سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در آستانه ورود به هفتهای قرار داریم که میتواند از مناظر گوناگون بهویژه وجوه فرهنگی و هنری موردتوجه قرار گیرد و ازآنجاکه مد و لباس نیز عرصهای پرکشش و دارای ظرفیتهای بسیار متنوع در زمینه هنرهای سنتی است، میتواند از این فرصت نهایت بهره را ببرد و به بهانه هفته گردشگری، نظر و توجه تمامی گردشگران داخلی و خارجی را از هر منطقه به سمت خود جلب کند.
چهبسا یکی از مهمترین دلایل غفلت از لباس اقوام ایرانی، بهره نبردن از همین فرصتهایی باشد که البته در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، رویکردها را به سمت تبلیغات مجازی سوق داده که شاید از طرفی کار را برای افراد برای رصد بخشها مختلف سادهتر کرده باشد، اما لذت چشیدن طعم هنرهای سنتی ایران را زمین بیشک از بسیاری از گردشگران گرفته است.
صنایعدستی از دیرباز علاوه بر تزیینی بودن و جنبههای زیبایی شناسانه، نقش کاربردی در زندگی روزمره افراد جامعه داشتهاند و حال که آخرین روز از هفته گردشگری در تقویم کشور با عنوان "گردشگری، هنرهای سنتی و میراث معنوی" نامگذاری شده است، میتوان از هماکنون برای توجه هر چه بیشتر به این سه مؤلفه در حد و اندازه جریان فرهنگی و هنری مد و لباس توجه کرد.
لباس اقوام ایرانی از دیرباز زبانزد خاص و عام بودهاند کما اینکه شیوههای تزئین روی لباس، چرم و پارچه در ایران سابقهای چند هزارساله دارد. رودوزیهای ایران انواع و اقسامی دارد که در این مجال به برخی از مهمترین آنها اشاره میشود:
گروهی از سوزندوزیها در اثر پرکاری، زمینه آن مشخص نبوده و دوختهای الوان موجب پیدایش زمینهی تازهای پر از نقش و نگار میگردد. مانند بخارا دوزی، نقشدوزی، قلابدوزی، بعضی از انواع پتهدوزی، سلسلهدوزی، ممقاندوزی، بلوچدوزی و کردیدوزی.
دسته دیگر، سوزندوزیهایی هستند که قسمتی از زمینه را توسط دوخت پر نموده و زمینه را به رنگ اصلی خود باقی میگذارند، مانند ابریشمدوزی، خامهدوزی، قیطاندوزی، مضاعفدوزی.
گروه سوم سوزندوزیهایی هستند که با جابهجا کردن و بیرون آوردن تارها و پودها صورت میگیرد، مانند سکمهدوزی اصفهان و شبکهدوزی.
و اما رودوزیها با استفاده از افزودنیهای تزئینی. در این رودوزیها نخهای فلزی زینتبخش زمینه پارچه هستند و به پارچه جلوهی دیگری میدهند مانند گلابتوندوزی، ده یکدوزی، نقدهدوزی، سرمهدوزی، ملیلهدوزی و گلابتوندوزی.
این گروه شامل سوزندوزیهایی میشود که سوزن و قلاب در نقشآفرینی روی زمینه نقشی ندارند، بلکه با گذراندن نخهای فلزی مثل نخ نقره از میان تاروپود و شکل دادن بهوسیلهی دست اشکال موردنظر پدیدار میگردد، مانند خوسدوزی و بعضی از انواع نقدهدوزی.
و سرآخر رودوزیهای تلفیقی که در این دسته از سوزندوزیها نخ و سوزن بهتنهایی در نقشآفرینی و تزئین روی پارچه مؤثر نیستند. مانند پولکدوزی، سکهدوزی، یراقدوزی، مرواریددوزی، منجوقدوزی، سنگدوزی، زغرهدوزی، مرصعدوزی و پیلهدوزی. در این دسته از دوختها و گاهی از پنبهدوزی نیز استفاده میشود.