سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طاهره دبستانی از هنرمندان و مدرسان دوختهای سنتی در استان یزد، درباره شرایط حاکم بر این بخش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: علیرغم تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی، بالغ بر ده سال است که در زمینه آموزش دوختهای سنتی فعالیت داشته و علاوه بر آن تلاش کردهام تا آموزش در بخشهایی همچون مولاژ، الگوسازی و پداگوژی را نیز در دستور کار قرار دهم.
دبستانی با اشاره به این که طی تمامی سالهای اخیر به موضوعات مختلفی در زمینه آموزشهای مرتبط با حوزه مد و لباس برخورد داشتهام اظهار داشت: فارغ از اینکه عرصه مد و لباس از جهات گوناگون دارای اهمیت بوده و به دلیل بینارشتهای بودن این موضوع، بخشهای گوناگونی را در بر میگیرد، با این همه در سالهای اخیر با خلأ تربیت مربی در بخشهای گوناگون مواجه بودهایم که همین امر سبب شده است، بعضاً انتقال درستی از بسیاری از مفاهیم و رشتهها وجود نداشته باشد.
این هنرمند عرصه دوختهای سنتی اذعان داشت: یکی از مهمترین و حیاتیترین نیازهای موجود در بحث تعلیم دوختهای سنتی، آشنایی مدرسان با فنون و روشهای اصیل تعلیم دوختهای سنتی است و بر این اساس به کرات پیش آمد که در شهرهای مختلف، چنین دورههایی را به شکل دستهبندی شده و به فراخور موضوعات برگزار کنیم.
او افزود: اگر بخواهم به طور مصداقی در ارتباط با موضوعات گوناگون صحبت کنم، یکی از نقاط ضعف موجود در حوزه تدریس سرفصلهای آموزشی مد و لباس به جریان الگوسازی برمیگردد و از آنجا که برای بسیاری از گروههای سنی و رستهها، الگوهای استانداردی وجود ندارد، همچنان در بخش تولید با این مسئله مواجه هستیم.
دبستانی گفت: در بحث دوختهای سنتی نیز اگر بخواهیم به چالشهای موجود در زمینه تدریس اشاره کنیم، یکی از مهمترین مشکلات به نبود مطالعه و پشتوانههای علمی و تحقیقاتی باز میگردد که البته باید به این موضوع هم توجه داشت که منابع و مراجع پژوهشی مورد نیاز به حد کفایت در این حوزه وجود ندارد.
این مدرس دوختهای سنتی در ادامه بر لزوم توجه هر چه بیشتر به جریان احیای لباس اقوام ایرانی اشاره و تصریح کرد: بدون شک یکی از مهمترین رسالتهای افرادی که در زمینه احیای دوختهای سنتی گام برمیدارند، توجه به احیای لباس اقوام ایرانی در استانهای مختلف است که لازم و ملزوم یکدیگر بوده و میتوانند با تکیه بر اتفاقاتی که رقم میخورد، فرصتهای صادرات محصولات و فرهنگ موجود در این بخش را نیز مورد توجه قرار داد.