سرویس مد و لباس هنرآنلاین: صنعت پوشاک ایران هم اکنون حداقل ۲۸۰ هزار نفر اشتغال مولد در این صنعت دارد و میتوان امیدوار بود که در سال "اقتصاد ملی، تولید و اشتغال" و طی اجرای موفق برنامه ششم توسعه، ۶۰۰ هزار شغل جدید برای صنعت پوشاک ایجاد کرد.
اما شاید بتوان گفت در صنعت پوشاک ایران، کمتر شرکتی از مدیریت کیفیت جامع با نگاه سازمانی بهره میگیرد و این در حالی است که یکی از مهمترین کلیدهای گشایش معضل واردات بی رویه پوشاک به ایران بی توجهی به همین امر باشد.
این در حالیست که صنعت پوشاک ایران به لحاظ کیفیت قابلیت رقابتپذیری با دیگر کشورهای تولیدکننده پوشاک را دارد، چراکه به لحاظ دوخت و طراحی همچنان جزو کشورهای برتر به شمار میرویم، اما به دلیل مشکلاتی از جمله هزینههای بالای تأمین مواد اولیه، بالا بودن سود بانکی، قوانین و مقررات دست و پاگیر، واردات بیرویه یا قاچاق، تأمین مواد اولیه و … فرصت رقابت برابر را در بازار پوشاک جهانی از دست دادهایم و نیمی از بازار داخلی را نیز به تولیدکنندگان خارجی واگذار کردهایم.
در این مطلب قصد داریم با انتشار تصویری از دیدگاه مدیریت جامع به صنعت پوشاک در قالب زنجیره چرخش، نگاه فعالان این عرصه را به این امر معطوف کنیم که یکی از مهمترین راهکارها برای بقای برندهای ایرانی توجه به همین زنجیره است و مدیریت کیفیت جامع را باید با نگاهی سازمانی و دارای استراتژیهای فنی و حرفهای وارد بازار کار کرد.
نمودار دایرهای دیدگاه مدیریت جامع به صنعت پوشاک (زنجیره ارزش)، بخشی از مقاله و سخنرانیهای مطرح در سمینار مدیریت بحران مد بوده که روز ٢٧ اردیبهشت در سینما قلهک برگزار شد.