به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، یادمان هنرمند فقید، کاوه دیلمی خواننده و از شاگردان برجسته استاد بنان شامگاه شنبه ۱۴ اردیبهشتماه با حضور پریدخت بنان همسر استاد بنان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و اعضای خانه موسیقی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در ابتدای مراسم سید عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینشهای نیاوران با حضور در جایگاه گفت: مرگ کاوه دیلمی برای من یادآور شعر "مرگ قو" از دکتر مهدی حمیدی بود.
وی افزود: مطمئناً مرگ کاوه دیلمی که چند سالی را نیز در خلوت گذراند مرگ عاشقانهای بود. کاوه دیلمی هنرمندی بزرگ و واقعی بود. هنرمندان واقعی هیچگاه مترصد ارتزاق از راه هنر نیستند. هنرمندان حقیقی با هنر خود عشقورزی میکنند و عشق میپراکنند.
سجادی کاوه دیلمی را یکی از هنرمندان راستینی دانست که هنرش را عاشقانه ادامه داد و افزود: هنگامی که صدای کاوه دیلمی را که بهحق بنان گونه بود، میشنوم یاد این بیت از حسین منزوی، شاعر و غزلسرای برجسته و بیبدیل غزل معاصر که در واژهسازی و ترکیبسازی استاد بود میافتم:
صدای کاوه دیلمی به اعتقاد من صدایی دریاچمن بود. هم آرامش دریا را داشت و هم سرسبزی چمن را.
سجادی در پایان سخنان خود ضمن طلب آرامش برای روح کاوه دیلمی از خانه موسیقی که برگزاری این مراسم به همت آنها میسر شده بود قدردانی کرد.
پس از سخنان سجادی، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی با ذکر این مطلب که این جمعی که امروز گرد هم آمده است گرچه از نظر کیفی بسیار باارزش است اما بیش از هر وقت دیگری نشانگر غربت موسیقی اصیل ایرانی است ابراز داشت: ما امروز بیش از هر وقت دیگری به امثال کاوه دیلمی نیاز داریم، اما او ما را تنها گذاشت و رفت. امروز با هزاران تأسف باید برای خیلیها توضیح دهیم که کاوه دیلمی که بود. وقتی عنوان کردیم که قصد داریم برای این خواننده پیشکسوت و صاحب منزلت بزرگداشتی برگزار کنیم بسیاری پرسیدند که او که بود و آثارش چه بود و حتی با نام او هم آشنا نیستند. این از تأثرها و تأسفهای ماست که در روزگار عجیبی به سر میبریم. بارها و بارها این مطلب را گفتهام که امروز متأسفانه موسیقی اصیل ما در بنبست به سر میبرد. امروز جانمایه و اصل و اساس و عصاره موسیقی ایرانی که تبلور آن در سازوآواز است بسیار کمفروغ ظهور و بروز دارد.
وی ادامه داد: پرواضح است که مقصر اصلی این واقعه رسانه ملی ماست که باعث ایجاد فاصله میان مردم و هنر موسیقی شده است. اما ما هم باید تکالیف خود را انجام بدهیم. باید درد دلها را بگوییم و در خصوص موسیقی ایرانی آگاهی بخشی را انجام دهیم. امثال کاوه دیلمی وجودشان کیمیا بود.
نوربخش همچنین در بخشی دیگر از صحبتهایش با اشاره به سابقه آشنایی خود با دیلمی از اواسط دهه شصت گفت: در سالهای دهه شصت دیلمی را در منزل زندهیاد احمد عبادی دیدم. من جذب شخصیت او و هنرش شدم. کارهای او را دوست داشتم و همواره حسرت میخورم که چرا دیلمی بیشتر کار نکرد. شیوه او در خوانندگی کاملاً تداومبخش موسیقی و آواز استاد یگانه آواز ایران غلامحسین بنان بود.
در ادامه مراسم یادمان کاوه دیلمی، بهرام دهقانیار، موسیقیدان و آهنگسازی ضمن اجرای تکنوازی پیانو درباره کاوه دیلمی گفت: کاوه دیلمی هم آدم هنرمندی بود و هم باشخصیت. دیلمی در کارش هم توانا بود.
پس از تکنوازی پیانو نوبت به سخنرانی دکتر محمد سریر، عضو شورای عالی خانه موسیقی رسید. سریر نیز در ابتدای صحبتهای خودش با ذکر این مطلب که مراسم امروز همچون شخصیت خود کاوه دیلمی درویشانه برگزار میشود افزود: دیلمی نمیخواست درباره تأثیر خود بر موسیقی سروصدا کند. دوست داشت در آرامش کار کند. کاوه دیلمی در واقع هنرمند ارجمندی بود. هنرمندان عرصه موسیقی میدانند که ایجاد خلاقیت در کنار یادگیری جانمایه موسیقی بسیار دشوار است و افراد کمی به این جایگاه رسیدند. دیلمی توانست بدون سروصدا به این مرحله برسد. او موسیقی دستگاهی و گوشهها را میشناخت و خلاقیت هم داشت. دیلمی دارای ادراک درونی نسبت به موسیقی بود. ادراکی که در واقع در سنین بالا به تبلور میرسد. ما متأسفیم که او را از دست دادیم چون او در واقع در شروع بود. همیشه آرام بود و تواضع و خشوع داشت. او توانایی شخصی داشت و در روح مخاطب تأثیر میگذاشت.
سریر در ادامه اظهار داشت: ما با خلأ در موسیقی ردیفی دستگاهی روبهرویم و بزرگان و پایهگذاران این موسیقی ما را ترک میکنند و ما میبینیم که صحنه خالی شده است. دلم میخواست دیلمی ما را تنها نمیگذاشت. آرزویم این بود که او هنرش را به عدهای از مشتاقان تعلیم میداد. پشتوانه موسیقی ما امروز دارد از دست میرود و خلاقیتهایی که پایههای موسیقی را محکم میکند بسیار کم و تقریباً نادر شده است. دیلمی یکی از ستونهای موسیقی ما بود که جایش خالی است.
در ادامه این برنامه کلیپی از سخنان حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده نامآشنای کشور در خصوص کاوه دیلمی پخش شد. علیزاده در بخشی از صحبتهایش با ذکر این مطلب که بهندرت میشود کسی را پیدا کرد که به شیوه استاد بنان کار کرده باشد افزود: اگر کسی شبیه کاوه دیلمی در موسیقی ایرانی وجود داشت که ظرایف شیوه استاد بنان را بهخوبی درک کرده باشد قطعاً بسیار ادعا داشت در حالی که دیلمی اینگونه نبود. دیلمی شیوه بنان را به خوبی اجرا میکرد من خاطرات بسیاری با کاوه دیلمی داشتم.
در پایان این برنامه مزدا انصاری، موسیقیدان، نوازنده پیانو و آهنگساز به همراه مسعود یکتا بر روی سن حضور یافت. انصاری پیش از اجرای خود در سخنان کوتاهی گفت: امشب کار سختی دارم و احساس میکنم کاوه اینجا حضور دارد. ما خاطرات زیادی با هم داریم. من در این اجرا سعی میکنم به دوست عزیزم ادای دین کنم.