گروه مد و لباس هنرآنلاین: مرال نظری، طراح لباس و مدرس دانشگاه درباره جدیدترین مجموعه خود به هنرآنلاین گفت: قصد رونمایی از مجموعه‌ای را برای سال آینده دارم که در آن با تلفیقی از پارچه‌های سنتی و مدرن، طیفی از پوشاک طراحی و دوخته شده را ارائه خواهم کرد.

او ادامه داد: در حقیقت با این مجموعه سراغ پارچه‌سازی با تلفیق نمونه‌های سنتی و مدرن رفته‌ام چراکه در سال‌های اخیر، یکی از آفت‌های جدی برای حوزه مد و لباس را استفاده بیش‌ازحد نوجوانان و جوانان از لباس‌هایی می‌دانم که با فرهنگ و سنت‌های پوششی مردمان کشورمان از گذشته تا به امروز فاصله بسیار دارند و به عقیده من باید برای رجعت آن‌ها به سنت‌های پوششی با تمام جذابیت‌های هنرمندانه‌شان به فکر چاره بود.

نظری با اشاره به لزوم تلاش برای ممانعت از سنت‌گریزی نوجوانان به‌ویژه در حوزه لباس اقوام ایرانی اظهار داشت: البته که شاید یکی از مسائل دور شدن افراد از توجه به این موضوعات، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی باشد حال‌آنکه به‌عنوان مدرس دانشگاه بارها شاهد آن بوده‌ام که افراد به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل در این رشته بازمانده‌اند پس در زمینه تدریس نیز تلاش می‌کنم نکاتی را به‌منظور کاهش هزینه‌های آن‌ها عنوان کنم که بخشی از آن‌ها به همین فرایند تأمین پارچه موردنیاز برای دوخت لباس‌ها بازمی‌گردد.

او افزود: دانشجویان با الگوسازی و دوخت لباس‌های ساده کار را آغاز می‌کنند اما در ترم‌های بعدی که به سراغ طرح‌های پیچیده و بعضاً پارچه‌سازی و رنگ‌رزی الیاف می‌روند، توصیه من به آن‌ها این است که پارچه‌هایی همچون متقال را که قیمت مناسب‌تری دارد، انتخاب کنند تا قطعات و برش‌های باقی‌مانده از آن، برای دیگر دروس کارگاهی همچون رنگرزی پارچه نیز برایشان کاربرد داشته باشد.

این طراح لباس و مدرس در ادامه به بخشی از ضعف‌ها و چالش‌های باقی‌مانده از دوران کرونا در دانشگاه‌های کشور و رشته طراحی پارچه و لباس اشاره و تصریح کرد: این رشته مهارت محور است و مادامی‌که دانشجویان از نزدیک با بسیاری از مواد و متریال و همچنین ابزار کار آشنا نشوند، نمی‌توان انتظار زیادی از آن‌ها برای پیشرفت در نظام آموزشی داشت درنتیجه توصیه من به مدیران دانشگاه‌ها این است که اجازه برگزاری غیرحضوری این کلاس‌ها را ندهند و با پی بردن به اهمیت کارگاه‌ها در توسعه ارتباط میان صنعت و دانشگاه، امکانات کارگاهی دانشگاه‌ها را در سال آینده افزایش دهند.