سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهپاره اکبری که نزدیک به 30 سال است در زمینه لباسهای اقوام ایرانی و دوختهای سنتی ایران و جهان تحقیق و پژوهش میکند، علاوه بر تولید لباسهای ایرانی برای بانوان، در دانشگاه های مختلف هم در رشته طراحی لباس و پارچه تدریس میکند و طی دورههای متمادی، داور جشنواره مد و لباس فجر نیز بوده است.
او درباره لزوم توجه به نکات و نقاط ضعف دورههای گذشته جشنواره و تلاش بر مرتفع ساختن آنها در دورههای پیش رو به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به تأکید جشنوارههای مد و لباس کشورمان بر لزوم طراحی و تولید پوشاک مبتنی بر الگوهای ایرانی و اسلامی، شاید نتوان توقع داشت که خروجی آن در سطوح بینالمللی مورد توجه قرار گیرد و نمیتوان جشنواره مد و لباس فجر را با رویدادهای خارجی مقایسه کرد اما آثار باید به بهترین شکل ممکن کاربردی و قابل توجه مردم جامعه خودمان به ویژه بانوان باشد.
اکبری با اشاره به لزوم نگاه وسیعتر به انواع و اقسام لباسهای کاربردی داخل اجتماع در این جشنواره اظهار داشت: بهتر است بپذیریم که انواع سارافون و پانچو با الهام از هنرهای سنتی و لباس اقوام میتواند یکی از گزینههای مورد بحث و داوری جشنواره فجر در بخش لباس اجتماع باشد که در دورههای گذشته این امر مورد توجه هیئت داوری قرار نگرفت، اما باتوجه به طیف وسیع بانوان و فعالیتهای اجتماعی و البته ایجاد پیوند میان هنرهای دستی و این دست البسه میتوان به کاربرد این نوع از لباس بانوان با رعایت موازین اسلامی امیدوار بود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیتهای بالای جشنواره فجر، ایجاد بستر مناسب برای تجلی هنرهای دستی و انواع رودوزی و سوزن دوزی لباس است که طی سالهای گذشته در حاشیه فعالیت هنرمندان قرار گرفته و امید است با نگاه ویژه متولیان برگزاری، جایزه ویژهای برای این بعد از فعالیت شرکت کندگان در جشنواره در نظر گرفته شود.
اکبری با تأکید بر اینکه فرهنگ و لباس اقوام روستائیان خود یکی از بهترین منابع الهام برای فعالان این عرصه است اظهار داشت: متأسفانه پوشش اکثریت بانوان ایرانی نشانی از لباس اقوام و سنتی ندارد و امید است خروجی و دستاورد جشنواره مد و لباس فجر به تأمین نیاز فعلی جامعه در این بخش کمک کند.