سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مجید افتخاری، مدیرعامل برند "عصر جدید"، دبیر کمیته لباس زنانه انجمن صنایع پوشاک و مدرس دانشگاه درباره نقش ساختاری رسانههای مکتوب و مجازی در تعریف و رواج مد یک جامعه و کمتوجهی به این بخش در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در سالهای اخیر و نظر به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بهرهگیری مؤثر از مد متناسب با فرهنگ و کشورمان شاهد آنیم که بیش از هر زمان دیگر به این موضوع توجه میشود و به نوعی در تعریف و کاربرد ساختاری آن در اجتماع تابوشکنی شده است.
افتخاری با اشاره به اینکه به هیچ وجه مد به عنوان یک نماد غربی و تهاجم فرهنگی به شمار نرفته است تصریح کرد: حتی در برههای از تاریخ و در مباحث دینی و دفاع مقدس مسئله مد به عنوان یک نماد ساز از فضای آن دوران وارد میدان شد و دیگر بار نشان داد همواره مد برخواسته از هویت یک جامعه است و هرگز ضد ارزش محسوب نمیشود.
دبیر کمیته لباس زنانه انجمن صنایع پوشاک افزود: در این میان یکی از راههای کلیدی و مؤثر در امر انتقال مد، استفاده و به کارگیری نشریات، مطبوعات و خبرگزاریها است و این موضوع در کشورهایی دارای جایگاه ویژه در عرصه مد بعد از برگزاری رویدادهای این عرصه به شدت ایفای نقش کرده است. چشم برگزارکنندگان و متولیان مد به دست و قلم رسانهها است تا ببینند چه تحلیلی از جریانات فکری و اجتماعی وجود دارد و بر این اساس جهت و چگونگی حرکت مد را در همه جای جهان معین کنند.
مدیرعامل برند "عصر جدید" بر لزوم مشخص کردن یک چشمانداز در عرصه مد کشور تأکید و تصریح کرد: ما هنوز نمیدانیم که آیا در عرصه مد می خواهیم الگو باشیم یا خیر و یا میخواهیم در عرصه جهانی چه جایگاهی داشته باشیم و این در حالی است که ما در ایران سبقه صادرات مد را داریم و از طراحی پیراهن مردانه با یقه ایستاده دکتر ولایتی گرفته تا چاپ بر روی لباس همه از ایده و صادرات ما به دیگر نقاط جهان است که متأسفانه خود از آن بهره لازم و کافی را نبردهایم.
افتخاری گفت: در چنین شرایطی است که رسانه باید با همه توان خود وارد عمل شده و با ارائه تعریف درست از مد به جهتگیری افکار به شکل اصولی و در چارچوبهای مشخص کمک کند.
او در خاتمه به لزوم اعتماد مسئولین امر به فعالان رسانههای مرتبط با موضوع مد اشاره کرد و افزود: برخی سختگیریها و کنترلهای از بیرون بر روی رسانهها موجب میشود که فعالان از کار خود دلسرد شوند و یا برای ورود به رسانه انگیزهای نداشته باشند. امید است با تکیه بر سبقه ایراینان در پایبندی به اصول ارزشی و اخلاقی، کمی از نگرانیها کاسته شده و اجازه دهیم رسانهها نقش خود را در پویایی و موفقیت مد ایرانی و اسلامی ایفا کنند.