سرویس موسیقی هنرآنلاین: چهارهمین روز یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه سئانس میزبان موسیقی شمال خراسان و موسیقی ترکمن به داوری علیرضا سلیمانی، سعید طهرانیزاده و بابک راحتی بود.
چهاردهمین روز جشنواره موسیقی ملی جوان با کندی زیادی روبهرو بود چرا که اساتید برای هریک از هنرجوها فقط فراوانی صرف کرده و هر اجرا با تأخیر زیادی روبهرو میشد. همچنین نسبت با روزهای دیگر جمعیت کمتری برای این بخش در تالار حضور داشتند.
در سئانس اول برنامه شیرینزبانی یکی از کودکان شرکتکننده در پاسخگویی به داوران موجب خنده حضار در سالن شد.
مصطفی اسلامی از شهریار، فرهاد اسلامی از شیروان، علی انصاری از درگز، جلیل خانی از قوچان، نسترن خورسندی از قوچان، امیرحسام ساجدی از مشهد، بهاره شریفی از مشهد، آریا صادقی از شیروان، محمدحسین اکبرزاده از قوچان، مجتبی حیدری از بجنورد، جابر دلربائی از مشهد، شهاب رضازاده از شیروان، فرشاد علی نژاد از قوچان، بامداد غفاری از قوچان، صادق غلامرضا زاده از شیروان، سعید هوشمند از شیروان، امیرپاشا آذری از تهران، علی حیدرطلب از قوچان، عمید غفاری از قوچان، اعظم کارگر از فردیس و فریبرز کلنتری از قوچان شرکتکنندگان سه رده سنی الف، ب و ج در ساز دوتار بودند.
حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی و داور بخش موسیقی ترکمن در رابطه با رشد و بالاتر رفتن کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته گفت: از آن جایی که جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره مداوم محسوب میشود، کیفیت آثار ارسالی با یک شیب مثبت رو به پیشرفت است. طیف بیشتری از نوازندگان جشنواره را میشناسند و در آن شرکت میکنند. این به این معنی است که جشنواره در حال شناخته شدن است. ارائه آثار با دقت نسبی بیشتری انجام میشود چون کسانی که شرکت میکنند متوجه شدهاند هدف جشنواره چیست و چه چیزی میخواهد.
سپس به اهداف جشنواره جوان و ثمرات آن پرداخت: یکی از هدفهای جشنواره رجوع به نغمههای اصیل هر منطقه است که ما آن را با انواع موسیقی محلی و مقامی میشناسیم. این باعث شده تلاش بیشتری از طرف شرکتکنندگان برای رسیدن به محتوای اصیل رقم بخورد. نقطه آخر این است که ذهن کسانی که در حال قضاوت و همکاری با این جشنواره هستند، متوجه برنامهریزی دقیقتر و دادن پیشنهادهایی جهت بهبود بیشتر جشنواره است. چرخه ارتباط بین شرکتکنندگان و حاضران موسیقی مقامی در نقاط مختلف کشور با متخصصان تهران و شهرهای بزرگ به گونهای ایجاد شده است که در تعامل و گفتوگو با یکدیگر باشند. چرخه گفتوگوی میان مدیران، متخصصان و نوازندگان جوان، نوجوان و کودک میتواند اولین نشانههای تشخیص مفهوم تمدن معاصر ما در این حوزه باشد. به این دلیل من احساس میکنم که جشنواره هم به خود و هم به موسیقی کشور کمک میکند.
او به بیان موسیقیایی و تکنیکی اجراهای امسال چنین اشاره کرد: بیان موسیقی در موسیقی قدیم ما نیازمند درک حضوری از این موسیقی است. بیان آن به طور صرف فقط یک امر فنی نیست. درک مفاهیم و معانی از حقیقت این نغمهها است. شرکتکنندگان به سه دسته مهم تقسیم میشوند. کسانی که از ابتدا در این درک حضوری نزد پدران و وابستگان خود رشد کردهاند و از لحظه نخست این درک را دارند. دسته دوم کسانی هستند که آن درک را با موسیقی معاصر ترکیب میکنند، هم یک ساز غربی بلدند و هم به موسیقی قوم خود علاقهمند هستند. دسته سوم کسانی هستند که ذهنشان از این درک خالی است و با علاقه مراجعه میکنند. قبول شدن دسته سوم در جشنواره مشکل است. ما با توجه به این که ذهن باید باز و پذیرا باشد از دسته اول و دوم استقبال میکنیم. آن چیزی که موضوع جشنواره است درک حضوری و بیان است که امسال تا حدودی شاهد رشد آن بودیم.
وی در ادامه مسئولان را مخاطب قرار داد و گفت: سیاستهای فرهنگی و موسیقی و ممنوعیتها باعث شده است هنرمندان این حوزهها منزوی شوند. توصیه دارم مسئولان دولتی کمی سیاست را کمتر کنند و بیشتر به محتوای فرهنگ توجه داشته باشند.
اردلان درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشتهاش توضیح داد: در استانها و روستاها زمان کشت و زرع و کار است. فراغتی را برای انجام کاری که از نظر آنها اصلی نیست، ندارند. تعدادی نیز نوازندگان حرفه هستند و در آیینها و مراسم مردم شرکت میکنند، درآمد دارند و هنوز انگیزهای برای شرکت کردن برای آنها پیدا نشده است.
او در خصوص جشنواره جوان گفت: این جشنواره، تنها جشنوارهای است که در حوزه موسیقی با آن همکاری دارم. امیدوارم این جشنواره به سرنوشت دیگر جشنوارهها مبتلا نشود و همین تعداد متخصصی که در آن حضور دارند وداع ابدی کنند. این جشنواره را دوست دارم و به آن اعتقاد دارم چرا که کار خود را به درستی انجام میدهد.
امروز چهارشنبه 22 شهریورماه موسیقی نواحی در بخش مازندران از ساعت 9 الی 21 طی سه سئانس برگزار میشود.