هنرآنلاین: آئین بازگشایی هنرستان‌های هنرهای زیبای استان تهران و گرامیداشت آغاز سال تحصیلی 96-97 با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مدیران، معلمان و دانش آموختگان هنرستان‌های هنرهای زیبای در سالن اجتماعات هنرستان موسیقی پسران برگزار شد.

 

نگاه‌مان در آموزش نیاز به تغییر دارد

در ابتدای این مراسم برزین ضرغامی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: فلسفه و ماهیت اصلی هنرستان را همه ما می‌دانیم، آن چه که برای ما مهم است و به آن نیاز داریم تعلیم همراه با تربیت است که مانند دو بال همواره در کنار هم بوده است.

او ادامه داد: همواره افرادی سعی کرده‌اند که به یکی از این دوبال اولویتی ببخشند، اما نکته مهم آن‌جاست که بدون هر کدام از این بال‌ها دیگری هم کاری از دستش بر نمی‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران گفت: نکته دیگری که به آن نیازمندیم نگاه متفاوت داشتن به شیوه‌های آموزش است که عدم تعادل امروز آن گرفتاری‌هایی را به وجود آورده است. هرچند این مشکلات موجب شکوفایی خواهد شد و در مشکلات است که اندیشه‌ها بارور می‌شود.

ضرغامی گفت: هیچ استادی در شرایط مطلوب به زندگی خود ادامه نداده است و آن‌ها همواره با سختی زندگی کرده‌اند  اما صلابتی که این افراد داشتند مهم بوده است. آن‌ها به روشنی راهشان امید داشتند و هرکدام در خلوت خود استاد اخلاق بودند. این افراد همگی انسان‌هایی کمال‌گرا بودند و در دو بعد تخصصی و زندگی خود این کمال‌گرایی را تزریق کرده بودند و این برای شما دانش آموزان باید اهمیت داشته باشد.

او اظهار داشت: این شمایید که امروز باید الگویی برای خود برگزینید. دوران نوجوانی دوران رویاپردازی است و من امیدوارم که رویاهای شما بلند باشد و هم در حوزه تعلیم و هم در حوزه تربیت بتوانید این رویاها را محقق سازید.

آئین بازگشایی هنرستان های هنرهای زیبای استان تهران در سالن اجتماعات هنرستان موسیقی پسران

سکانداران هنرستان‌ها را به سمت آموزش و پرورش نبرند

در ادامه این مراسم استاد متولی نماینده شورای معلمین هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: من خود فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی پسران هستم و 30 سال مسئولیت آموزش آن را به عهده داشتم و هفت سال هم مدیر این مجموعه بودم و با توجه به این پیشینه از سکانداران هنر خواهشی دارم، که این هنرستان‌ها را به سمت ساختارهای وزارت آموزش و پرورش نبرند. در حقیقت این آموزش و پرورش است که باید از ما الگو بگیرند تا به یک همسانی برسیم.

او ادامه داد: آموزش و پرورش دائم به دنبال ایجاد مقررات انضباطی است. درست است که هنرجویان باید انضباط هنری داشته باشند اما جستجوگری و خلاقیت است که در این مسیر باید ملاک باشد و باید انگیزه‌های شخصی را تقویت کنیم و هنرجو نیازی به تهدید و تنبیه ندارد.

این آموزگار هنر گفت: ما سال‌هاست که پیگیر تشکیل شورای هنری هستیم اما این موضوع مدتی است که کمرنگ شده است. به عقیده من این اتفاق همت و یاری اساتید و مدیران هنرستان‌ها را می‌طلبد تا سرانجام این نیاز هم محقق شود.

متولی گفت: اما برنامه دیگری که امروز جای آن خالی است و ما قبل از انقلاب و سال‌های نخستین انقلاب هم آن را در برنامه هنرستان‌ها داشتیم، سفرهای گردشگری است. ما خود در جریان سفرهایی طولانی بسیاری از اساتید، دوستان و در نهایت ایران را شناختیم و این بر نگاه هنری ما تاثیرگذار بود.

در ادامه این مراسم مهدی خیری از اساتید هنرستان هنرهای زیبا به اجرای قطعاتی با "نی" پرداخت.

آئین بازگشایی هنرستان های هنرهای زیبای استان تهران در سالن اجتماعات هنرستان موسیقی پسران

صد سالگی هنرستان موسیقی پسران بالیدن دارد

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد سپس با تمجید از دست‌اندرکاران بخش آموزش و با تبریک سال جدید تحصیلی گفت: این هنرستان 99 سال حیات دارد و این عدد بزرگی و در سال آینده که به صد سالگی برسد یکی از افتخارات بزرگ ما را رقم خواهد زد که برگزاری یک جشن بزرگ را هم می‌طلبد و این سابقه بالیدن دارد.

او ادامه داد: وقتی به سابقه این هنرستان و به فارغ‌التحصیلان آن که نام‌هایی چون استاد خالقی، کمال پورتراب، استاد دهلوی، حسین علیزاده و دیگران را در بر می‌گیرد، نگاه می‌کنم به خود می‌بالیم که هنرستان موسیقی توانسته برای موسیقی کشور ثروت آفرین باشد. حتی بزرگانی چون لوریس چکناواریان و شهرداد روحانی نیز بارها در خلوت خود خاطرات متعددی از دوران تحصیل در این هنرستان قرائت کرده‌اند و خوشبختانه امروز نامشان بر تارک موسیقی ما می‌درخشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ گفت: تفاوت اصلی که هنرستان‌های ما با آموزش و پروش دارد در آن است که تیتر آموزش و پرورش بیشتر در این هنرستان‌ها شکلی واقعی به خود می‌گیرد. در اینجا اساتید فعالیت‌های اجرایی را توامان با آموزش پی می‌گیرند و نفس به نفس همراه دانش آموزان تربیت می‌شوند و ما کجا چنین فضایی را می‌بینیم. اینجاست که بسیاری از دانش آموزان هنرستان‌ها از نظر تعالی فکری پیشروتر از بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

مرادخانی گفت: این که ما توانستیم افرادی کار آزموده تحویل جامعه دهیم از نکات مهمی است که بر آن تاکید می‌کنم. هنرمندانی معرفت‌گرا  و کمال طلب که علاوه بر اکتساب هنر الگوهای اجتماعی هستند و فعالیت‌های‌شان در همه جوانب یک جامعه انعکاس دارد. این افراد هرکدام برای خودشان مرجعی هستند و امروز دانش آموزانی که در این محفل حضور دارند بدانند که همه نگاه‌ها به سمت آن‌هاست و این هم نهایتا به نفع جامعه است.

او اظهار داشت: من در همین جا اعلام می‌کنم که آمادگی ایجاد تحولات در شکل مدیریتی هنرستان‌های استان تهران را دارم. مسئولان امر برنامه‌هایی را چه در حوزه سفرهای علمی و تفریحی و چه در تشکیل شورای هنری طراحی کنند تا طبق تفاهماتی بتوانیم اقدامات مشخصی را در این حوزه انجام بدهیم. باید برای این زمینه تلاش‌های فراوانی صورت داد.

مرادخانی گفت: حوزه آهنگ‌سازی ما نیز متاسفانه دچار مشکل شده است. ما امیدواریم بتوانیم این بخش را احیا کنیم. البته نظر استادان هم اهمیت دارد. آقای ضرغامی را مسئول پیگیری این امر می‌دانم و معتقدم که باید تعاملاتی با آموزش و پرورش صورت بگیرد.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان هنرستان‌های موسیقی و هنرهای زیبای دختران و پسران و همچنین فارغ‌التحصیلان برتر هنرستان‌ها تجلیل به عمل آمد.

در پایان نیز علی مرادخانی زنگ آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبا را نواخت.