گروه مد و لباس هنرآنلاین: مریم کشاورزی از فعالان عرصه دوختهای سنتی و طراحی و ساخت زیورآلات درباره روند فعالیتهای خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی دهه اخیر رویکرد مثبت و قابلتوجهی از سوی مردم به هنر سوزندوزی را شاهد بودهایم که خود به ایجاد انگیزهای مضاعف در هنرمندان برای فعالیت در این عرصه منتج شد و من به همراه جمع کثیری از هنرمندان تلاش کردیم ضمن کسب مهارتهای لازم در ارتباط با طیف وسیعی از دوختهای سنتی به جلبتوجه بیشتر آحاد جامعه به این دست موضوعات کمک کنیم.
کشاورزی با اشاره به اینکه البته عده بسیاری خیلی زود از کسب آموزش و فعالیت در این بخش منصرف شدند، اذعان داشت: راز ماندگاری در این عرصه، علاقه و پشتکار است البته نباید از تأثیر شیوههای آموزشی غافل شد و چهبسا یک شیوه آموزشی نامناسب سبب شود انگیزهای از دست برود یا استعدادی در نطفه خفه شود.
این فعال حوزه دوختهای سنتی در ادامه افزود: البته نباید از این مهم غافل شویم که فعالان این بخش با مشکلات و چالشهای بسیاری در این حوزه مواجه هستند که ازجمله آن میتوان به کمبود منابع پژوهشی و آموزشی اشاره کرد حالآنکه بهدفعات پیشآمده که برخلاف تصور قبلی، عنوان کتابی را جستجو کردهام که در بازار داخلی موجود نبوده و امیدوارم فعالان باتجربه و دانشآموخته در این بخش اقدام به مکتوب کردن دانش خودکرده و یا در صورت امکان در ارتباط با موضوعات گوناگون و خلأهای موجود، ترجمه آثار خارجی را در دستور کار قرار دهند.
کشاورزی به نبود شاخصهای مشخص درباره استانداردهای جهانی حوزه صنایعدستی اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات برای ثبت یک اثر، ما را به رعایت الگوها و استانداردهای جهانی ارجاع میدهند حالآنکه در کشور ما منابع مشخصی از این استانداردها وجود ندارد و نکته دیگر اینکه خلق برخی آثار هنری در زمینه دوختهای سنتی و یا طراحی و ساخت زیورآلات به مؤلفههای ملی و بومی خودمان مرتبط است.
او در ادامه به جریان عرضه و فروش محصولات هنری در حوزه مد و لباس اشاره و تصریح کرد: امروزه شاهد آنیم که شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، تنها مرجع خریدوفروش این محصولات به شمار میرود اما ایکاش گالری دارها با درک جایگاه و نقش خود میتوانستند به یکی از ارکان عرضه و فروش حاصل فعالیت هنرمندان کمک کنند و بهزعم من گالری دارها تأثیر بسزایی در توسعه فروش زیورآلات و آثار دارای دوختهای سنتی دارند.
این فعال عرصه دوختهای سنتی و طراحی و ساخت زیورآلات در خاتمه گفت: هنرمندان بهمنظور ایجاد ارتباط پویا و فراگیر با مخاطبان آثار و محصولات هنری میتوانند به نقش گالریها در تحقق این خواسته امیدوار باشند که البته در این میان نباید از تأثیر نمایشگاهها و جشنوارهها نیز در امر معرفی هنرمندان و ایجاد ارتباط میان آنها با مخاطبان غافل شد.