گروه مد و لباس هنرآنلاین: الناز گشتاسب، طراح پارچه و لباس و همچنین مدرس دانشگاه درباره شرایط حاکم بر ارتباط میان دانشگاه و صنعت به هنرآنلاین گفت: تعامل دوسویه و نظاممند میان صنعت و دانشگاه و شکلگیری فرصتهای همراهی دوسویه در حوزه مد و لباس، موضوعی است که از سالها پیش موردتوجه قرار گرفته اما به دلیل نبود آگاهیهای لازم از چگونگی برقراری ارتباط موفق در راستای توسعه همکاریها و البته در پارهای از موارد، ضعف موجود در پژوهشهای مشترک، تاکنون بهجز معدودی از صاحبان برندها و دانشگاهها، سایر فعالان نتوانستهاند آنگونه که بایدوشاید به خدمت یکدیگر درآیند.
او تصریح کرد: البته طی دهه اخیر، بسیاری از مدرسان و اساتید دانشگاه به این مهم پی بردهاند که بدون تعامل با صنعت نمیتوانند آنگونه که باید اثرگذار عمل کنند و از طرفی دیگر، صاحبان صنایع نساجی و پوشاک و مدیران برندها نیز در پی جذب نیروهای خلاق و مستعدی هستند که میتوانند به ارتقاء سطح هنری محصولاتشان کمک کرده و به لطف فعالیتهای بدیع و نوآورانه آنها، برند خود را از دیگر رقبا متمایز سازند.
گشتاسب با اشاره به تجربه همکاری خود با برندهایی همچون «سالیان» و «بادی اسپینر» اذعان داشت: به عقیده من، دانشگاه ما، یک سر و گردن از صنعت ما بالاتر است و هرگاه کارخانههای تولید پارچه و پوشاک، به بهرهمندی از دانش دانشگاهیان و تجربیات علمی روی آوردهاند، تبدیل به برندهایی موفق در داخل و خارج کشور شدهاند.
این مدرس دانشگاه افزود: همهساله از میان دانشجویان خودم عدهای را برای همکاری با برندها معرفی میکنم که خوشبختانه تاکنون نتایج بسیار مطلوبی برای این افراد حاصلشده و آنها نیز بهدرستی دریافتهاند که صرف فعالیت در مزونهای شخصی نمیتوانند آنگونه که باید از نیاز جامعه مطلع شده و در جریان پیشرفتهای حاصل قرار گیرند.
گشتاسب در ادامه با تأکید بر لزوم تطبیق ذهنیت طراحان پارچه و لباس با واقعیت موجود در صنعت، تصریح کرد: پس از شکلگیری ارتباط و تعامل حال نوبت آن است که طراحان پارچه و لباس، رؤیا، خط فکری، ذهنیت و خلاقیت خود را در مسیر نیاز صنعت و امکانات موجود بر اساس محدودیتها قرار دهند چراکه اگر چشم طراح، واقعیت صنعت را نبیند، ذهن او در چهارچوب سیاستگذاریهای برند یا صنعت ایده پردازی نکرده و نتیجه آنگونه که باید کاربردی نخواهد بود.
او در پایان گفت: برپایی مکرر نمایشگاه از آثار دانشجویان زیر سایه هدایت و نظارت مدرسان و اساتید در دانشگاهها میتواند بهعنوان یک راهکار در ایجاد ارتباط پویا میان دانشگاه و صنعت توصیه شود که در کوتاهمدت به افزایش تجربیات منجر شده و در بلندمدت میتواند تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت تولیدات داشته باشد.