به گزارش هنرآنلاین، میدیا فرجنژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایران در اقدامی تازه قصد دارد پروژه "آواز معاصر" را به مخاطبان موسیقی ایرانی تقدیم کند.
فرجنژاد گفت: در تمام این سالها ما سلیقه مخاطب آواز را در نظر نگرفتیم و برایش ارزش قائل نشدیم. ترجیح دادیم مخاطب تصنیف بشنود تا آواز، چرا که ارائه آواز مطابق با سلیقه مردم سختتر است. در تصنیف فرمول ساده است؛ ریتم 3/4 یا 6/4 با شعری عاشقانه و بیشتر شبیه ترانه و تنظیمی خلوت در "اصفهان" یا "نوا". همین را درست انجام بدهید مخاطب در اغلب اوقات راضی میشود.
وی ادامه داد: در عین حال از تعصبات خشک عدهای از مدرسان و پیشکسوتان هم نمیشود گذشت. آنها آنقدر روی آواز متعصب رفتار کردند که نسل جوانتر آواز را رهایش کرد. در صورتی که مگر آواز قاجار شبیه به آوازهای خوانده شده در "گلها" بود؟ یا آوازهای "گلها" شبیه به آوازهای زمان چاووش بودند؟ خیر! خلاصه که تلاشم این است با استفاده از تمامی ابزارهای موسیقی امروز به شناساندن آواز به مردم بیشتر کمک کنم.
میدیا فرجنژاد درباره اهداف پروژه "آواز معاصر" توضیح داد: خیلی سخت خواهد بود که تنها یک هدف را به عنوان هدف اصلی بیان کنم چون برای این پروژه چند هدف را دنبال میکنم که شاید مهمترینش برای من و همراهانم؛ ادای دین به نسل جوانتر موسیقی ایرانی باشد.
وی ادامه داد: هیچ برنامهای برای انتشار این آثار به شکل آلبوم نخواهم داشت و در حال حاضر تنها به این فکر میکنم که راهی برای ارائه آوازهایی درست به مخاطب داشته باشم. در این راه به همراهانی نیاز دارم که مسیر را بشناسند و تواناییهای منحصربهفردی داشته باشند و "ترکاش" خوانندهای توانا و آوازخوانی مسلط به ردیف است. در ادامه قطعاً در این پروژه از خوانندگان جوان و مستعد استفاده میشود؛ چرا که میدانم در فضای امروز موسیقی ایرانی بسیارند کسانی که تواناییهای هنری بالایی دارند اما امکان فعالیت ندارند؛ صداهایی که هیچوقت شنیده نمیشوند و این شاید از کمکاری امثال من است.
این آهنگساز با اشاره به چگونگی انتخاب خوانندگان جوان گفت: تنها بر اساس تواناییهای خوانندگان فراخوانی خواهم داشت و کسانی را که آمادهتر هستند برای ضبط این آوازها انتخاب میکنم. در این انتخابها نه سن و سال و نه جنسیت خواننده برایم اهمیتی ندارد.
وی تأکید کرد: آواز معاصر، با ضبط دو آواز شروع شده که اولی از طریق صفحه من پخش شد و دیگری آماده انتشار است و بعدی در حال ضبط .
فرجنژاد درباره حال هوای این قطعههای گفت: در تنظیم آثار این پروژه عنصر ثابتی وجود ندارد مگر ساز خودم. در هر آواز فضای تازهای خواهید شنید.
این نوازنده تار درباره انتخاب کلام برای هر آواز، تأکید کرد: زمان بسیاری را در این مدت برای انتخاب شعر گذاشتهام. ساعتها جستجو و بررسی کردهام و باید بگویم که جهان شعر امروز پر از شاعران جوان و کمتر شناخته شده است؛ درست مثل آواز. انگار این دو هنر نهتنها در ذات ارائه هنری شبیه به هم هستند که در دشواریهای تاریخی هم در کنار هم قرار دارند.
وی ادامه داد: امروز در آواز تکصدایی داریم به این معنی که تنها چند صدای ثابت هستند که مدام شنیده میشوند. در شعر نیز به همین صورت است؛ چند شاعر هستند که بهواسطه رسانه بیشتر شناخته شدهاند. هزاران غزل خوب ناشنیده و دهها شاعر خوب ناشناخته هست. من تلاشم را میکنم که از این فضای خالی عبور کنم و کمکی باشم برای شنیده شدن شعر خوب، درست مثل آواز خوب.
نخستین گام از پروژه "آواز معاصر" با عنوان "سراب" و با صدای ترکاش و موسیقی میدیا فرجنژاد منتشر شده است. شعر این قطعه را انسیه سادات هاشمی سروده است. در این قطعه رضا داورزنی سازهای الکترونیک و عود مینوازد.