سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زیستبوم یا اکوسیستم به مجموعه کاملی از موجودات زنده به همراه تمام اجزاء و عوامل تشکیلدهنده محیطی آن در فضایی مشخص، گفته میشود.
حتماً تا به حال گویهای شیشهای با در بسته را مشاهده کردهاید که بدون نیاز به آبوهوا بهصورت مستقل درون خود چرخه طبیعی از حیات گیاه را نگهداری میکنند. در این گویهای شیشهای مجموعهای از موجودات زنده مانند گیاهان در کنار سنگ و خاک بیجان، از امکانات لازم برای حیات و رشد بهعنوان یک زیستبوم کوچک برخوردارند.
گستردگی ظرفیتها، منابع و امکانات صنعت نساجی و پوشاک به حدی است که امکان تشکیل اکو سیستمی صنعتی بر مبنای نوآوری و کارآفرینی باهدف حفظ تمام اعضای جامعه خود را دارد. بنابراین وقتی میگوییم زیستبوم نساجی، مد و لباس یعنی اکوسیستمی متشکل از همه صنایع، خدمات و محصولات وابسته به حوزه پارچه و پوشاک که در یک محیط امن و معین گردآوریشده است.
سامانه "زیستبوم نساجی، مد و لباس" با نگاهی جامع و در قالب یک طرح استارتاپی شکل گرفت؛ از طراحی و تولید پارچه (پنبه، پشم و چرم تا الیاف مصنوعی) تا طراحی و تولید لباس و همه ملحقات از کیف و کفش و جوراب، زیورآلات و جواهرات تا شال، روسری و کلاه، از بازاریابی، برندسازی تا فروش و حتی صادرات. سامانه "زیستبوم نساجی، مد و لباس" امکان نقد و گفتگو، ارزیابی و درخواست و نیازسنجی، انتقال دانش، انعکاس مهارت، از ایدهپردازی تا شکوفایی و نوآوری از توانمندسازی تا تسهیلگری اشتغال و کارآفرینی را فراهم آورده است.
انسیه زاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، دبیر بخش علمی دانشگاهی جشنواره مد و لباس فجر و مدیر سامانه "زیستبوم" درباره این سامانه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از ابتدای مسیر و با طرح این ایده باور داشتم که بهمنظور رونق تولید و تربیت نیروی ماهر در عرصه مد و لباس لازم است ارتباط مؤثری میان بخشهای متعدد فعال برقرار شد و بهزعم من، سامانه "زیستبوم" این توان و قابلیت را دارد که ارتباطی مؤثر میان بخشهای فعال ایجاد کند.
او درباره اهداف ایجاد سامانه "زیستبوم" اظهار داشت: زیستبوم با بهرهمندی از امکانات فرهنگی، علمی و رسانهای که توسط اعضای خبره و آگاه در زمینههای مختلف صنعت مد و نساجی در اختیار دارد، در راستای بسترسازی آموزشهای تکمیلی، ارتباط بین افراد زیستبوم بهمنظور تأمین نیازها، کاریابی، معرفی کسبوکارهای فعال و نوآور، کمک به ارتقای مهارتها و تحصیلات، فراهم کردن بستری مطمئن برای پرورش و حمایت از ایدههای نو، پژوهش و تحقیقات، برندسازی محصولات مد و پارچه ایرانی در بازارهای داخلی و بینالمللی و انتشار اخبار و اطلاعرسانی رویدادها و نمایشگاههای این حوزه گام بر خواهد داشت.
زاهدی افزود: این سامانه در پی تلاش برای ایجاد محیطی پویا و تعاملی میان تمام علاقهمندان و دستاندرکاران پوشاک کشور است و رونق سامانه "زیستبوم" با مشارکت تمامی بخشهای مرتبط با حوزه مد و لباس محقق میشود.
علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سامانه "زیستبوم" به نشانی اینترنتی http://zbnm.ir/ مراجعه کنند.