گروه مد و لباس هنرآنلاین: در همین روزهای ابتدایی ورود به سال نو میلادی و خروج بیشتر کشورها از قرنطینه ناشی از شیوع کرونا، صنعت مد دیگربار به بازارهای فروش حضوری روی خوش نشان داده و خرده فروشی به صورت آنلاین و غیرفعال کمتر از گذشته مورد توجه مخاطبان است.
به نظر میرسد سال ۲۰۲۳ با تمرکز دوباره برندهای بزرگ بر پروژههای خردهفروشی لوکس در پس ویترینهای حقیقی و نه مجازی آغاز شده است و این امر نشان از چرخشی تاکتیکی در زمینه پلتفرمهای عرضه محصول دارد.
باید پذیرفت رفتارهای بیثبات مصرفکنندگان محصولات در صنعت مد طی سالهای اخیر و فاصله فیزیکی آنها با صاحبان برند به واسطه رونق تجارت الکترونیک سبب شده که این صنعت مجدداً استراتژیهای فروش محصولات خود را مورد بازنگری قرار داده و آنچه تاکنون مشاهده شده آن است که با وجود چالشهای متعدد اما فروشگاههای فیزیکی به تدریج در حال بازگشتند.
این جریان از سال گذشته رقم خورده است. به طور مثال و بنابر آمارها، طی شش ماه نخست ۲۰۲۲، خردهفروشان بزرگ ایالات متحده، ۴۳۲۹ افتتاح شعبه داشتهاند که این رقم، ۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش را نشان میدهد. در حالی که ۱۹۱۲ فروشگاه در ایالات متحده تعطیل شد که ۵۸ درصد کمتر از زمان مشابه طی سال گذشته بود.
البته نباید این را فراموش کرد که انتظارات مشتریان در پس تجربه سهولت و انعطافپذیری ناشی از خرید آنلاین بیشتر شده و بر این اساس داگ استفنز مؤسس شرکت مشاوره Retail Prophet میگوید خردهفروشان باید سختتر از همیشه کار کنند و در این میان، مارکهایی که میتوانند اساساً تجربهای سرگرمکنندهتر برای مصرفکنندگان مد فراهم کنند، با واکنش مثبت مخاطبان مواجه خواهند شد.
به هر روی پروژههای خردهفروشی لوکس سال، استارت رونق بخشی به فروش حضوری در برابر آنلاین را زدهاند و به طور مثال در ماههای اخیر، برند محبوبی همچون دیور با ترفندهایی همچون راهاندازی کافههای خاص، چیدمان متفاوت محصولات در ویترینها و پاپآپهایش توانسته به این مهم دست یابد در نتیجه پیشبینی میشود ارائه ماهیت چند وجهی در پروژه برندها خواهد توانست از این پس به عاملی برای افزایش جذابیت برندها تبدیل شود.
یکی دیگر از این ترفندها، همکاری بعضاً عجیب و غیر منتظره برندهای بزرگ با یکدیگر بوده است. این یک رویکرد نسبتاً جدید است که میتواند از این پس محبوبتر هم شود زیرا اینگونه خرده فروشان راههای جدید و قدرتمندتری برای جذب مشتری پیدا میکنند. در نتیجه انتظار مشارکتهای بیشتر در سال 2023 دور از ذهن نخواهد بود و در این مرحله، انتخاب همکار، خود یک خلاقیت به شمار خواهد رفت.
در همین حال، برندهایی مانند نایک در حال سرمایهگذاری بر خرده فروشی اختصاصی مانند Rise و House of Innovation هستند تا بیش از گذشته به مشتریان خود نزدیک شوند. ماریو اورتلی، مدیر عامل شرکت مشاوره لوکس Ortelli & Co معتقد است وقتی یک گروه، یک برند را بازسازی میکند، خود تجربهای جدید همراه با ارزیابی مکانهای نو و معرفی قالبهای جدید عرضه محصول است.
برندها همچنین در حال افتتاح فروشگاههای شاخص در بازارهایی هستند که میخواهند در آنها حضور پررنگتری داشته باشند و در نتیجه حضور وسیعتری را در سطوح بینالملل تجربه کنند.
پیشبینی میشود در میان ترس از رکود جهانی، بازار عرضه فیزیکی محصولات مد در سال ۲۰۲۳ بین سه تا هشت درصد رشد کند. با این حال، خرده فروشان باید مراقب خریداران جوان باشند که نقش مهمی در این اعداد و ارقام ایفا میکنند زیرا متولدین بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ بیش از یک سوم خریدهای لوکس را تا پایان دهه به خود اختصاص میدهند و دستیابی به این مشتریان نیازمند بکارگیری تاکتیکهای متفاوت تولید و توزیع و ارائه مدلهای تجاری جدید در زمینه پلتفرمهای عرضه محصول است.