به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، پیشکسوت دوتار نوازی قوچان اجرای خود در سومین روز از جشنواره فجر را با حمد رسول الله و موسیقی عرفانی شروع کرد.
علی غلامرضایی آلماجوقی که معتقد است اگر زمان کافی برای اجرا داشت و میتوانست بخواند، مردم تا صبح در سالن مینشستند، قطعههایی از جمله "بش قارداش" و "محمد حنیفه" درباره پسر علی ابن ابی طالب را در اولین سانس از سومین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد.
این هنرمند 87 ساله که با چاروق، لباس و سربند خاص منطقه قوچان روی صحنه حاضر شد، برای اجرای دومین قطعه گفت: میخواهم قطعه ای هم از امام رضا(ع) برایتان اجرا کنم زیرا میدانم شما از من چنین انتظاری دارید؛ همه ما قربان امام رضا(ع) می رویم.
این خواننده که نشان درجه یک هنری دارد تاکنون در کشورهایی از جمله فرانسه و تونس هم اجرا داشته است. علی غلامرضایی آلماجوقی اجرای خودش را با صلوات بر پیامبر اکرم(ص) به پایان رساند.
در همین سئانس همچنین احمد قربانف (سفیر ترکمنستان در ایران) و رامین نورقلی پور (نماینده مردم کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی) از نزدیک به تماشای اجرای گروه چاغا بخشی (ترکمن) در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نشستند.
گروه چاغا بخشی(ترکمن) به سرپرستی حمید کم شعرهایی از مختوم قلی یکی از بزرگترین شاعران زبان ترکمن و مهمترین شخصیتهای مردم این منطقه را اجرا کرد. تک نوازی کمانچه و اجرای قطعه "گل نرگس" یکی از بخشهای مورد توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری بود.
آواز "کاکلیک"، "نار آغاجی"، نوایی "آچدی محمد"، "کوراوغلی"، "داش قالدی"، گروه نوازی "آت چاپان" و تک نوازی "گل نرگس" از جمله اجراهای این گروه در بخش دوم سانس اول سومین روز از جشنواره موسیقی فجر بود.
ایوب کم (خواننده و نوازنده دو تار)، ستار تاراج(خواننده و نوازنده دوتار)، گل محمد کم (نوازنده دوتار)، به سرپرستی حمید کم (نوازنده کمانچه) اعضای گروه چاغا بخشی (ترکمن) بودند.
طوی جان نیازی (موسیقدان ترکمن)، شهرام کوسه غراوی (نماینده مردم کلاله در مجلس شورای اسلامی) و عاشور گلدی نیازی از اهالی فرهنگ و هنر ترکمن نیز از دیگر مهمانان حاضر در این اجرا بودند.
شادیانههای هزارساله گیلان مخاطبان جشنواره را به وجد آورد
اجرای گروه"گیل و دیلم" با قطعه دیلمان که شاه نوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، شروع شد.بعد از اجرای مقدمه دیلمان توسط گروه "گیل و دیلم" رضا شاه نوری، سرپرست این گروه گفت:"ما امشب به نمایندگی از خطه گیلان در خدمت شما هستیم. موسیقی گیلان و دیلمان ریشه در هزار سال دارد."
در ادامه برنامه ترانه "آها بگو" مورد توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری روبرو شد.
شاه نوری بیان کرد:موسیقی دیلمان مربوط به شرق گیلان و غرب مازندران و برگرفته از کار و مراسم حماسی و آئینی است. من هم میراث دار این موسیقی هستم که از 400 سال پیش سینه به سینه و نسل به نسل از اجدادم طهماسب بیگ، جعفر قلی بیگ، مهدی بیگ، شاه نور بیگ و نصرالله بیگ به من رسیده است و من هم این موسیقی را به فرزندانم منتقل کرده ام تا به فراموشی سپرده نشود.
او که تجربه حضور در جشنوارههای دوره قبل را هم دارد، معتقد است: باید در چنین جشنواره هایی پیشکسوتان موسیقی اقوام را به جوانان معرفی کنند و آنها را تشویق کنند تا از موسیقی اقوام که برگرفته از فرهنگ خودمان است الگو برداری کنند. زیرا ما بهترین موسیقی را داریم که برگرفته از کار و کوشش مردم این سرزمین است.
"گاش وچای"، "حیران حیران"، "دیلمان" و "رعنا" از جمله ترانه هایی بودند که این گروه اجرا کردند.
امید شاه نوری(نوازنده نقاره)، اسحاق سهرابی(خواننده)، نصرت شاه نوری (نوازنده دایره)، به سرپرستی محمد رضا شاه نوری (نوازنده کمانچه)، اعضای گروه "گیل و دیلم" در این دوره از جشنواره فجر بودند.
تنبوره 120 ساله تالشی مهمان جشنواره فجر
آرمین فریدی سرپرست گروه "کادوس" در حین اجرای موسیقی منطقه تالش گیلان، دو مهمان قدیمی را به حاضران معرفی کرد و گفت: یکی از این مهمان ها ساز "تنبوره" تالشی است که 120 سال دارد و دیگری "لله" قدیمیاین منطقه است.
این پژوهشگر موسیقی و نوازنده تنبوره بیان کرد: "ساز تنبوره تالشی فراموش شده بود و زمانی که به دنبال آن گشتیم به لطف مردان صد سال به بالایی که در کوه های تالش زندگی میکنند، یک ساز قدیمیتنبوره را که یکی از میانسالان 118 ساله حفظ کرده بود، پیدا کردیم و توانستیم نمونه هایی از آن را بسازیم و این ساز را احیا کنیم. خوشبختانه در حال حاضر بیش از 500 نمونه از تنبوره تالشی ساخته شده و جوانان هم نواختن آن را یاد گرفتهاند.
او قبل از اجرای آهنگ "بندون بندون"، توضیح داد: این آهنگ در مراسم حنابندان منطقه تالش خوانده میشود و گریه بسیاری از مادران را در میآورد زیرا مفهوم شعر به این معناست که " به مادر عروس چیزی نگید که دختر یک امشب دیگر مهمان اوست"
این اجرا با بخش اعظمیاز موسیقی مجلسی تالشی که در مراسم عروسی اجرا میشود، همچنین نی چوپانی تالشی همراه بود. آخرین ترانهای که این گروه اجرا کردند "سیا ریحون" بود و سپس مقام رقص "دوشه هوا" توسط گروه "کادوس" اجرا شد. اجراهای این گروه از خطه گیلان با استقبال خوب حاضران در سالن سوره حوزه هنری روبرو شد.
به گفته فریدی موسیقی منطقه تالش از شفت و فومن تا آستارا در ایران شروع میشود و تا مناطقی در جنوب کشور آذربایجان ادامه پیدا میکند.
هوشنگ حاجی بداغی (خواننده گروه)، رضا شعبان زاده(نوازنده دایره) به سرپرستی آرمین فریدی (نوازنده تنبوره، لله و نی تالشی) از اعضای گروه "کادوس" بودند. این گروه سابقه اجرا در کشورهایی مثل بلاروس، اوکراین و روسیه را هم دارند.