سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر پس از شش روز برپایی در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو، سهشنبه 29 بهمن به کار خود خاتمه داد.
طبیعی است که به دلیل همزمانی برگزاری این رویداد با برخی دیگر از جشنوارههای فرهنگی و هنری فجر و از جمله سی و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر و دوازدهمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر که از 29 بهمن در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا و فرهنگستان هنر کلید خورده است، بخشی اعظمی از توجهات اهالی فرهنگ و هنر به سمت و سوی این دو رویداد معطوف شود اما با این حال باید اذعان داشت که عرصه مد و لباس به عنوان یکی از بارزترین و اجتماعیترین عرصههای فرهنگی و هنری، ظرفیت و قابلیت بیشتری در نظرگاه مخاطبان عام به نسبت دو عرصه دیگر یعنی موسیقی و تجسمی که از مخاطب خاصتری برخوردار است، داراست.
با این وجود اما نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر علیرغم تفاوتهای که نسبت به ادوار گذشته داشت و بسیار هدفمند پیش رفت و از کیفیت و انسجام بیشتری برخوردار بود، با کملطفی مسئولان فرهنگی و هنری روبرو شد و مسئولان، فعالان و طراحان این عرصه همچنان برای حضور مؤثرو دلسوزانه آنها تا پایان این جشنواره، چشم انتظار باقی ماندند.
این درست که امسال جشنوارههای فجر در کوران و هیاهوی انتخاباتی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی برگزار شدند، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که عرصه فرهنگ و هنر به عنوان یک مقوله مهم و مورد دغدغه آحاد جامعه، همچنان در عرصه عمل از سوی مسئولان قانونگذار و اجرایی کشور، در اولویت نیست حال آنکه این روزها بیشترین تمرکز و توجه ستادهای انتخاباتی کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به کارهایی غیرفرهنگی و نوعاً سیاسیبازیهایی که چندان اثر مثبتی نیز ندارد، معطوف شد.
قطعاً در جریان سی و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر که همزمان با نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به پایان رسید نیز گزارشی از حضور مسئولان و یا کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی مخابره نشد و گویا واکنش رفتاری اغلب آنها به جشنوارههای فرهنگی و هنری فجر واحد باشد؛ یعنی عدم حضور و یا اهتمامی به این رویدادها، چه موسیقی فجر باشد، چه مد و لباس فجر و چه پس از این، هنرهای تجسمی فجر.
در این مقطع که انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشتیم، حداقل در مورد کاندیداهای نمایندگی این توقع و انتظار میرفت که عرصه جشنوارهای همچون مد و لباس فجر را مجال و فرصتی برای پیشرفت روند تبلیغات خود به منظور کسب آرای مردمی محسوب کنند و البته حتی اگر از همه آنها نیز این انتظار را نتوان داشت حداقل کاندیداهایی که دغدغه فرهنگی و هنری دارند و پس از این آنها را در موقعیتهایی همچون کمیسیون فرهنگی مجلس خواهیم دید، باید توجه و اهتمامی متفاوت به این عرصه داشته باشند.
به هر حال چه خوشایند باشد و چه ناخوشایند، جشنوارههایی همچون مد و لباس فجر هر ساله برگزار میشوند و این درایت و هوشمندی ستادهای انتخاباتی را نشان میدهد که از این فرصتهای پیش آمده نهایت حسن استفاده را به انجام برسانند و تنها تبلیغات را صرف طراحی، چاپ و انتشار پوستر، بنر و تراکت تبلیغاتی و یا برگزاری نشستهایی که به حرف و سخن ختم میشود، ندیده و وجهه عملی به تبلیغات خود دهند.