به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه، محمودی گلستانه مدیرهنری آکادمی موسیقی پوپیتر در ابتدای این جلسه که روز پنجشنبه برگزار شد، با اشاره به کثرت مراکز آموزشی و دانشگاهی موسیقی در ایران دانشگاهی گفت: دانشگاههای متععد موسیقی و آموزشگاههای موسیقی که و انبوه فارغ التحصیلان و هنرآموزان موسیقی که زمینههای مناسب و کافی برای فعالیت آنها وجود ندارد، منجر به بروز بحرانی در فضای موسیقی ایران شده است.
وی با اشاره به انگیزه تشکیل این جلسه از سوی آکادمی موسیقی پوپیتر شده است بیان کرد: فروپاشی آموزههای نسلهای متقدم موسیقی در اخلاق حرفهای، مناسبات شاگرد و استاد، تضاد با معیشت اهل موسیقی و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نیاز به آموزش و جذب حداکثری هنرجو از طیفهای مختلف فرهنگی و اجتماعی، ارزان شدن هزینههای آموزش موسیقی در شرایط رقابتی، اقبال گسترده طبقات مختلف اجتماعی به هنر موسیقی، نبودن معیاری مناسب برای تشخیص مدرسان صاحب صلاحیت، نبود اتحادیه و صنف در حوزه آموزشگاههای موسیقی، نا آشنا بودن برخی هنرجویان نسل جدید با استاندارهای حرفهای هنر و نگاه غیر واقع بینانه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای موسیقی به مقوله هنر و جایگاه هنرمند در ایران از جمله گزینههای تشکیل این جلسه از سوی آکادمی موسیقی پوپیتر است.
محمودی گلستانه هدف از برگزاری این نشستها را بررسی مسائل روز جامعه موسیقی ایران و ایجاد بستری برای گفتگو و طرح موضوعات فرهنگی موسیقایی از طرف جریانها و گفتمانهای مختلف موسیقی ایران دانست و ادامه داد: همچنین آکادمی موسیقی پوپیتر ضمن انتشار ماحصل برنامههای پژوهشی به شکل مقالات علمی_پژوهشی فضایی را جهت حمایت از پژوهشگران حوزه موسیقی و کنکاش در حوزههای نظری موسیقی را درکنار فعالیتهای آموزشی خود مد نظر دارد.
نادر مشایخی که سالها است در دانشگاههای موسیقی ایران به تدرس موسیقی اشتغال دارد، به آسیب شناسی جریان آموزش موسیقی در ایران پرداخت.
وی با اشاره به جوانانی که در حوزه موسیقی فعالیت میکنند بسیار با استعداد و با ایده هستند گفت: نیازی نیست بایدها را به جوانان تحمیل کنیم، باید امکانات را در اختیار آنها گذاشت و کارهای آنان را تماشا کرد، من در اروپا هم درس دادهام آن بچهها طبق آن تعلیم و تربیتی که در خانه میشوند یک خیابان یک طرفه را تا دوران جوانی طی میکنند.
وی افزود: در ایران کودکان با یک اتفاق بزرگ میشوند و این باعث میشود هر تصمیمی که بخواهند بگیرند و به آن عمل کنند مگر اینکه اصلاً تصمیم گیری را یاد نگرفته باشند، به اعتقاد من این به خاطر طرز تفکر ایرانیان است زیرا آنها علت خاصی برای بعضی از تصمیماتشان ندارند.
وی با ذکر یک مثال توضیح داد: برای مثال کسانی که فرش میبافند یک نقشه دارند و بر اساس آن پیش میروند ولی در فرش گبه این نقشه وجود ندارد، یعنی علت و معلول وجود ندارد، دلیل اصلی اینکه نقشه میکشیم برای این است که درصد خطا کم شود و وقتی خطا در بافتن فرش پیش میآید آن کسی که فرش را میبافد خطا را تکرار میکند و دیگر خطا به حساب نمیآید درعوض آن فرش منحصر به فرد خواهد شد زیرا آن خطا دیگر در فرش بعدی پیش نخواهد آمد.
مشایخی با اشاره به ابتکارات جدید ایرانیان بیان کرد: این تصمیمات میتواند در آموزش هم نقش عمدهای داشته باشد، هرگز کسی که ابتکارات جدید دارد را محدود نخواهم کرد، گاهی نحوه تفکر ایرانیان میتواند آنقدر بدیع باشد که حتی به فکرمان هم نرسد آدمهایی که در اروپا موسیقی را یاد گرفتهاند و به اینجا آمدهاند در خیلی از موارد راه را کاملاً اشتباه میروند.
مهمترین مرحله آموزش موسیقی دیدگاه هنر است
مشایخی درباره مراحل آموزش موسیقی گفت: آموزش موسیقی چهار مرحله دارد و بزرگترین آن که هفتاد درصد آموزش در آن نهفته است مسئله دیدگاه هنری است، یعنی آدم را آموزش بدهند که با متریال چه کارهایی میتوان انجام داد تمام دیدگاه هنری از فرم تا ساز شناسی در این هفتاد درصد است.
وی افزود: بیست درصد دیگر یاد گرفتن کار، پنج درصد دیگر آرتیستیک است یعنی شما به عنوان یک موزیسین باید به روی سن بروید و بدانید چگونه آهنگ اجرا کنید، که گاهی در ایران این جنبه عوض میشود و 95 درصد آموزش موسیقی را میگیرد، همچنین پنج درصد باقی مانده که باید آن را یاد گرفت این است که بعد از پایان درس باید کجا کار پیدا کرد.
این آهنگساز با اشاره به تئوریهایی که در ایران آموزش داده میشود بیان کرد: تمام تئوریهایی که در ایران آموزش داده میشوند تئوریهای از سال 50 میلادی به بعد است، علت آن هم افرادی هستند که تئوری یاد گرفتهاند کتاب ترجمه کردهاند کتابهای مربوط به یک دوره را ترجمه کردهاند، زیرا مردم اروپا نمیخواهند گذشتهشان که به جنگ باز میگردد را به یاد بیاورند برای همین از صفر شروع کردهاند.
وی با اشاره به اینکه هر کسی در ایران به تنهایی میتواند ده ساز بنوازد گفت: این موضوع اشتباه است زیرا تعدد سازها خوب نیست بلکه باید آموزش یک ساز را فرا بگیرد و آن را ادامه بدهد، در ایران هر کسی 8 ماه موسیقی تعلیم میبیند خود به سراغ آموزش میرود برای همین فقط در شهر تهران 850 آموزشگاه موسیقی وجود دارد و سوالی که ذهن من را درگیر کرده این است که چگونه به آنها مجوز میدهند.
شورا تصمیمات نادرست میگیرد
مشایخی با اشاره به صحبتهایی که در خلوت با یکی از اعضا شورا کرده است و همه چیز خوب پیش رفته است بیان کرد: در خلوت همه چیز به خوبی پیش رفت ولی وقتی به شورا رفتم همه چیز عوض شد، شورا گاهی تصمیمهای نادرستی میگیرد، من به ایران برای انتقاد نیامده ام بلکه برای حل مشکلات موسیقی آمدهام همه میدانند که ایرادات موسیقی در چیست ولی کسی کاری نمیکند.
وی افزود: به دنبال بیکار کردن کسی نیستم ولی اوضواع موسیقی بد است و جوانان ایرانی گناه دارند، اگر با یک برنامه 5 ساله اوضواع موسیقی حل شود جوانان میتوانند در فستیوالهای موسیقی شرکت کنند و به درجات بالایی برسند.
این آهنگساز با اشاره به دانشگاههای علمی کاربردی که دانشجوها را بدون آموزش قبول میکنند گفت: گاهی در یک کلاس 40 نفر نشستهاند و تنها 10 نفر از آنها قبلاً موسیقی کار کرده، برای ورود به دانشگاههای موسیقی آزمون باید گذاشته شود نه برای اینکه کسی را قبول یا رد کرد بلکه برای تعیین سطح باید اینکار را کرد ولی خیلی از دانشگاهها به خاطر مسائل مالی این کار را نمیکنند.
فراگیری موسیقی در دانشگاه اشتباه است
مشایخی با اشاره به اینکه موسیقی یاد گرفتن در دانشگاهها اشتباه است و به جای آن موسیقی شناسی باید آموزش داده شود توضیح داد: در دانشگاه با تئوری سرکار دارید درصورتی که سالها باید موسیقی نواخت تا آن را یاد گرفت تئوری تنها 10 درصد موسیقی را یاد میدهد بنابراین باید تجربه عملی کسب کرد من که خود رهبری ارکستر و آهنگسازی انجام میدهم این کار را از زمانی که شروع به کار رهبری ارکستر کردم یاد گرفتم.
وی ادامه داد: مانند این است که کتاب آشپزی بخوانم و از فردا آن را یاد بدهم بدون اینکه یک بار غذایی پخته باشم. از روی کتاب نمیتوان موسیقی یاد گرفت. مشایخی افزود هشتاد درصد مطالبی که در دانشگاههای موسیقی به دانشجویان این هنر تدریس میشود بلا استفاده است و بسیاری از کسانی که از دانشگاههای موسیقی بیرون میآیند کم دانش هستند و نمیتوانند حتی یک ملودی صحیح و ساده بنویسند ولی میتوانند درباره آن حرف بزنند.
جلسات پژوهشی آکادمی موسیقی پوپیتر هر دوهفته یکبار در محل این مرکز اموزشی واقع در خیابان دکتر فاطمی، روبروی خیابانهای کاج و هشت بهشت، پلاک ۱۱۸، طبقه دوم برگزار میشود.