به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، آلبوم موسیقی "عاشق کیست" به آهنگسازی امیر پورخلجی و خوانندگی شهرام ناظری دوشنبه ۲۲ آبان با یک دقیقه سکوت حاضران به احترام درگذشتگانِ زلزلهزدگان غرب کشور در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.
سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران ضمن تسلیت برای درگذشت هموطنان در زلزله استانهای غربی کشور گفت: به اعتقاد من انتخابی درست درزمانی درست برای پرداختن به ابوسعید شکلگرفته است. من بر این باورم انتخاب عنوان "عاشق کیست" برای این آلبوم بسیار پُرمغز است. نام این آلبوم پرسشی را مطرح میکند که هنوز هم آدمی برایش پاسخی دقیق نیافته است. درعینحال به استاد ناظری تبریک میگویم که با این اثر به مجموعه موسیقی ایران بازهم اثری ارزشمند افزودند.
فکر کردم که مراسم امروز را لغو کنیم
شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی هم در این مراسم ضمن ابراز تأسف فراوان از حادثه زلزله استانهای غربی کشور توضیح داد: از خبر زلزله در منطقه کردنشین برای خانواده خودم، یا به قول ما کردها "بوآن خودم" دلم گرفت و چقدر خوب است که قومی مانند قوم کرد که نجیب، اصیل و سلحشور هستند فرهنگ ایرانی خود را تاکنون حفظ کرده است. همه قومهای ایرانی خوباند اما قوم کرد همیشه پیشمرگ و جان فدا بودند. در طول تاریخ هممرز ایران در منطقه کردنشین هرگز از دست نرفته است چراکه این قوم همیشه خودشان پاسدار مرزها بودهاند. این قوم انواع مرگها را تجربه کردهاند، بمباران شیمیایی را تجربه کردهاند و اکنون هم بلایای آسمانی هم بر آنها نازل میشود. مخصوصاً که این قوم با این فقر و این مرارتها اکنون زلزلهزده هم هستند.
خواننده آلبوم "عاشق کیست" گفت: فکر کردم که مراسم امروز را لغو کنیم اما دوستان گفتند که شاید همین رونمایی از این آلبوم خبری امیدبخش برای مردم باشد. پس من از شما میخواهم چند لحظه به یاد کردها و خانواده خود من سکوت کنیم.
وی با قرائت یک رباعی از ابوسعید ابوالخیر عنوان کرد: اگر ابوسعید همین یک رباعی را گفته بود برای ماندگاریاش کافی بود. بههرحال ابوسعید، بایزید، ابوالحسن خرقانی و منصور حلاج از پایههای اساسی فرهنگ ایران بودهاند که دیگران بر روی این پایهها ماندهاند. ابوسعید در دوره تفتیش عقاید میآید و درسهای بزرگی میدهد، او در محیطی بهشدت بسته میآید و تفکرات ایرانی را زنده میکند. به نظر من حضور این بزرگان معجزه بوده است. من یکی از عشقهایم ابوسعید بوده است. بعدها که با اخوان و کدکنی آشنا شدم تازه فهمیدم که این بزرگمرد در تاریخ ایران چه کرده است. همیشه هم در ذهنم بود که بتوانم اثری به یاد ابوسعید خلق کنم، همانطور که آثاری درباره مولانا و فردوسی خلق کردم. در این راستا هم با آقای پورخلجی آشنا شدم و دیدم که ایشان جوانی بافرهنگ هستند. خیلی برای من مهم است که با موسیقیدانی کارکنم که ادبیات را بشناسد. به هر صورت ادبیات چکیده و شرح ادب و فضیلت یک جامعه است. ادبیات مادر همه هنرهاست. کسی که ادبیات میداند، در کار موسیقی بسیار میتواند کارا باشد. حتی اگر کارگردان باشد و با ادبیات آشنا باشد که نتیجه آن بهرام بیضایی میشود.
ناظری افزود: من خیلی زیاد به استودیو رفتم و زحمات بسیاری را هم در این زمینه کشیدیم و خودم این مرارتها را به جان خریدم تا با همفکری و همراهی این جوان موسیقیدان، توانستیم این اثر را تولید کنیم. ما آمدیم و پیش خود فکر کردیم برای آدمی که هزاران سال پیش دارای مقام بزرگی چهکاری میتواند کرد؟ گرچه باید همه مملکت و همه ارکسترها جمع میشدند تا بتوانیم کار کوچکی برای ابوسعید بکنیم و چون در مملکت ما این کارها نمیشود، ما خودمان وارد عمل شدیم و این کار را زیر نظر بزرگمردی مانند شفیعی کدکنی به سرانجام رساندیم. به اعتقاد من ابوسعید مانند استاد مولاناست. کراماتی دارد که در بیان درنمیآید و امیدوارم شرایط کشور طوری شود که مراکز فرهنگی مشاهیر ما را بیشتر معرفی کنند. بههرحال در محیطی که بیفرهنگی در کشور ما موج میزند، سیاست نادرست رسانهها و صداوسیما باعث شده که هیچچیز سرجای خودش نباشد این اثر میتواند با معرفی درست به فرهنگسازی کمک کند. گرچه ما به همین سنگ نینداختن ارگانهای دولتی در سر راهمان هم راضی هستیم.
حکایت غمانگیز خوانندگان موسیقی ایرانی
این خواننده مطرح موسیقی ایرانی در بخش دیگری از مراسم با اشاره به علاقهمندیهای خود به اشعار ابوسعید ابوالخیر بیان کرد: من بهعنوان یک علاقهمند به ادبیات از سنین نوجوانی همیشه در آوازهایم رباعیات ابوسعید را خواندهام. حتی در اثری مانند "لوایان" هم بخشی از آثار ابوسعید را اجرا کردهام.
وی با انتقاد از شرایط فعلی توجه به موسیقی اصیل ایرانی گفت: آواز خواندن فقط صدای خوب نیست، تفکر و اندیشه در ماندگاری آواز نقش دارد. من معتقدم خیلی از آهنگهای امروز سه ماه تاریخمصرف دارند اما آثار ماندگار از ۴۰ سال پیش تاکنون همواره شنیده میشوند.
ناظری تصریح کرد: اگر خوانندگان سراغ کارهای ریشهای نمیروند، گناهی ندارند. ما آخرین بازماندگانی هستیم که اصولی داشته و به تربیت درست معتقد بود. متأسفانه در سالهای پیش بسیاری از ستونهای موسیقی مُردند، مراکز موسیقی که اهمیت داشتند همه از بین رفتند. وقتی کاری ریشهای دنبال نشود، نتیجهاش همین شده و باعث میشود خوانندگان امروز کارشان سه یا شش ماه بیشتر ماندگار نمیشود. البته به نظر من این اوضاع حالا حالاها ادامه دارد که شاید ۲۰۰ سال بعد این اوضاع کمی بهتر شود و به نقطه صفر نزدیک شویم.
انتظار داشتید بر بساطی که بساطی نیست
خواننده آلبوم "عاشق کیست" ضمن قدردانی از خبرنگاران در پوشش اخبار حوزه موسیقی عنوان کرد: از خبرنگاران تشکر میکنم که در این حدود ۴۰ سال همیشه در کنار اهل ادب و اهلقلم بودند. شما انتظار داشتید بر بساطی که بساطی نیست.
وی با انتقاد دوباره از لغو کنسرت چند ماه گذشته خود در قوچان تصریح کرد: این اتفاقها برای ما بسیار رخداده است. انگار من دیوانه بودم و عقلم نمیرسیده است که به آمریکا بروم یا اینکه به فرانسه بروم که آنجا شهروند افتخاریم. بههرحال من دلم خواسته که در ایران بمانم، پس مسئله قوچان چیز تازهای نیست. جالب اینکه در آنجا دائم به ما میگفتند یک ساعت دیگر و یک ساعت دیگر، درحالیکه من نگران مردمی بودم که ساعتها آنجا مانده بودند. آخر ماجرا هم خواستم با مردم حرف بزنم زدند روی چشمم و عینکم رفت در چشمم، شیشهاش شکست درنهایت هم به بیمارستان منتقل شدم. البته من جاهایی کنسرت دادهام که مخزن گاز آورده بودند، انگار قرار بود آنجا جنگی رخ دهد. به آنها گفتم برایتان متأسفم که این گازها و این سلاحها را برای شهرام ناظری آوردهاید که دوست شماست.
ناظری گفت: ما همه میدانیم آسیبهای زیادی بر پیکره فرهنگ ما خورده است و آواز و موسیقی هم بخشی از این ماجراست. مردم هم در این شرایط کار فاخر و فرهنگی دوست ندارند، درحالیکه شنیدن یک کار ارزشمند نیاز به تربیت فرهنگی دارد.
وی افزود: همین مدیران صداوسیما اگر ۳۷ ماه حقوق نگیرند دنیا را خراب میکنند اما من ۳۷ سال است که حقم را از صداوسیما نگرفتهام.
اماواگرهایی درباره ابوسعید و ارکسترهای یکروزه
امیر پورخلجی آهنگساز آلبوم "عاشق کیست" هم ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان زلزله استانهای غربی کشور اظهار کرد: امروز جای استاد شفیعی کدکنی در کنار ما بسیار خالی است. "حکایتنویس نباش، چنان باش که از تو حکایت کنند" و همانطور که میبینیم این اتفاق برای ابوسعید افتاده و بعد از وفاتش دربارهاش سخنها گفتهاند. البته درباره ابوسعید نظرهای متفاوتی هست. اینکه رباعیاتش از آنِ خودِ ابوسعید هست یا اینکه از آنِ فرد دیگری است؟ از طرفی میگویند که خانوادهاش رباعیات ابوسعید را به او نسبت نمیدادهاند اما من بر این باورم ابوسعید از نوآوران رباعی بوده است.
اردوان جعفریان تهیهکننده آلبوم نیز در این نشست گفت: برای من افتخار بود که در کنار استاد ناظری و پورخلجی این کار را پیش ببریم. بهعنوان تهیهکننده اثر میگویم که این اثر هیچ نفع مالی برای استاد ناظری نداشت و سه سال وقت خود را صرف ضبط و اجرای این اثر کردهاند. انرژی و دقت ایشان در این اثر بسیار فراتر از یک اثر عادی است اما انتظار داریم از نهادهای دولتی که بهجای پرداختن به سمفونیکهای یکشبه، به سرمایههای ارزشمند بپردازند. متأسفانه جامعه ما بیشتر به هنر و ادبیات سطحی میپردازد.