گروه مد و لباس هنرآنلاین: تم، مضمون، ژانر، سبک، ساختمان کلی اثر، شیوه شخصیتپردازیها، زبان دیالوگنویسی نمایش، موضوعات مرتبط با نشانهشناسی و فضای کلی حاکم بر اثر نمایشی همگی در روند طراحی لباس برای یک اثر نمایشی تأثیرگذار است و درنتیجه اگر قرار است یک طراح لباس حتی با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی و تجربیاتش دست به طراحی لباس برای تئاتر بزند، باید با فرایند تحلیل نمایش آشنا باشد و بهدرستی بتواند لباس را به خدمت مفاهیم مستتر در نمایشنامه و فلسفه تولید یک اثر نمایشی درآورد.
لادن سیدکنعانی، طراح لباس تئاتر درباره مهمترین چالشهای این صنف به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اینکه طراحان لباس تا چه میزان علاقهمند به فعالیت در عرصه تئاتر هستند، خود میتواند کمیت افرادی که با مشکلات مهم در مسیر رسیدن به جایگاه طراحی لباس تئاتر مواجه هستند را مشخص کند چراکه میزان مطالبه گری افزایش مییابد و درنتیجه پیگیری مشکلات این افراد کار بهمراتب سادهتری خواهد بود.
سید کنعانی با اشاره به اینکه نبود رشته طراحی لباس تئاتر خود بهعنوان یک مشکل اساسی مطرح است، اذعان داشت: تعیین سرفصلهای دانشگاهی در ارتباط با این موضوع کار چندان سختی نیست چراکه این رشته در بسیاری از دانشگاههای خارجی تدریس میشود اما باید دید آیا تعداد اساتید کار بلد در این بخش به میزانی است که پاسخگوی نیاز افراد داوطلب تحصیل در این رشته باشد یا خیر.
طراح لباس آثار نمایشی همچون "زمین مقدس" ایوب آقاخانی، "حیاط خلوت" چیستا یثربی، "تمام صبحهای زمین" حسین مسافرآستانه، "پاییز" نادر برهانیمرند و "هاملت با سالاد فصل" هادی مرزبان در ادامه گفت: متأسفانه اغلب افراد بر این باورند که هر طراح لباس میتواند برای شخصیتهای یک تئاتر یا فیلم سینمایی دست به طراحی لباس بزند اما واقعیت این است که طراح لباس برای طراحی لباس تئاتر باید به علوم و دانشی مجهز باشد که در راستای رشته تئاتر تعریفشده و حداقل با شیوههای تحلیل نمایش آشنا باشد که خوب با چنین پیش فرضی بهندرت طراحان لباس ما اطلاعی از این موضوعات دارند.
سید کنعانی با تأکید بر اینکه رشته طراحی پارچه و لباس کمک چندانی به صحنه تئاتر نمیکند، به کمبود مقالات علمی در این راستا اشاره کرد و افزود: اگر طراحی لباس تئاتر کار سادهای بود، امروز تا این حد با فقدان مقاله و پایاننامههای دانشجویی در این زمینه مواجه نبودیم.
او بیان کرد: امروز جمعی چشمگیر از طراحان لباس تئاتر به شیوه تجربی پا به این عرصه گذاشتهاند و یا ازآنجاییکه در رشته تئاتر تحصیلکردهاند و با خلأ طراح لباس در این عرصه مواجه شدهاند خود دستبهکار شده و پا به میدان طراحی لباس برای تولیدات نمایشی زدهاند اما واقعیت این است که این روند جندان اصولی به نظر نمیرسد و اگر بر این مهم قائل هستیم که طراحی لباس، یکی از ارکان تئاتر موفق و ماندگار است، باید بهطورجدی به این رشته بها دهیم و برای شروع، رشته دانشگاهی آن را تأسیس کنیم.