سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز سهشنبه 29 مرداد در هشتمین روز از بخش موسیقی دستگاهی میزبان نوازندگان جوان و نوجوان در بخش ساز سهتار بود.
داوران این بخش حسین علیزاده، بهروز همتی، داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری و بهداد بابایی بودند که در پایان روز تعدادی از آنها در یک نشست نظر خود را درباره اجراها بیان کردند.
هنرآموزان سلیقه شخصی خود را اعمال نکنند
در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سهتار و ردیفدان و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سهتار در مورد اجراهای این روز گفت: اجراهای خوبی را در تمام ردههای سنی شاهد بودیم اما لازم است که چند نکته را یادآوری کنم. اولین نکتهای که میخواهم عرض کنم در مورد انگشتگذاری صحیح در اجرای قطعات و همچنین قرار گرفتن دستها بر روی ساز است. اکثر نوازندگان دستهایشان را اشتباه بر روی ساز قرار دادند و این موضوع باعث میشود که کیفیت اجراها افت کند. این موضوع را هنرآموزان در نظر بگیرند که بچهها وقتشان هدر نرود و خیلی از مواقع است که یک نوازنده استعداد دارد اما تکنیک قرار گرفتن دست روی ساز و یا انگشتگذاری را ندارد. همچنین زمانی که ردیف را اجرا میکند، آنها را سر جای خودش اجرا نمیکند.
وی ادامه داد: نکته دیگر در مورد آداب نشستن بر روی صحنه و گرفتن ساز است. عدهای از نوازندگان در اجراهای امروز در شرایط بدی نشسته بودند و قطعات خودشان را اجرا کردند و این موضوع باعث میشود که در طول زمان دچار آرتروز و فشارهایی روی ستون فقراتشان بیاید.
داریوش پیرنیاکان در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هنرآموزان حتماً باید در تدریس ردیف سلیقه شخصی خودشان را اعمال نکنند و ردیف به هر صورتی که هست، همان را به نوازندگان آموزش دهند. در غیر این صورت این موضوع باعث میشود که ما خلاقیت و نوآوری را از جوانان و نوجوانان میگیریم. باید اجازه دهیم هنرجویان خودشان این ردیفها را هضم کنند. همچنین عدهای از نوازندگان قطعات را بسیار تند اجرا کردند و چندین مرتبه نیز اعضای هیئت داوران تذکراتی را به نوازندگان دادند. هر قطعهای یک زمانبندی و تمپویی دارد و زمانی که قطعات را تند مینوازید، همه چیز به هم میریزد.
مشکل کوک نبودن ساز در اجراها
سپس حسین علیزاده ردیفدان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سهتار و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سهتار در مورد اجراهای روز هشتم گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و باید به شما و اساتید محترمتان تبریک گفت. شما با اجرای خوبتان سطح کیفی جشنواره را بالاتر بردید و از همه مهمتر جرأت کردید که در این جشنواره شرکت کنید و این موضوع بسیار مهم است.
علیزاده در پایان افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که شما زمانی که روی صحنه میروید و اجرایی را انجام میدهید، آن اجرا را ضبط و یا فیلمبرداری کنید و پس از آن اجرای خودتان را مشاهده کنید. این موضوع باعث میشود که نقاط ضعف خودتان را بهتر متوجه شوید. نکتهای که بسیار در ساز سه تار به چشم میخورد، صدادهندگی ساز و کوک است. اکثر نوازندگانی که امروز اجرا کردند، مشکل کوک نبودن ساز داشتند و امیدوارم که با تلاش و تمرین این نقص را برطرف کنید و سالهای آینده اجراهای بهتری داشته باشید.
لزوم اجرای نوازندگان در جمع دوستانه
در بخش دیگری از این نشست مسعود شعاری نوازنده سنتور و سهتار و دیگر عضو هیئت داوران در مورد اجراها گفت: در موضوع اجرا دو بخش مهم وجود دارد. یکی از این بخشها مطلبی است که شما ارائه میکنید و بخش دیگر نیز این است که به چه صورت مطلب را ارائه میکنید. حقیقت این است که در کشورمان نوازندگان و خوانندگان زمان زیادی بابت تمرین برای اجرا ندارند و همانطوری که آقای علیزاده فرمودند، باید فیلمهای اجراهای خودتان را مشاهده کنید و همچنین در جمع دوستانه نیز اجرا کنید. این موضوع باعث میشود که تسلط بیشتری در اجرا داشته باشید.
لزوم نواختن ردیفهای موسیقی به صورت شنیداری
در پایان این نشست نیز بهروز همتی نوازنده تار و سهتار و عضو دیگر هیئت داوران دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: به طور کلی اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور ما به عنوان داور در این جشنواره یک افتخار است و بنده از طرف اعضای محترم هیئت داوران به شما نوازندگان جوان و اساتید محترمتان خسته نباشید میگویم.
وی افزود: نکتهای که باید عرض کنم این است که سعی کنید قبل از اینکه قطعاتی را اجرا کنید، نمونههای اجرا شده آن قطعات توسط اساتید بزرگ و برجسته را جمعآوری و گوش کنید. همچنین سعی کنید تا جایی که امکان دارد ردیفهای موسیقی را به صورت شنیداری بنوازید به دلیل اینکه زمانی که آنها را از روی نت مینوازید، در هنگام اجرا تفاوتهایی پیدا میکند و اگر این ردیفها به صورت شنیداری اجرا شود، نتیجه بهتری بدست میآید.
همتی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالهای گذشته مشاهده کردیم که تعدادی از نوازندگانی که در این جشنواره مقامی کسب نمیکنند، ناامید میشوند و بعضاً نوازندگی را کنار میگذارند و حتی تعدادی از نوازندگانی که مقامی کسب میکنند نیز دچار غرور میشوند و همین موضوع باعث میشود که ساز زدنشان افت کند. امیدوارم که همیشه با همین اشتیاق و شور و شوق در جشنواره موسیقی جوان شرکت کنید.
سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار میشود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد در تالار رودکی آغاز شد که تا جمعه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.
مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سهشنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار میشود.
هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار میشود.