به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی "هنر برای صلح"، فرمان فتحعلیان خواننده نام آشنای پاپ به همراه، شهرام پورمیامین (کاخن و پرکاشن)، میلاد عباسى (دف) و فرزاد رضایى (گیتار الکتریک)، اعضای گروه موسیقى ایلیا، جمعه 24 شهریورماه در چهارمین روز از پنجمین جشنواره بین‌المللی "هنر برای صلح" در فضای باز خانه هنرمندان  روی صحنه رفتند و به اجرای قطعات مختلفی پرداختند.

این خواننده نام آشنا در این کنسرت به اجرای قطعاتی از خاطره‌انگیزترین آثارش همچون؛ "بابا حیدر"، "ناجی"، "صلح ابدی"، "سفر عشق"، "فانی" و "مست و خراب" پرداخت که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد.

فرمان فتحعلیان در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره "هنر برای صلح"، شرکت در این برنامه را مایه خرسندی خواند و در این‌باره گفت: بسیار خرسندم که به همراه گروه ایلیا برای اجرای موسیقی به پنجمین جشنواره بین المللی "هنر برای صلح" دعوت شدیم، چون معتقدم شرکت در چنین جشنواره‌هایی فرصت کوچکی است که سهم خودمان را به عنوان هنرمند نسبت به مردم ادا کنیم و آن‌ها را به صلح و آرامش دعوت کنیم.

این هنرمند، جشنواره "هنر برای صلح" را گام مهمی در راستای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه خواند و اظهار کرد: گروه ایلیا همواره در طول سالیان فعالیتش به عناوین مختلف با نهادهای "مردم نهاد" و جشنواره‌هایی که رویکردی انسان دوستانه داشته‌اند همکاری داشته که البته این همکاری‌ها تداوم خواهد داشت زیرا برگزاری این جشنواره‌ها کمک می‌کند تا شرایط اجتماعی و فرهنگی در کشور ما و جهان بهبود یابد.

فرمان فتحعلیان + گروه ایلیا

فتحعلیان درباره اجرای این گروه در فضای باز خانه هنرمندان گفت: در این اجرا تلاش کردم که قطعاتی را انتخاب کنیم که مردم با آن خاطره‌سازی کرده‌اند که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد البته در این اجرا تمام اعضای گروه هشت نفره ایلیا حضور نداشتند.

وی ادامه داد: در گروه ایلیا تلاش کرده‌ام اشعاری که از مفاهیم بالایی برخوردار هستند را انتخاب کنم تا بتوانیم با کمک شعر و موسیقی این مفاهیم را به بیان هنری با مخاطبان‌مان در میان بگذاریم. به همین خاطر صلح یکی از این مفاهیمی است که همواره مورد توجه گروه ایلیا بوده لذا قطعه "صلح ابدی" نیز با همین رویکرد ساخته شده که اتفاقا مخاطبان نیز همواره با این قطعه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

 عصر روز جمعه 24 شهریورماه فرمان فتحعلیان به همراه اعضای گروه موسیقی ایلیا همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی "هنر برای صلح" در فضای باز خانه هنرمندان به اجرای برنامه پرداخت که این اجرا با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

 

موسیقی هندیِ با نوازندگان ایرانی طنین‌انداز شد

طنین موسیقی هندی با بداهه‌نوازی استاد علی بروجردی پیام آور صلح  در خانه هنرمندان شد.

 از جمله برنامه‌هایی که در بخش موسیقی پنجمین جشنواره "هنر برای صلح" اجرا شد، کنسرت دونوازی سی‌تار و کوزه توسط علی بروجردی و سعید برجی بود که پنجشنبه 23 شهریور ماه در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این کنسرت که به بداهه نوازی سی تار و اودو (کوزه) اختصاص داشت، علی بروجردی به همراه سعید برجی به هم‌نوازی پرداختند.

علی بروجردی که سالهاست به عنوان نوازنده سی تار فعالیت کرده و سابقه اجرای برنامه در کشورهایی مانند مالزی، ترکیه، سنگاپور و... را  دارد، در حاشیه اجرای کنسرتش در پنجمین جشنواره "هنر برای صلح" گفت: نخستین کسی که سی‌تار را به ایرانی‌ها معرفی کرد مرحوم مهرپویا بود که در تعدادی از آهنگ‌های خود سی‌تار می‌زد و من هم صدای سیتار را آنجا شنیدم. آن زمان اواخر دبیرستان بودم و آثار سی‌تار نوازان هندی را هم گوش می‌کردم و لذت می‌بردم. بعد از آن برای ادامه تحصیل به هندوستان رفتم و می‌دانستم آنجا می‌توانم دنبال یادگیری سی‌تار هم بروم.

بروجردی ادامه داد: سال 1351 به هندوستان رفتم و از بخت خوش من یکی از اساتید بزرگ هند در آن شهری که من درس می‌خواندم زندگی می‌کرد. ابتدا که پیش او رفتم من را نپذیرفت و گفت شاگرد خارجی قبول نمی‌کند، ولی بعد از چند ماه که متوجه شد خیلی عاشقانه به این ساز علاقه دارم تصمیم گرفت به من آموزش دهد. از آنجا تمرینات بسیار سخت من زیر نظر استاد عثمان خان آغاز شد و در ضمن اینکه دانشگاه می‌رفتم سی‌تار هم یاد می‌گرفتم.

او با اشاره به اینکه قبل از سی‌تار در ایران فلوت، سنتور و چند ساز دیگر را می نواخته است در مورد نحوه آموزش سی‌تار گفت: در گذشته آموزش سی‌تار سینه به سینه بود ولی الان کلاس‌های زیادی راه افتاده که آموزش را ساده تر کرده است. با وجود این همانند موسیقی ردیف ایرانی، اصل آن همچنان سینه به سینه است و ریشه این دو موسیقی ارتباط خیلی قوی با هم دارد.

بروجردی در مورد فراگیری این ساز توسط فردی از یک فرهنگ دیگر گفت: استاد من جمله جالبی داشت و می‌گفت تو با یک هندی که هیچ چیز از موسیقی نمی‌داند فرقی نداری. واقعیت این است که خیلی از ایرانی ها در مورد تار و ردیف موسیقی و... هم چیزی نمی‌دانند، و همین طور خیلی از هندی ها از سی تار شناختی ندارند. با این حال چون ایرانی هستم و فرهنگ ما به هند نزدیکتر است زودتر این ساز را یاد گرفتم، در حالی که شاگرد کانادایی در کلاس ما بود که واقعا فراگیری این ساز برایش سخت بود چون فرهنگ او خیلی متفاوت بود.

علی بروجردی

سعید برجی که در این اجرا با ساز اودو (کوزه) به همراهی سی‌تار می‌پرداخت در مورد جایگزین شدن این ساز به جای طبلا گفت: من با استاد بروجردی در یک تئاتر هندی آشنا شدم. ایشان همراه نوازنده طبلا در آن برنامه حضور داشت و من هم با کوزه آنها را همراهی کردم. آقای بروجردی از این کار خوشش آمد و به این ترتیب کوزه جایگزین طبلا شد.

برجی ادامه داد: این دو نوازی به شرطی می تواند قابل قبول باشد که خیلی روی آن کار شود. چون سازهای کوبه ای در ایران یا برای پر کردن موسیقی به کار می‌رود و پایه را نگه می‌دارد، یا اینکه روی نت می‌نوازند که چندان رواج ندارد. ولی در موسیقی هندی وقتی سی‌تار نواخته می‌شود طبلا هم دقیقا ملودی را می‌نوازند. برای همین کمی سخت است که کوبه‌ای نواز ایرانی با سی‌تار هماهنگ شود. ولی من چون از قبل کوزه را برخلاف موسیقی ایرانی با ملودی می‌زدم، توانستم با سی‌تار هماهنگ شوم.

لازم به یادآوری است، پنجمین جشنواره بین‌المللی "هنر برای صلح" این روزها در خانه هنرمندان برپاست. در این رویداد هنری که تا 30 شهریورماه ادامه دارد همه روزه در بخش موسیقی اجراهای متنوعی در محوطه باز خانه هنرمندان برگزار می‌شود. کنسرت دو نوازی سی‌تار و طبلا علی بروجردی و دارشان سینگ، تکنوازی گیتار پاپ شهریار طبری بر اساس ترانه‌های قدیمی، کنسرت موسیقی تلفیقی گروه بنفش پیمان ابدالی با اشعار فارسی به زبان انگلیسی و اجرای گروه کر نابینایان، دیگر اجراهایی است که در این جشنواره برای عموم مردم اجرا خواهد شد.