سرویس مد و لباس هنرآنلاین: انسیه زاهدی، دبیر کمیسیون آموزش و پرورش کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره روند اصلاح سرفصلهای دانشگاهی در رشتههای مرتبط با موضوع مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: آنچه طی سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری در مقولات مرتبط با حوزه مد و لباس خود را نشان داده است، نبود ارتباط و پیوند مناسب و کارامد میان دو حوزه صنعت و دانشگاه بوده است و شاید به جرأت بتوان گفت یکی از دلایلی که موجب شده در دهه اخیر بازار منطقه به دست کشور ترکیه بیفتد همین ضعف در کشور ما بوده است؛ کشوری که در سالهایی نه چندان دور حرفهای بسیاری در زمینه صادرات پوشاک و منسوجات در منطقه برای گفتن داشت.
زاهدی با اشاره به اجرای طرح اصلاح سرفصلهای رشتههای مرتبط با موضوع مد و لباس در دانشگاهها مرتبط بیان کرد: به هر روی فارغالتحصیلان دانشگاهها باید بتوانند از عوامل ارتقای سطح کمی و کیفی بازار پوشاک باشند و لازم است که با بازنگری بر آنچه تاکنون در دانشگاههای کشور اتفاق افتاده است به اصلاح برخی سرفصلها، تغییر و یا حذف برخی از آنها پرداخته و یا موضوعات و عناوین جدیدی را به آنها اضافه کرد.
دبیر کمیسیون آموزش و پرورش کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: تحصیلات دانشگاهی در حوزه طراحی پارچه و لباس میتواند نقش مهمی در تجاریسازی برندها و محصولات ایرانی ایفا کند و با شناخت ذائقه و نیاز مردم به جذب بازار هدف بپردازد؛ اما همه اینها منوط به آن است که خوراک مناسبی به هنرجویان این رشته هنری ارائه شود و محصول فعالیت آنها چیزی برآمده از منابع مورد استفاده آنها در زمان تحصیل باشد.
زاهدی با اعلام خبر فعالیت مستمر کارگروههای متعدد در دانشگاههای هنری سراسر کشور به منظور اصلاح سرفصلهای رشتههای مرتبط با موضوع مد و لباس اظهار داشت: این کارگروهها در حال بررسی روند موجود، شناخت نقاط قوت و ضعف و شناسایی فرصتها برای بهبود نظام آموزشی حوزه مد و لباس هستند و به زودی نتایج فعالیت آنها پس از بررسی با حضور اعضای کمیسیون آموزش و پرورش کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به شورای تحول هنر در وزارت علوم ارجاع داده میشود که در صورت تصویب نهایی از سوی این وزارتخانه به سایر دانشگاهها برای اجرا ابلاغ شود.
او در خاتمه گفت: اعمال تغییرات در سرفصلهای آموزشی با هدف تأمین نیاز جامعه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس، امری ضروری به نظر میرسید و امیدواریم با اجرای موفق این طرح و همراهی سایر نهادهای مرتبط بتوانیم تا سال 1400 بازار پوشاک منطقه را دیگر بار از کشور ترکیه باز پس گرفته و گامی مؤثر در راستای اعتلای مد و فرهنگ اسلامی و ایرانی در این مسیر برداریم.