گروه مد و لباس هنرآنلاین: فعالان عرصه مد و لباس، نوعاً و غالباً به شکلی مستقل و خصوصی در این عرصه مشغول به فعالیت هستند و به جز معدود برندهای فعال که به شکل شبکهای و زنجیرهای دارای کسب و کاری فراگیرند و علاوه بر واحدهای تولید، شعب عرضه محصولات آنها نیز در سراسر کشور فراوان است، باقی فعالان حوزه مد و لباس در زنجیره تولید، رونق کسب و کارشان را مدیون تلاش و کوشش خود و البته بخشی از اقشار جامعه هستند که به عنوان مشتری، خریدار محصولات آنها بوده و به نوعی نقش مبلغان بیادعا را نیز برای برندها ایفا میکنند.
در چنین شرایطی یکی از مقتضیات و شروط لازم برای فعالیت رسانهای به منظور تبلیغ فعالیت در این حوزه و حمایت از فعالان آن، هزینههای این نوع تبلیغات است که برند و شرکتهای بزرگ، به راحتی از پس تأمین این هزینهها به سبب گردش مالی چشمگیر برمیآیند در حالی که فعالان حوزه مد و لباس به شکل انفرادی و مستقل از چنین توانی برخوردار نیستند هر چند که ممکن است قابلیت فردی، نوآوری و خلاقیت آنها بیش از برندهای پرآوازه هم باشد.
ماهیت برخی از رسانهها اما جنبه حامیانه قویتری دارد و با این عنوان که باید رسالت خود را به شکل عادلانه و در مواجهه با هر پدیده اجتماعی ایفا کنند، در نتیجه به دنبال منافع کمتری هستند که در این میان و البته بر اساس شواهد موجود در بسیاری از نقاط جهان طی سالهای اخیر، پلتفرمهای تبلیغات آنلاین تا اندازهای عملکرد مفید و مؤثرتری در این زمینه داشتهاند.
این موضوع در تمام دنیا مطرح بوده و فراهم آوردن فرصتهای تولید محتوا و برنامهسازی به منظور معرفی فعالان در صنعت مد یک اصل و ضرورت است حال آنکه توقع هم میرود که رسانهها از توان و ظرفیت خود به نحو شایستهای برای حمایت از این قشر صنفی استفاده کنند که اتفاقاً به جهت فراگیر بودن مخاطبان، برد تبلیغاتی مناسبی نیز میتواند داشته باشد اما در عرصه عمل گاه با این مشکل مواجه هستیم که واحدهای بازرگانی برخی رسانهها تعرفههای عجیب و غریبی برای تبلیغات وضع میکنند و چه بسا ناخواسته مجال تاخت و تاز و رقابت برندهای فعال و محبوب در حوزه مد و لباس را از بین میبرند.
اکنون باید به فکر چاره بود و با وجود مشکلات و چالشهای بسیار در بحث تولید پوشاک از کاستیها در حوزه آموزش و تأمین مواد اولیه و مورد نیاز گرفته تا واردات قاچاق، مالیاتهای سنگین و نبود توان خرید محصول با کیفیت در میان طیف وسیعی از اقشار جامعه، رسانهها چگونه از ظرفیتهای تبلیغاتی خود در جهت معرفی وضع موجود در عرصه مد و لباس بهره خواهند برد.