سرویس مد و لباس هنرآنلاین: تا دو روز دیگر دهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز همچون دیگر جشنوارههای سینما، تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر کلید میخورد اما این بار در شرایطی که پاندمی کرونا همچنان بر تمامی فعالیتهای متولیان برگزاری این رویداد سایه انداخته و حتی تا به امروز، مجوز برپایی نمایشگاه حضوری در مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است.
هر چند به گفته جلالی مدیر روابط این دوره از جشنواره، تمامی مراحل برگزاری این رویداد از نشست خبری گرفته تا جلسات شورای سیاستگذاری و هیئت داوران تاکنون منوط به دریافت این مجوز بوده و تلاش شده است در تمامی مراحل کار، پروتکلهای بهداشتی در قالب رعایت فاصلهگذاری استاندارد میان افراد و استفاده از مواد ضدعفونیکننده لحاظ شود.
نکته قابل توجه در دهمین جشنواره مد و لباس فجر اینکه تا روز برپایی نشست خبری جشنواره و به دلیل نبود امکان همراهی هنرمندان دیگر کشورها با این رویداد، جزئیات بخش بینالملل چندان مشخص نیست هر چند که به نظر میرسد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی برگزاری این بخش ترجیح داده که به برگزاری وبینارهای تخصصی بسنده کند.
البته نظر به اهمیت موضوع، انتظار میرفت که محمدعلی کیانی مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر بخش بینالملل دهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با حضور در نشست خبری این رویداد، اصحاب رسانه و مخاطبان را در جریان چند و چون برنامهریزیهای به انجام رسیده در این بخش قرار دهد.
در عین حال، داوری بالغ بر ۲۱۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر از روز گذشته در بخشهایی همچون طراحی، تصویرسازی، زیورآلات، کیف و کفش آغاز شده و این روند همچنان در محل دبیرخانه جشنواره ادامه دارد هر چند که برپایی نمایشگاه حضوری آثار برگزیده به دلیل تداوم پاندمی کرونا و خطرات احتمالی تا این زمان در هالهای از ابهام قرار دارد.
مسئله دیگر در ارتباط با این دوره از جشنواره به نکته عنوان شده از سوی سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست خبری جشنواره بازمیگردد مبنی بر ممانعت از بازدید عمومی طی روزهای برپایی احتمالی نمایشگاه حضوری که همین امر به خودی خود میتواند کیفیت جشنواره را تحتالشعاع قرار دهد چرا که همواره یکی از چالشها در روند برگزاری جشنواره مد و لباس فجر به موضوع لزوم تبلیغات هر چه بیشتر و جلب توجه آحاد جامعه به این جریان فرهنگی و هنری معطوف بود؛ صورت مسئلهای که ظاهراً اینبار زیر سایه معضلی با عنوان کرونا پاک میشود هر چند که البته همین امر میتواند رسالت و مسئولیت اصحاب رسانه در انعکاس هر چه بهتر دهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر را بیش از پیش پررنگتر سازد.