گروه مد و لباس هنرآنلاین: پنجم اردیبهشت ماه امسال بود که آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و لیستی از شبکه شهرهای خلاق به تفکیک موضوع و به شرح زیر معرفی شد:
در این گزارش ضمن آشنایی با عناوین شهرهای مندرج در لیست نهایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به تفکیک موضوع، گذری کوتاه داریم بر جملات کلیدی و منتخب سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آرمانشهرهای منتخب خلاق در عرصه فرهنگ و هنر.
در حال حاضر شهرنشینی تبدیل به یک مسئله گسترده انسانی و اجتماعی شده است.
شهر خلاق شهر با هویت است.
نمی توانیم به حریم شهرهای خلاق نزدیک شویم بدون اینکه جایگاه فرهنگ و هنر را در آن موثر بدانیم.
تنوع و تکثر از عناصر و ارکان اصلی شهر خلاق است.
شهر خلاق دارای شهرت و اعتبار است.
فرهنگ و هنر کانون گرمای زندگی مردم و اقتصاد خلاق است.
همانطور که آتشفشان های خاموش داریم، شهرهای خاموش هم داریم.
در طرح شبکههای خلاق فرهنگ و هنر مزیت های رقابتی را شناسایی و تقویت میکنیم.
فرهنگ و هنر با این نگاه در مدیریت شهری جایگاه بهتری پیدا میکند.
طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور با پژواکی شنیدنی میگوید «ایران تهران نیست».
در ادامه، مشروح سخنان سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بازنشر میشود:
«بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که بهمن سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، چونان فانوسی راهنما، غایت کوششهای خالصانه و سعی ستوده تمام ایرانیان در هر نقش و جایگاهی را، رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» در ایران میداند.
برای رسیدن به این مطلوب، رهنمودها، جملگی برای تحقق این هدف ـ به بینش و دانش ـ تبیین شدهاند و فرهنگ، رشته استوار و در عین حال لطیف و طرفهای است به شیرازهبندی و پیوند تمامی تلاشها.
در این منشور فرهنگ و هنر که زبانِ بلیغ و بیان رسای فرهنگ است، به عنوان مزیت کشور شناخته شده، مزیتی که هم تاریخی است و هم معاصر، خاصه به رشدی که پس از انقلاب اسلامی داشته.
مزیتی که در سراسر جغرافیای پهناور کشور، چون سفرهای مرصع و رنگین گسترده است. افزون بر این در حوزه فرهنگ و هنر، منابع انسانی کشور بخصوص جوانان، سرمایهای ممتاز به شمار میآیند. آن مزایای تاریخی و جغرافیایی در کنار نیروی جوان میتواند بر امیدآفرینی و انگیزهبخشی، بر اخلاق و معنا و معنویت، و بر آفرینش آثاری شاخص و تأثیرگذار، مؤثر افتد و این ویژگیها به حتم دو نقشِ خوش را ایفا خواهد کرد یکی ارایه تصویری بی دروغ و دریغ از ایران عزیز و مقابله با تبلیغات مسموم و سَموم آگین اغیار و دیگر توسعه اقتصاد هنر و اشتغال و ابتکار در معرفی آثار هنری، دستیابی به الگوهای بدیع، صنایع خلاق و عرصههای نوین و جدیدی در این فصل؛ و این همه مقدمه بایستهای برای تشکیل تمدنِ نوین.
و مگر میشود بیانسان، بی حضور آدمیان، تمدن ساخت و مگر میشود تمدنی شکل گیرد بی عنصر حیاتی «شناخت».
موجب و موجد هر تمدنی، جامعهای است آراسته و مزین به بهترین ویژگیهای آن فرهنگ، بنابراین برایِ آن گامِ بلند ضرورت است تا توجه به فرهنگ و هنر، شناخت این پدیده ناب و این آینه تمام نما، تشویق و ترغیبِ همگان به نگاهی خلاقانه، فعال و هدفمند به این عرصه باشکوه مدنظر قرار گیرد.
طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ با این رویکرد کار خود را آغاز کرد و دیباچه کار، پژوهشی ارزشمند شد در سه مجلد که آراء تاریخی، جهانی و کارشناسانِ زبده معاصر را در کنار یکدیگر قرار داد و فرصتهای فراموش شده را بازنمایاند. طرحی که دایره شمولش فرهنگ و هنر در تمام رشتهها و فعالیتهای هنری است از هنرهای سنتی و صنایع دستی که همکاران عزیزمان در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنارمان بودند تا وزارت کشور و سازمان شهرداریها و انجمنها و اصناف عرصه فر هنگ و هنر و تمامی خانواده بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فرآیندی که بر آمایش و آموزش و آزمایش و پژوهشِ مستمر استوار شد. 9600 نفر ساعت آموزش در سراسر ایران و تهیه و تمهید صدها پرونده برآمده از شوق و ذوق برنامهریزانِ دغدغهمندِ شهرهای ایران و مشارکت دهها استاد و کارشناسِ کارآزموده حتی در روزهای سخت کرونایی مانع این حرکت نشد.
طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور با پژواکی شنیدنی میگوید «ایران تهران نیست»، هرگوشه این مرز پرگهر، سرچشمه هنر است و فرزندان برومندش در آن ماهر و کاردان.
طرحی که در لایه درونی آن، مایه مطالعات جدی، آمایشی در عرصه فرهنگ و هنر است و استمرار آن و توسعه آن چه در تعداد شهرها و چه در افزایش موضوعات میتواند به:
ـ مدیریت بهتر و هدفمند رویدادهای هنری پراکنده منجر شود.
ـ توان شهرها را برای بهرهگیری از ظرفیتهای خاصِ فرهنگ و هنر بیفزاید.
ـ حمایتهای وزارت فرهنگ و تمامی دستگاههای فرهنگی را در قالب تفاهم نامهها، هدفمند سازد.
ـ به توسعه اشتغال و اقتصاد و بهرهبردن از ظرفیتهای انسانی کمک کند.
ـ در جذابیتهای شهرها و جلب مخاطبان و گردشگران مؤثر باشد.
ـ استقرار اقتصاد مقاومتی در بطن و متن جامعه را تسریع کند که اقتصاد فرهنگ هم درون زاست هم برون گرا؛ هم ارزان است و هم ارزش افزوده فراوان دارد؛ هم بر مبنای داشتههاست و هم مُبلغ کشور، و نیز پایهای برای معطوف ساختن جهان به منبع الهام بخشی که ریشهای کهن دارد و شاخساری جوان.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پدیدهای پویاست و با سنجش و ارزیابیهای مکرر شهرهای عضو در تحقق و اجرای برنامههای ارایه شده و همچنین پیوستن شهرهای جدید و توسعه موضوعات در دورههای آینده، راهی روشن را پیشرو خواهد داشت.
در این طرح دو عنوان «شبکه» و قید جمع پس از کلمه شهر یادآور ارزشی ممتاز در فرهنگ کشور میباشد و آن رجحان رفاقت بر رقابت، و تقدم معاضدت بر سبقت است؛ ترتیبی که شهرهای کلان و خرد در کنار یکدیگر قرار میگیرند برای کار بر موضوعی مشترک؛ نهادها بی قید عنوان و نام در کنار یکدیگر قرار میگیرند بی تمایز ارشاد و میراث و ...
و مردم با تمام تنوع و تکثرِ سلایق برای هدفی مشترک، خواهند کوشید چرا که باور داریم به تفاوت هر رنگ و زبان، رنگین کمانِ زیبای ایران در مسیر رسیدن به تمدنی نوین مستعد و مستطیع است. ان شاءالله».