گروه مد و لباس هنرآنلاین: سپیده سخائی از هنرمندان حوزه دوختهای سنتی و سوزندوزیهای ایرانی با تأکید بر لزوم گسترش ابعاد فعالیتی هنرمندان این عرصه در سطوح جهانی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ بر 15 سال است که ضمن کسب مهارت در زمینه اغلب دوختهای سنتی ایران به عنوان مدرس در این بخش فعالیت دارم و با قاطعیت میگویم که در سالهای اخیر، روند رو به رشدی را شاهد بودهایم.
سخائی با اشاره به اینکه مسیر رشد و توسعه سوزندوزیهای اصیل ایرانی، رونق فعالیت در ابعاد بینالمللی و ایجاد بستر لازم برای حضور نخبگان عرصه دوختهای سنتی در سایر نقاط جهان است اظهار داشت: اگر بر این مهم قائل باشیم که سایر صنایع ایرانی به ویژه صنایع دستی، این ظرفیت را دارند که در تمامی جهان به منصه ظهور رسند و کاربردی شوند، پر واضح است که باید خواهان افزایش حمایت بخش دولتی و خصوصی از این فعالیتها باشیم.
او گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا سبب شده است که دامنه بسیاری از فعالیتهای هنری محدود شود اما از سوی دیگر تجربه بالغ بر یک سال و اندی ثابت کرده که میتواند به مدد توسعه فضای مجازی و فعالیتها در این بخش، هم به پیشرفتهایی در بخش آموزش میان هنرجویان داخلی و خارجی نائل آمد هم با ایجاد فرصتهای نمایشگاهی و جشنوارهای، توجه جهانیان را به سمت هنر هنرمندان داخلی جلب کرد.
سخائی در ادامه با نقد جدی از واردات بیرویه محصولات دارای سوزندوزی و دوختهای سنتی کشورهایی همچون هند و پاکستان به داخل کشور و فروش با قیمتهای پایین در قیاس با محصول هنرمند ایرانی بیان کرد: در شرایطی که عزم جدی برای شناساندن میراث کهنی همچون سوزندوزیهای ناب ایرانی در میان هنرمندانمان وجود دارد اما شاهد آنیم که در بازار، فروش محصولات خارجی رونق دارند و به زعم من، یکی از راههای کسب موفقیت در مسیر به وجود آمده، برداشتن موانع توزیع و عرضه ایندست محصولات هنری در بازارهای ایرانی و در ادامه خارجی است.
این هنرمند عرصه دوختهای سنتی همچنین به تغییر ذائقه و نگرش جامعه در پذیرش دوختهای سنتی اشاره و تصریح کرد: تجربه نشان داده است تلفیق هنر سنتی و مدرن در شرایط کنونی، میتواند درصد موفقیت را در به فروش رساندن این محصولات افزایش دهد.
سخائی در خاتمه به هنرجویان جوان و علاقهمند به حوزه دوختهای سنتی توصیه کرد مطالعه و تحقیق در این زمینه را به طور جدی در اولویت کار خود قرار دهند و از همان بدو امر، به فکر یادگیری روشهای قاعدهمند و اصولی تبلیغات باشند.