سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت گروه همایون پرنیا به سرپرستی و آهنگسازی حسین پرنیا نوازنده سنتور و آواز فاضل جمشیدی در نخستین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس برگزار شد.
این کنسرت در حالی روی صحنه رفت که مخاطبان پس از حدود یک دهه شاهد حضور این گروه در جشنواره موسیقی فجر بودند و گروه همایون پرنیا آلبوم "این نیز بگذرد" که پیشتر به انتشار رسیده بود برای مخاطبانش به اجرا درآورد.
در ابتدای این کنسرت و پیش از شروع، فاضل جمشیدی درباره حضور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: ما بعد از ده، دوازده سال و پس از تغییراتی که در مدیریت جشنواره ایجاد شد؛ در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردیم.
وی همچنین بیان کرد: ازآنجاییکه نوع کار حسین پرنیا فکر، نوشته و تنظیمشده است و تکصدایی و تکنوازی نیست؛ حتماً ارتباط برقرار خواهید کرد چراکه تلفیق موسیقی و شعر بهدرستی انجامشده است.
پس از صحبتهای جمشیدی؛ میلاد مرادی نوازنده کمانچه و سیاوش الهی نیا نوازنده رباب، شروع به نواختن کردند و با آوازخوانی فاضل جمشیدی، اجرای این گروه در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد و با خوانش بخشی از آواز در دستگاه اصفهان، تمامی اعضای گروه با نوای سازشان با خواننده همراه شدند و در بخشهایی از این اجرا، اعضای ارکستر به همخوانی پرداختند که این اجرا را برای مخاطبان شنیدنی کرد و درنهایت انتخاب نخست گروه، همانند شروع آواز با همراهی ساز کمانچه به پایان رسید و اعضای گروه بدون وقفهای به سراغ اجرای انتخابهای دیگرشان رفتند.
در این کنسرت، تصنیف عشق و بهانه با شعری از سایه، آواز بیقرار با شعری از مولانا، تصنیف صد ترانه با شعری از سایه، تصنیف این نیز بگذرد با شعری از رهی معیری، آواز پریشانی با شعری از محمدعلی بهمنی و تصنیف خواب نیلوفر با شعری از سایه به اجرا درآمدند و در بخشهایی مخاطبان شاهد خیام خوانی و تکنوازی کمانچه بودند.
حسین پرنیا در بخشی از اجرا گفت: جشنوارهها باید مسیری را طی کند که برای مخاطبان بهطور کامل رایگان باشد و بلیتفروشی صورت نگیرد. این صندلیها باید جای مردم باشد. درست است که امسال جشنوارهای منظم و منسجم داشتیم و سالمتر (به لحاظ حیطه کاری که فرصت در اختیار تمامی هنرمندان موسیقی کشور قرارگرفته است) برگزار میشود اما از مسئولان میخواهم این سالنها رایگان باشد. کار دولت این است که امکاناتی فراهم کند تا هنرمندانی که صاحبفکر هستند بتوانند روی صحنه حضور پیدا کنند و تفکراتشان را با مردم در میان بگذارند. مردم ما بیشتر از مرغ، گوشت، دلار و هر چیز دیگری به زندگی نیاز دارند؛ ما همه به زندگی نیاز داریم! چراکه اگر زندگی نباشد هیچچیز مفهومی پیدا نخواهد کرد. منی که امروز برای شما روی صحنه، ساز میزنم درواقع یکچیز را صدا میزنم؛ شمارا به زندگی دعوت میکنم! چون اگر پیامِ سازِ من زندگی نباشد، یکچیز مضحکی است؛ حتی برای خودم اینگونه خواهد بود.
وی با تأکید به برگزاری جشنوارهها بهصورت رایگان بیان کرد: امیدوارم سال آینده سالنها برای تمامی سبکها بهخصوص مقامی که جایگاه ویژهای دارد رایگان باشد تا بتوانیم همه مخاطبان را داشته باشیم. کاش مسئولان، بیشتر به فکر موسیقی بومی باشند البته نه موسیقی بومی کانالیزه شده دلالی! بومیهایی که بوی زندگی میدهد و شاهد باشیم که سالنها، سالنهای زندگی باشند.
در پایان این برنامه بنا به درخواست مخاطبان از حسین پرنیا خالق "گل پونهها" خواستند که این قطعه را بهعنوان حسن ختام کنسرت اجرا کند و فاضل جمشیدی پیش از اجرای این قطعه گفت: این قطعه را به نام ایرج بسطامی اجرا میکنم که پاره تن من بود و رفت و شاگرد شخصی که اکنون در بستر بیماری ست محمدرضا شجریان!
پس از صحبتهای جمشیدی، "گل پونهها" با همخوانی مخاطبان به زیبایی اجرا شد و نشان داد این قطعه پس از گذشت سالها همچنان ماندگار است.
صائب کاکاوند، ساسان بازگیر، سهیل سان احمدی، سیاوش الهی نیا، میلاد مرادی، پژمان پرنیا، مجید یحیی نژاد و احسان لیوانی اعضای ارکستر گروه همایون پرنیا را به سرپرستی و آهنگسازی حسین پرنیا تشکیل میدادند.