به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی، معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی برگزاری آزمون نوازندگی ارکسترهای تحت مدیریت بنیاد رودکی را اقدامی در راستای ارتقای فنی و کیفی ارکسترها خواند.
حسن سهرابی در خصوص برگزاری آزمون نوازندگی سازهای زهی گفت: آزمون نوازندگی ارکسترها در چنین شکل وسیعی برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است؛ از شاخصههای منحصربهفرد این آزمون میتوان به دو نوبت فراخوان عمومی در کل کشور، تدوین شیوهنامه جامع آزمون و تصویب آن در هیئت مدیره بنیاد، عدم رؤیت نوازندگان از سوی داوران در هر دو مرحله، نظارت هیئت ژوری ۷ نفره بر کلیه مراحل فنی آزمون اشاره کرد.
وی ادامه داد: این آزمون در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند و ارزیابی سطح توانایی نوازندگان شاغل در ارکسترها، فرصت برابری در اختیار همه استعدادهای موسیقی در سراسر کشور بود؛ موضوعی که تداوم آن قطعاً ایجاد انگیزهای برای تمامی جوانان علاقهمند برای نمایش توانمندیهای خود ایجاد میکند. اتفاقی که در تمام ارکسترهای بزرگ جهان هم مرسوم است. این در حالی است که ارکسترها پیش از این یا آزمونی نداشتند و یا آزمونهای محدودی هم که صورت گرفته با فراخوان عمومی و دارای هیئت ژوری مستقل نبوده است. شناسایی استعدادها و ایجاد زمینه حضور آنها در بالاترین سطح نوازندگی بخشی از وظایف بنیاد رودکی است؛ چه اینکه در اساسنامه بنیاد بر موضوع «شناسایی استعدادهای درخشان هنری ملی» تأکید شده است.
سهرابی ادامه داد: بنیاد رودکی از سال 1393 ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران را تحویل گرفته و در تمام این مدت دغدغه ثبات و رشد این ارکسترها را داشته است. شاهدی بر این مدعا تدوین نظام مزدی ارکسترها در 7 رده حقوقی در هیئت امنای بنیاد است؛ ارکسترها در این دوره برای نخستین بار دارای بودجه سنواتی شدند و راهی برای حفظ و ارتقای ارکسترها پیش پا نهاده شد.
وی با اشاره به این نکته که ضرورت برگزاری آزمون نوازندگی در بنیاد رودکی، برای همه ارکان مدیریتی این مجموعه پذیرفته شده بود افزود: برای برگزاری نظاممند آزمون نوازندگی در بنیاد رودکی، در گام نخست به دنبال تدوین شیوهنامه آزمون رفتیم. در این شیوهنامه بخشهای مختلف برگزاری آزمون پیشبینی و بستری فراهم شد که پس از این هم آزمونهای بنیاد رودکی به شکل مستمر و نظاممند برگزار شود. در شیوهنامه چارت آزمونی دو مرحلهای طراحی شد؛ پس از تدوین دستورالعمل و مفاد امتحانی، کار برگزاری آزمون وارد مراحل اجرایی شد.
سهرابی توضیح داد: بر اساس پیشبینی انجامشده، نخست فایلهای اجرای تصویری نوازندگان خارج از ارکستر دریافت شد که در آن نوازندگان رپرتوار تعیینشده توسط هیئت ژوری را اجرا کردند لازم به ذکراست حتی در این مرحله هم تصویر نوازندگان توسط داوران مشاهده نشد و دریافت فایل تصویری تنها بهمنظور احراز هویت شرکتکنندگان بود؛ در گام بعدی فایلهای ارسالی داوری شده و نوازندگان منتخب برای آزمون حضوری دعوت شدند. اولین فراخوان آزمون 11 مهرماه امسال همزمان با درج در سایت بنیاد رودکی و اطلاعرسانی در رسانهها، در روزنامههای کثیرالانتشار درج شد؛ این فراخوان یک نوبت دیگر نیز تمدید شد.
معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی گفت: سه لیست مختلف از استادان به نام ایرانی برای دعوت به هیئت ژوری تهیه شد که از این میان با تصویب هیئت مدیره بنیاد رودکی 5 نفر به همراه رهبران دو ارکستر ملی و سمفونیک بهعنوان هیئت ژوری انتخاب شدند. در روز 4 آبان ماه نشست هیئت انتخاب برای بازبینی فیلمها برگزار شد. در ششمین روز آبان ماه نتایج آزمون انتخابی اعلام و 17 نوازنده ویولن، 8 نفر ویولا، 12 نفر ویولنسل و یک نفر کنترباس با تأیید هیئت ژوری به آزمون حضوری دعوت شدند. در مجموع 120 نوازنده سازهای زهی از اعضای ارکسترها و منتخبان شامل سازهای ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس برای مرحله حضوری حائز شرایط شناخته شدند که هیئت داورانی که 2 نفر از آنها ساز تخصصیشان ویولن، یک نفر ویولا و 2 نفر ویولنسل بود به داوری سطح توانایی آنها پرداختند.
سهرابی توضیح داد: آزمون حضوری با حضور اعضای ارکسترها و نوازندگان منتخب، در 3 روز، 30 آبان، اول و دوم آذرماه برگزار و تلاش شد استانداردهای آزمونهای حرفهای جهانی رعایت شود؛ صحت برگزاری تمامی مراحل آزمون به تأیید و امضای اعضای محترم هیئت داوران و اعضای محترم هیئت مدیره بنیاد رودکی که در جلسه حضور داشتند رسید.
وی توضیح داد: برای این آزمون کارتهای ورود به جلسه بهصورت بینام طراحی شد و به تشخیص هیئت ژوری آزمون در پشت پرده برگزار شد و حائلی بین نوازنده و هیئت ژوری تعبیه شده بود. همچنین فرد ناظری تمام فرآیندها را کنترل میکرد و تمامی مراحل نیز مستند شد؛ به عبارت دیگر نهایت وسواس به خرج داده شد تا نوازنده و داور شناختی از هم نداشته باشند.
سهرابی ادامه داد: روز 27 آذر نفرات برگزیده آزمون در سایت بنیاد رودکی معرفی شدند که اصحاب خوب رسانه نیز به بازنشر این خبر پرداختند. در نهایت 23 نوازنده جدید جذب ارکسترها شدند. این افراد نمراتی بالای 60 در آزمون به دست آورده بودند. از سوی دیگر 13 نفر از نوازندگان ارکستر نمراتی زیر 50 داشتند که بنیاد رودکی در این مرحله و با تأکید بر اصل شایستهسالاری از آنها در ارکسترها استفاده نخواهد کرد که البته بیشتر آنان در حال حاضر دارای قرارداد با بنیاد رودکی نیستند هرچند بنیاد رودکی در خصوص تمامی این افراد تا پایان سال نسبت به پرداخت حقوق و مزایای آنان بر اساس آخرین قراردادشان اقدام خواهد کرد. از سوی دیگر فرصت دوبارهای در برابر این نوازندگان است تا با حضور در مستر کلاسها در آزمون بعدی که فروردینماه ۱۳۹۸ است بتوانند توانمندی خود را نشان دهند؛ نکته حائز اهمیت اینکه جوانان توانمند و باانگیزهای که در گذشته علیرغم شایستگی به راحتی امکان حضور در ارکسترها را نداشتند امروز شناسایی و به آنها امکان حضور در ارکسترها بهصورت آزمایشی داده شد. همکاری آنان بهصورت آزمایشی به هیچ عنوان به معنای نادیده انگاشتن حقوق مادی آنها نیست. افراد جذبشده با ارکسترها همکاری میکنند و در این دوره دستمزد فعالیت خود را دریافت خواهند کرد.
وی تأکید کرد: تمامی بخشهای فنی این آزمون مورد تأیید هیئت ژوری که در نوع خود از متخصصترین مدرسان و نوازندگان سازهای زهی هستند و همچنین رهبر دو ارکستر قرار گرفت. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بنیاد رودکی برای تقویت توان نوازندگان خود طی دو سال گذشته مجموعهای از مستر کلاسهایی با تدریس استادان خارجی برگزار کرده است؛ افرادی که موفق به کسب نمرات بالایی نشده و از همراهی با ارکسترها در دوره فعلی بازماندهاند یا در این مستر کلاسها غایب بودهاند و یا استادان کلاسها امتیازات منفی به آنها دادهاند که در صورت لزوم گزارش آن مستر کلاسها منتشر خواهد شد.
او ادامه داد: با این آزمون توانستیم بخشی از نقاط ضعف در جذب نوازندگان در ارکسترها را برطرف کنیم.ارکستر سمفونیک تهران، 28 و 29 فروردینماه و ارکستر ملی اوایل اردیبهشتماه اجرا دارند؛ بنابراین لازم بود که لیست نهایی نوازندگان ارکستر در یکی دو ماه مانده به پایان سال بسته شود تا بتوان برنامهریزی منسجمی برای سال آینده داشت. نباید فراموش کرد که انسجام و نظم ارکسترهای ملی و سمفونیک از افتخارت فرهنگی دولت تدبیر و امید است و این انتظار میرود که این ساختمان که امروز به بنایی درخور تبدیل شده همچنان نظم خود را داشته باشد و در سال آینده نیز انشالله شاهد اجراهایی شایسته از این دو ارکستر باشیم؛ ارکسترهایی که برآیندی از توانمندی نوازندگان کشور است و وظیفه ما است که کیفیت آن را حفظ کرده و ارتقا دهیم.