سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شیوع ویروس کرونا، اوضاع و احوال بسیاری از صنایع را دگرگون ساخته و شیوع این بیماری بر تمام جنبه‌های زندگی افراد در نقاط مختلف جهان اثر گذاشته است.

در این میان چندی پیش نشریه "گلوبال دیت" نوشت: کاهش چشمگیر فروش خرده‌فروشی‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا، لباس‌فروشی‌ها و کفش‌فروشی‌ها را با بیشترین ضربه مواجه خواهد ساخت.

این پیش‌بینی چندان هم بیراه نیست. مردم برای تهیه مواد خوراکی در تمام مدت شیوع این ویروس اقداماتی انجام داده‌اند اما لباس نو که شاید در این وانفسا ازجمله کالاهای غیرضروری به شمار می‌رود، فروشش در بسیاری از نقاط جهان به صفر رسید و از صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌ها گرفته تا برندها را در شوک فرو برده است.

آرشام شیرزادیان چهره جوان و محقق حوزه کسب و کار و کارآفرینی، این روزها ضمن پیش‌بینی معضل تعدیل بسیاری از نیروهای کارآمد در حوزه مد و لباس به‌واسطه شیوع کرونا و تعطیلات ناخواسته، اقدام به نگارش طرحی برای برون‌رفت از پیامدهای منفی بسیار در این بخش کرده و در گفت‌وگو با هنرآنلاین، جزئیات طرح تربیت منابع انسانی متخصص و معرفی به صنایع خرد و کلان پوشاک و نساجی در دوران پسا کرونا را توضیح داده است. این طرح قرار است به‌زودی در قالب فراخوان کلید خورَد و با همکاری یکی از مؤسسات حوزه مد و لباس به اجرا درآید.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با آرشام شیرزادیان را در ادامه بخوانید:

آقای شیرزادیان، به‌عنوان پرسش ابتدایی، پیش‌بینی شما از شرایط اقتصادی حاکم بر عرصه پوشاک در دوران پسا کرونا چگونه است؟

ما احتمالاً در ماه‌های پایانی سال ۹۹ و با فرارسیدن دوران پسا کرونا، حجم انباشته‌ای از خرید را خواهیم داشت و احتمالاً مردم در نیمه دوم سال نیاز مبرم به تهیه ملزومات خود در عرصه مد و لباس دارند. به هر روی، لباس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و تمامی اقشار جامعه مخاطب هدف این حوزه هستند. ما تصمیم بر آن داریم که طرحی را در این زمینه و متناسب با شرایط حاکم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دوران پسا کرونا برای کنترل هر چه‌بهتر بازار با تکیه بر تربیت نیروهای کارآمد در این برهه زمانی اجرا کنیم.

465b033b-b55e-474d-b01b-b62d56618a46

لطفاً درباره روند اجرای این طرح توضیح دهید؟

تمامی فعالان حوزه مد و لباس که در ابتدای مسیر کسب و کار هستند، بر این اساس به کارآفرینان و سرمایه‌داران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش متصل می‌شوند. من به‌عنوان یک محقق در بخش کسب و کارهای منتج به تولید محصولات در حوزه مد و لباس، تاکنون بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده‌ام. تا به امروز افراد بسیاری داریم که در زمینه‌های گوناگون ازجمله طراحی لباس و سایر ملزومات فعالیت می‌کنند و دانش لازم و کافی را در این بخش دارند، اما چه‌بسا در این بین معدود افرادی باشند که با دارا بودن ایده‌های بکر، خلاقانه و جذاب، طراحانی خاص به شمار می‌روند و می‌توانند با اتصال به صنعت، گام‌های بلندی در شکوفایی و رشد برندها با سرعت قابل توجه در دوران پسا کرونا بردارند. این افراد توسط تحقیقات میدانی و مطالعات متعدد انجام گرفته بر اساس یک فراخوان و در ادامه آن اجرای طرح غربالگری و آموزشی شناسایی شده و در بدو دوران پسا کرونا به نمایندگان عرصه کارآفرینی که خوشبختانه امروز تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، معرفی می‌شوند.

تاکنون تحقیقات و مطالعاتی در این زمینه به انجام رسیده است؟

بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام گرفته، این نتیجه حاصل شده است که حوزه مد و لباس یکی از سودآورترین بخش‌ها در میان تمامی صنایع جهان به شمار می‌رود البته مهم‌ترین ویژگی و شاید منحصربه‌فردترین خصیصه این صنعت، دارا بودن بخش‌ها و زیرمجموعه‌های بسیار متنوع است که خود به‌تنهایی زمینه‌های قابل توجهی برای کارآفرینی فراهم می‌آورد. طراحی پارچه، طراحی لباس، الگوسازی، طراحی سایر ملزومات و اکسسوری، تولید، بازاریابی، عرضه و فروش و حتی زمینه‌های شغلی همچون تولید محتوا ازجمله مهم‌ترین بسترهای کسب و کار در این چرخه به شمار می‌روند. در نتیجه ما از هم‌اکنون باید به فکر چرخه تأمین مجدد منابع انسانی برای صنایع خرد و کلان عرصه مد و لباس ایران و جهان در دوران پسا کرونا باشیم.

چه برنامه‌ای برای جلب توجه و نظر فعالان حوزه مد و لباس به سمت این طرح دارید؟

فراخوانی البته دارای پیش‌زمینه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی آمده و به‌زودی منتشر خواهیم کرد و بنا داریم استعدادهای موجود در این زمینه را از این طریق پیدا کنیم و آن‌ها را در مسیر درست قرار دهیم. چه‌بسا طیف وسیعی از افراد در زمره مدیران مزون‌ها، مدیران منابع مالی و انسانی و سایر مدیران در بخش‌های مختلف باشند که با ارائه ایده‌های جدید بتوانند این عرصه را با توجه به رکود و بحران ناشی از کرونا به سمت درستی هدایت کنند. در این بین منسوجات یکی از مهم‌ترین نقاط هدف است. متأسفانه در پی اپیدمی کرونا، چرخ بسیاری از کارخانه‌های نساجی در ایام پیک کاری آن‌ها یعنی زمستان و بهار نچرخید و این تعطیلات موجب رکود بازار خواهد شد. از طرفی به دلیل نبود واردات و صادرات از سوی ایران و دیگر کشورها ما در آینده نزدیک با بحران تأمین مواد اولیه مواجه خواهیم شد. لازم است مدیران و چهره‌های سرشناس در زمینه مدیریت بحران با قرار گرفتن در کنار کارآفرینانی که دارای بنیه‌های تجربی و اقتصادی قابل توجهی هستند، راهکارهای اصولی و هوشمندانه برای خروج از وضعیت به وجود آمده ارائه کنند. بدون شک جلب توجه این مدیران در دوران پسا کرونا به صنعت متقدم نساجی در ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من و تیم همراهم خواهد بود.

f2460f0c-07ce-4290-85cf-17daed6243f2

معضل تعدیل نیرو توسط صنایع را نیز در این طرح مد نظر قرار داده‌اید؟

پیش‌بینی می‌کنیم با کنترل شرایط موجود و رفتن سیر صعودی شیوع ویروس مهلک کرونا به سمت سیر نزولی، حجم وسیعی از درخواست‌های مردم برای تأمین پوشاک را شاهد باشیم؛ این در حالی است که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک و صنایع خرد و کلان با تعدیل نیرو در دوره کرونا تلاش کردند که به شکل موقتی باری را از روی دوش خود بردارند و حال که اکنون با تعدیل نیروی چشم‌گیری در سایر صنایع ازجمله صنعت پوشاک و نساجی مواجه شده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم با فرارسیدن دوران پس و کرونا در تمامی این بخش‌ها نیاز مبرم به کشف نیروی متخصص و کارآمد احساس شود. بدون شک آن زمان فرصت لازم و کافی برای رصد وضعیت موجود و معرفی این افراد به صنایع و بخش‌های ذی‌ربط وجود ندارد. این در حالی است که ما با تکیه بر مسئولیت اجتماعی خود و در سایه اجرای طرح مورد نظر، بانک اطلاعاتی جامعی را از افراد آماده برای ورود به بازار کار در حوزه‌های مختلف دارا هستیم که علاوه بر شناسایی شدن، آموزش‌های لازم را نیز کسب کرده و آماده ورود به چرخه کسب و کار متأثر از کرونا هستند. چه‌بسا کمبود و دلسردی نیروهای متخصص در دوران پسا کرونا به دلیل نبود تدبیرهای لازم از سوی نهادهای بالادستی یکی از مهم‌ترین معضلات صنایع ازجمله صنعت فشن خواهد بود. این در حالی است که ما تلاش می‌کنیم برای جلوگیری از این پیشامد از تهدید به وجود آمده، فرصت بیافرینیم و منابع انسانی آماده‌به‌کار را در زمان آمادگی این عرصه پس از شوک کرونا به کارآفرینان معرفی کنیم. این نیروها در فرصت مقتضی و در مدت‌زمان چند ماهه تا پیش از فرا رسیدن نیمه دوم سال، آموزش‌های لازم را دریافت کرده و ما به‌شدت امیدواریم که این حرکت مسیر این افراد را برای عقد قراردادهای کاری منضبط و قانونی با برندها و بخش صنعت فراهم آورد.

ابعاد بین‌المللی نیز برای این طرح در نظر گرفته‌اید؟

امیدواریم با تجمیع بانک اطلاعاتی مورد نظر بتوانیم در آینده به ایجاد زمینه‌های فعالیت این افراد هنرمند و صنعتگر در سایر کشورهای جهان کمک کنیم چرا که مسئله کرونا، تنها مسئله ایران نبوده و تمام جهان ازجمله کشورهای صاحب‌نام در حوزه فشن همچون امریکا، ایتالیا، اسپانیا، چین و فرانسه نیز به‌زودی و چه‌بسا از هم‌اکنون با تبعات منفی و پیامدهای اسفبار بسیاری در دوران کرونا و پسا کرونا مواجه خواهند شد. امیدواریم با اجرای موفق طرح تربیت نیروهای متخصص برای حوزه مد و لباس و ایجاد زمینه عقد قرارداد آن‌ها با جامعه مشخصی از کارآفرینان، شکل جدیدی از ارزآوری به کشورمان را نیز شاهد باشیم.