنم که کشورهای فارسیزبان همچون تاجیکستان که در این پروژه حضور دارد، با شعرای پارسیزبان مانوستر هستند و علاقه بیشتری نشان میدهند. شعرهای رودکی برای بیشتر از هزار سال پیش است ولی تنها یک اثر موسیقی از روحالله خالقی درباره رودکی خوانده شده که البته آن هم به گواه مقالاتی که در کتاب علی دهباشی آمده، اشتباه خوانده شده است.
چراغی در در ادامه درباره دلیل همکاری با خواننده تاجیکستانی در کنار وحید تاج گفت: معتقدم به اینکه جان کلام موسیقی شرقی یکی است و تفاوت ماهیتی با هم ندارند. بنابراین در زمینه موسیقی که با خواننده تاجیک کار کردیم، جان کلام یکی است. در واقع اینجا یک کلیتی مطرح شده که در قالب فرهنگ شرقی توانسته در کنار هم به خوبی گنجانده شود. ما در این آلبوم تلاش کردیم جذابیتهای سازهای نواحی ایران را محوریت اصلی سازبندی این اثر قرار بدهم تا این اشعار کهن دست اول در کنار سازهای نواحی و سازهای موسیقی ایرانی تبدیل به یک کار درجه یک شوند.
وحید تاج خواننده آلبوم «بخارا» نیز در ادامه این نشست گفت: این کار در روزهای پایانی سال ۹۹ به من پیشنهاد شد. باید بگویم تا به آن روز پیش نیامده بود که به اشعار رودکی تا این حد متمرکز نگاه کنم و از این جهت کار بسیار سختی بود. اما با توجه به نزدیکی مفاهیم اشعار این شاعر بزرگ که با زندگی امروز همه ما در ارتباط هست پذیرفتم که در پروژه حضور داشته باشم. پروژهای که در قالب یک کار با هنرمندان تاجیکستانی صورت میگیرد و امیدوارم بتواند بیشتر از اینها میان مردم دیده شود. ما اگر بتوانیم بچههای خودمان را با ادبیات ایران بیشتر از اینها آشنا کنیم، قطعاً با اتفاقات خوشایندی مواجه میشویم که میتواند در پیشبرد اهداف فرهنگی ما تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه بیان کرد: فرزند چهارساله من وقتی با کارهای این سالها مواجه میشود، میگوید پدر اغلب این کارهایی که الان خوانده میشود چرا ضعیفتر از کارهای قدیمی است. به او جواب میدهم اینها به طور کامل به محتوا و شعر مربوط میشود. به طور کل اگر ما به اصل ادبیات و محتوای ارزشمند توجه کنیم قطعاً شاهد اتفاقات بهتری هستیم. از سوی دیگر معتقدم موسیقی اقوام ایران هم میتواند در هم نشینی با موسیقی ایرانی شرایط بسیار ارزشمندی را فراهم کند. فضایی که هم اکنون به دلیل شرایط کرونایی هنرمندان این عرصه را نیز تحت تاثیر قرارداده است.
تاج در بخش پایانی صحبتهایش گفت: ممکن است این آلبوم در ابتدا مخاطب چندانی نداشته باشد، اما مطمئن باشید که ۱۰ سال آینده متوجه اندیشه نهفته در این آلبوم میشوید.به اعتقاد من آلبوم «بخارا» یک اتفاق بسیار ارزشمند موسیقایی است که آیندگان میتوانند متوجه زحمات آهنگساز و دستاندرکاران آن شوند.