به گزارش هنرآنلاین، فراخوان نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با هدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای بهروز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو، در رشتههای زیر برگزار میشود. موضوع ویژه این دوره جشنواره در کلیه بخشهای مسابقه با عنوان "فر گلستان" است.
متن کامل فراخوان نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به شرح زیر است:
بسمهتعالی
مقدمه:
با عنایت به الطاف الهی و در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بهمنظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی ایرانی، با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دستاندرکاران عرصه طراحی مد و لباس کشور، زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از بیست و چهارم لغایت بیست و نهم بهمنماه 1398 برگزار میشود.
اهداف:
تحقق اصول و سیاستهای کلان فرهنگی و هنری نظام ج.ا.ا در حوزه مد و لباس.
شناسایی، تبیین و تثبیت چارچوبها و استانداردهای کیفی گونههای مد و لباس.
اعتلای هنر صنعت مد و لباس و ارتقای سلیقه و فرهنگ مد ایرانی در جامعه.
صیانت از حقوق و ارج نهادن به کوششها، دستاوردها و زحمات پیشکسوتان و دستاندرکاران هنر صنعت مد و لباس اسلامی ایرانی.
توسعه روابط بینالمللی از طریق گفتمان فرهنگی –هنری و آشنایی متقابل طراحان و فعالان مد و لباس ایرانی و غیر ایرانی با دستاوردها و ویژگیهای مرتبط با مد و لباس متقابل.
بسترسازی، بهکارگیری و اشاعه نمادها، نشانها و مؤلفههای هویت اسلامی، ایرانی در عرصه مد و لباس و سبک زندگی.
معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک بهسوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار.
ارج نهادن چهرههای ماندگار هنر و صنعت مد و لباس و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دستاندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی.
زمینهسازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهشهای تخصصی و میانرشتهای به عرصه مد و لباس و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان.
بخشهای جشنواره
طراحی (مسابقه و نمایش)
علمی، دانشگاهی
صنعت و فناوریهای نوین
فرهنگی، هنری
اتحادیهها، انجمنها، خانههای مد و مؤسسات مد و عفاف و حجاب
استانها و اقوام (بهصورت غیرمتمرکز در سراسر کشور)
عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی (فروش غیرمتمرکز)
بینالملل
1-طراحی (مسابقه و نمایش)
الف رقابتی (مسابقه)
1) طراحی لباس
2) طراحی پارچه
3) طراحی جواهرات و زیورآلات
4) طراحی کیف و کفش
5) مسابقه زنده طراحی (ایده تا اجرا)
1-5-لباس اجتماع بانوان
2-5-طراحی محصولات عفاف و حجاب
3-5-لباس اجتماع آقایان
4-5-طراحی پارچه
5-5-طراحی کیف و کفش
6-5-طراحی زیورآلات
ب) غیررقابتی (مسابقه و نمایش)
ویترین ملی لباس
ویترین ملی زیورآلات
ویترین ملی کیف و کفش
بخشهای جشنواره:
1. بخش طراحی (مسابقه و نمایش)
این بخش باهدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای بهروز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو، رشتههای زیر را به دو صورت رقابتی و غیررقابتی برگزار میکند.
موضوع ویژه این دوره از جشنواره در کلیه بخشهای مسابقه با عنوان "فر گلستان" است.
منطقه شمال شرقی ایران مهد تمدن ۷ هزارساله، به دلیل قدمت و سابقه تاریخی که به همین جهت بناهای مختلف را در این منطقه داریم و در گلستان به دلیل ویژگیها و تنوع قومیتی با آدابورسوم مختلف مشهور به رنگینکمان اقوام ایرانزمین است. رنگارنگی پوشش نتیجه لباسهای محلی اقوام این سرزمین است. و بناهای تاریخی و جاذبههای گردشگری چون پارک ملی گلستان، برج گنبد قابوس، کاخموزه گرگان، تپه بازگیر، جنگل شصت کلاً، جنگل شصت کلاته، آبشار کبودوال، پارک جنگلی النگدره، آبشارهای شیرآباد، مسجد جامع گرگان، خانه امیر لطیفی، مدرسه عمادیه، پل تاریخی آققلا و دیوار بزرگ گرگان شمهای از ذخایر فرهنگی این مرزوبوم است
الف) بخش رقابتی
1-الف) طراحی لباس:
مسابقه طراحی لباس در رشتههای زیر برگزار میشود:
1-1-الف) مجموعهسازان (گروهی و ارائه مجموعه)
در این بخش کلیه طراحان حرفهای بهصورت مستقل، مراکز آموزشی، تولیدی، گروهی (با هویت مشخص) و یا عضوی از دارندگان خانههای مد (مزونها) میتوانند با ارائه مجموعه (کالکشن) که دارای نام، موضوع و نگاهی کاربردی متناسب بافرهنگ و موازین ایرانی اسلامی باشد در این بخش حضور یابند.
برای توجیه و هماهنگی نحوه حضور، کارگاههای آموزشی با حضور اساتید برگزار خواهد شد.
امکان نمایش آثار با اختصاص فضای مناسب در صورت انتخاب نهایی فراهم خواهد شد.
همراه داشتن کلیه ملحقات دارای امتیاز است. ارائه مجموعه میتواند از مجموع انواع پوشاک بانوان و آقایان باشد.
*ارائه حداقل 3 و حداکثر 5 اثر
داوری این بخش بر اساس مجموعه ارائهشده صورت میپذیرد.
چیدمان در سالن توسط راهیافتگان به نمایشگاه با احتساب امتیاز خواهد بود.
2-1-الف) عمومی
در این رسته همانند دورههای گذشته، طراحان با توجه به بازار هدف و نگاه کاربردی، آثار خود را طراحی و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
بخشهای مسابقه طراحی لباس (عمومی) بدین شرح است:
پوشاک بانوان
اجتماع
1-1-1 چادر و پوشش سر
2-1-1 مانتو و سایر پوشش اجتماع
لباس مجلسی و مناسبتی
کاربردی اجتماع (به تولید پرشمار و عرضه رسیده)
پوشاک آقایان
2-1 اجتماع (رسمی و غیررسمی)
2-2 مجلسی و مناسبتی
2-3-1-4 کاربردی اجتماع (به تولید پرشمار و عرضه رسیده)
شرایط و مقررات حضور در بخش طراحی لباس
الف) معیارهای عمومی
آثار ارسالی باید برای نخستین بار در این رویداد رسمی ارائه شده باشد.
توجه به فرهنگ عمومی پوشش
توجه به عنصر خلاقیت در مجموعهسازی
ارائه حداکثر 3 اثر در هریک از بخشهای رقابتی عمومی
ارائه مشخصات و سایر توضیحاتی که طراح برای مجموعه موردنظر ضروری میداند در شناسنامه اثر (چارچوب /فرمت ارائهشده)
آثار پس از ارزیابی هیئت داوران و در صورت کسب امتیاز به بخش نمایش جشنواره راه خواهد یافت.
آثار ارائهشده در صورت انطباق با اهداف جشنواره قابلبررسی است.
8-رعایت ضوابط و شاخصهای طراحی، تولید و تبلیغ در لباس اجتماع بانوان
ب ) معیارهای تخصصی
1-آشنایی به سبکهای مد
2-در نظر گرفتن نگاه حرفهای به آناتومی پوشش در طراحی لباس
3-خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح و تناسب رنگ
4-روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس
5-دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس
6-استفاده از متدهای الگوسازی روز، برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجراشده
7-استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت بر اساس پارچه و مواد (متریال) مورداستفاده
8-قابلیت بهرهگیری از فناوریهای نوین در فرآیند تولید
9-استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل در تهیه اثر، امتیاز ویژه خواهد داشت
10-تطابق با شاخصهای فرهنگ عمومی و نمادهای اسلامی، ایرانی در امتیاز و بررسی اثر شایان توجه است.
11-استفاده مناسب از ملحقات برای لباسها
12- لباس کاربردی به معنی تولید انبوه و تجاری شده است
2-الف) طراحی پارچه
مسابقه طراحی پارچه بهمنظور استفاده از ایدههای طراحان خلاق برای کاربرد در صنعت، همگامی طراحان و صنعت گران حوزه پارچه، اتکا به افزایش باور ملی در الگو و طرحهای پارچه ایرانی، استفاده از جدیدترین تکنیکهای رایج رقابت فعالان این حوزه برگزار میشود. بخشهای مختلف طراحی پارچه به شرح ذیل است:
1-2-الف) طراحی پارچ ه با رایانه: (ارائه نمونه چاپشده الزامی است)
با هدف همگامی آموزش دانشگاهی با بخش صنعت و استفاده از پارچه طراحی شده در روشهای رایج چاپ در کارخانهها.
2-2-الف) طراحی پارچه با دست
با هدف شناخت و استفاده از نقشمایههای ایرانی و کاربرد آنها در انواع پارچه بهمنظور ارائه طرح در بخش صنعت
3-2-الف) طراحی پارچه و تکنیک
در این بخش انواع تکنیکهای ایجاد نقش، چاپهای دستی و دیجیتال، بافت و پارچه سازیها برای خلق پارچه با کاربرد در لباس و تزئینات داخلی میتوانند آثار خود را ارائه کنند.
4-2-الف) مسابقه زنده طراحی پارچه
در این بخش با توجه به اهداف جشنواره، موضوعی به طراحان ارائه میشود و طی زمان مشخص، طراحان با تکنیکهای مختلف دستی اعم از چاپ، دوخت، تکهدوزی، به طرح و ایدههای جدید برای کاربرد آن در صنعت داخلی به رقابت میپردازند.
موضوع مسابقه طراحی پارچه
هرگونه طراحی در این بخش برای مصرف در سه بخش ذیل است (ذکر نوع آن الزامی است):
1-پوشاک اجتماع (در دو بخش زنانه و مردانه)
2- مجلسی (در دو بخش زنانه و مردانه)
3-تزئینات داخلی (طراحی پارچههای: مبلی، پردهای و...)
لازم به توضیح است پارچههای بخش پوشاک اجتماع و مجلسی شامل انواع پارچههای لباس زنانه، مردانه –روسری، کتوشلواراست
شرایط و مقررات حضور در بخش مسابقه طراحی پارچه
1-محدودیتی در رنگهای بهکاررفته در طرح وجود ندارد.
2-آثار ارائهشده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
3-نتایج در هر مرحله از طریق سایت جشنواره و در زمان اعلامشده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
4-طرحهای ارائهشده در صورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی میشود.
5-ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرحهای ارائهشده در کلیه بخشها (حداکثر 100 کلمه) الزامی است که شامل:
1-5-واحد طرح: 21*28
2-5-واحد راپورت: A3
3-5-نوع راپورت
4-5-کالیته رنگ
5-5-منبع الهام
6-5- ابعاد طرحهای اجرایی حداقل A3 و حداکثر A1 است.
7-5-هر طراح میتواند حداکثر با 5 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
6-5-استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.
طراحی جواهرات و زیورآلات:
بهمنظور ترغیب طراحان و تولیدکنندگان فعال در صنعت طلا، جواهرات و زیورآلات در ارائه الگوی ایرانی اسلامی و افزایش سطح آگاهی طراحان جواهر و لباس، در رستههای مختلف به شرح زیر برگزار میشود:
هر هنرمند میتواند با حداکثر پنج اثر درمجموع رستههای مختلف این بخش شرکت کند طرحهای ارائهشده در صورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی خواهد شد.
(Sketch): 1-3-الف) طرح
طرحها باید در قطع A3 ارائه شوند و در انتخاب روش و مواد اجرا محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر موارد فوقالذکر در داوری آثار این رسته مواردی چون کیفیت راندو و نمایش فلز، گوهر و دیگر موارد موردتوجه هیئت داوران قرار میگیرد.
(Render): 2-3-الف) طرحهای سهبعدی رایانهای
در این بخش طراحان و مدلسازان از هر نرمافزار مدلسازی رایانهای و موتور رندری میتوانند استفاده کنند. رندر باید در موقعیتی گرفته شده باشد که نمایانگر بیشترین جزئیات طرح باشد. بدیهی است علاوه بر موارد کلی ذکرشده، در داوری آثار این رسته معیارهای کلی طراحی، کیفیت رندر نیز مد نظر خواهد بود.
3-3-الف) جواهرات و زیورآلات ساختهشده:
بهمنظور ساخت قطعات میتوان از تکنیکهای دستی، ریختهگری و دیگر تکنیکهای مرسوم در زرگری استفاده کرد.
شایانذکر است داوری آثار در دو مرحله انجام و آثار برتر در هر رسته، از میان آثار راهیافته به نمایشگاه آثار منتخب انتخاب خواهند شد.
معیارهای داوری
1-استفاده از عناصر ایرانی اسلامی در طرح
2-خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح
3-رعایت اصول ارگونومی
4-قابلیت تولید و رعایت استانداردهای فنی تولید
5-فلسفه طرح
6-بهرهگیری خلاقانه از مواد و گوهرها
7-خلاقیت، نوآوری و اصالت طرح
در داوری آثار بخش جواهرات و زیورآلات ساختهشده، علاوه بر موارد ذکرشده، کیفیت ساخت نیز موردتوجه داوران قرار خواهد گرفت.
هیئت داوران این بخش مجموعاً ده نفر و بدین شرح است سه نفر از صاحبان برندهای موفق و فعالان صنعت طلا و جواهر، سه نفر از متخصصین و اساتید رشتههای مرتبط با طلا و جواهر، سه نفر از برگزیدگان ادوار گذشته جشنواره و یک نفر کارشناس در حوزه نماد شناسی خواهند بود
4-الف ) طراحی کیف و کفش:
زیبایی ظاهری و خوشپوشی فرد متناسب است با تمامی موارد که با ظاهر وی در ارتباط است ازجمله پوشش پا و تجهیزات جنبی وی مانند کیف توجه بهتمامی موارد مذکور یکی از اصولی است که یک طراح لباس باید بدان توجه داشته باشد در بخش کیف و کفش که بخشی مجزا از طراحی لباس نیست توجه به زیبایی ظاهری و هارمونی طرح یکی از ارکان اصلی، مدنظر بوده است.
ویژگیهای بخش مسابقه طراحی کیف و کفش:
1-کلیه محصولات کیف و کفش با رعایت موارد زیر ارسال شود:
2-ارائه طرح مدنظر بهصورت دستی یا نرمافزاری حداقل در ابعاد A4 و حداکثر A3
3-جزییات طرح همچون تکنیک مورداستفاده در طراحی و جنس مواد پیشنهادی و رنگبندیهای مدنظر، منبع الهام مورداستفاده در طراحی قید شود.
4-از درج اسم و مواردی که باعث تشخیص طراح شود جدا خودداری شود در غیر این صورت از بخش مسابقات طرح مذکور از بخش مسابقات حذف میشود.
معیارهای مدنظر در بخش داوری:
منطبق با فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی
بهروز بودن و استفاده از معیارهای نوین طراحی
دوخت مناسب
استفاده از مواد باکیفیت
خلاقیت و نوآوری
رعایت اصول طراحی و ارگونومی پا
5-الف ) مسابقه زنده طراحی (ایده تا اجرا)
1) متقاضیان شرکت در این بخش با گرایش
الف-لباس اجتماع بانوان ب-طراحی محصولات عفاف و حجاب ج-لباس اجتماع آقایان د-طراحی پارچه ه- طراحی جواهرات و زیورآلات و) طراحی کیف و کفش
میتوانند ضمن ثبتنام در سایت جشنواره آمادگی خود را در فرم ارائهشده نیز اعلام کنند. و کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه سه نفرِ خود متشکل از:
(طراح / الگوساز / دوزنده)
را بهعنوان رزومه فعالیت و توانایی مشخص کنند.. هیئت انتخاب پس از بررسی فرمهای ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان، نسبت به انتخاب گروه اقدام میکنند.. نتایج نهایی شرکتکنندگان از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
در این بخش قرار است گروههای مربوطه در مدت سه روز برپایی کارگاه زنده طراحی آثار خود را ارائه کنند. و در پایان زمان تعیینشده گروه برگزیده بهعنوان گروه برتر معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر به عمل خواهد آمد.
2) این مسابقه بهصورت مجزا و مستقل برای تولیدکنندگان و بنام نشان تجاری و یا موسسه تولیدی آنان نیز فراهم خواهد بود.
ب) غیررقابتی
1-ب) بخش طراحی لباس
1-1-ب) ویترین ملی لباس
در این بخش طراحان و تولیدکنندگان حرفهای و دارای نشان (برند) لباس، که آثارشان باکیفیت بالا به تولید انبوه رسیده، شرکت خواهند کرد.
2-1-ب ) کارگاههای آموزشی:
بهمنظور توجیه و هماهنگی نحوه حضور در رسته مجموعهسازی کارگاههای آموزشی با حضور استادان مجرب برگزار میشود. زمانبندی این کارگاهها متعاقباً از طریق سایت جشنواره به اطلاع گروه هدف خواهد رسید.
2-ب) بخش طراحی جواهر و زیورآلات
1-2- ب) ویترین ملی جواهر و زیورآلات
طراحان و تولیدکنندگان معتبر و دارای نشان (برند)، که آثارشان باکیفیت بالا به تولید انبوه رسیده. شرکت خواهند کرد.
2-2- ب) نشستهای تخصصی: بهمنظور ارتقا درک متقابل نیازهای جامعه طراحان لباس و طراحان جواهر و تعامل این دو گروه در ایجاد فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی در اجتماع و بررسی نیازهای هر یک از طرفین در تولید قطعات کاربردی، نشستهای تخصصی قبل از شروع جشنواره برگزار خواهد شد. زمانبندی و موضوع این نشستها متعاقباً از طریق سایت جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید.
3-2-ب ) کارگاههای آموزشی: این کارگاهها در طول زمان برگزاری جشنواره جهت ارتقا سطح علمی طراحان با موضوعات زیر برگزار میشود.
1) معرفی نمادها، علائم و نشانههای بیگانه و معارض فرهنگ اسلامی و ایرانی
2) سبکهای طراحی جواهر
3) نقوش ایرانی و اسلامی در زیورآلات
4) مدلسازی رایانهای و جایگاه آن در صنعت زیورآلات
5 ) گوهرشناسی
6) مواد و فناوریهای نوین در زیورآلات
3-ب) بخش طراحی کیف و کفش
1-3-ب ) ویترین ملی کیف و کفش
طراحان و تولیدکنندگان حرفهای و دارای نشان (برند) کیف و کفش، که آثارشان باکیفیت بالا به تولید انبوه رسیده. شرکت خواهند کرد.
معیار داوری در بخش ویترین ملی
هیئت داوران در این بخشبر اساس رزومه متقاضیان و توانمندیها و ظرفیت موجود تصمیم خواهد گرفت.
2. بخش علمی، دانشگاهی:
بر اساس آنکه وظیفه ذاتی دانشگاهها نشر دانش (آموزش) و توسعه آن (پژوهش) و کارآفرینی است، بخش علمی و دانشگاهی میتواند در ساماندهی مد و لباس کشور، نقش تعیینکنندهای ایفا کند. اما زمان اجرای جشنواره مد و لباس فجر بسیار فشرده است و در عمل فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافتهها و دستاوردهای پژوهشها و گسترش مرزهای علم و هنر نمییابد. بر این اساس بخش علمی دانشگاهی از هشتمین دوره جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر بر آن شد که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای موردنظر بپردازد، اما در نهمین جشنواره مد و لباس فجر، علاوه بر آنکه تجربه خود را با رعایت زمان مقرر، تکرار میکند، از فرصت موجود نیز استفاده خواهد کرد. بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاههای حوزه پوشاک و منسوجات و سایر بخشهای دیگر کارگروه، صورت میپذیرد.
حوزه علمی، دانشگاهی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار میشود.
1-2) بخش رقابتی:
1-1-2) ارائه مقالات علمی- پژوهشی
بخش ارائه مقالات علمی-پژوهشی نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر بهمنظور نشان دادن توانمندیهای علمی و پژوهشی و ارائه بهموقع این ظرفیتها با رویکردهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی؛ پس از داوری مقالات و به شکل ارائه سخنرانی در زمان جشنواره برگزار میشود.
برگزیدگان این بخش در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر معرفی میشوند.
نحوه ارائه مقالات
در این بخش مقالات تدوینشده بر اساس محورهای تعیینشده تنها با رعایت شرایط مقالات علمی و پژوهشی به شرح ذیل موردپذیرش است.
مقالات باید روی صفحه A4 مطابق آئین نگارش حاضر با نرمافزار متن نویس ورد word 2007-2010 و یک ستونی تایپ شوند. مقاله کامل باید در حداقل 6 و حداکثر 15 صفحه تهیه شود به صورتی که حاشیه متنها از بالا، پایین، چپ و راست صفحه 25 میلیمتر فاصله داشته باشد. تمامی صفحات بهجز صفحه اول باید شماره صفحه داشته باشند. قلم مقالات در سراسر متن فارسی بی نازنین B Nazanin سایز 12 است. رعایت آیین نگارش تهیهشده برای این فراخوان مقاله، بهشدت توصیه میشود. فایل توضیح و نمونه آماده و مناسب برای قالببندی مقاله در سایت دبیرخانه موجود است و توصیه میشود از کپی آن بهعنوان یک نمونه آماده و مناسب برای قالببندی مقاله بهرهبرداری شود (حتماً" مقاله نهایی خود را جز بهجز copy کرده و در نمونه ارائهشده paste بنمانید). فایل الکترونیکی مجموعه مقالات کنفرانس مستقیماً از فایل ورد مقالات- که نویسندگان محترم تهیه میکنند- ایجاد میشود. لذا تأکید میشود مقالاتی که بهصورت کامل آئین نگارش را رعایت نکرده باشند، اولویت پیگیری و اعمال فرآیند داوری را از دست خواهند داد. از نویسندگان محترم دعوت میشود که دستورالعمل حاضر را در هنگام تهیه چکیده مقاله دقیقاً رعایت کنند..
مقاله کامل، به ترتیب شامل این بخشها است: 1- عنوان مقاله، 2- اسم یا اسامی نویسندگان و عناوین علمی آنها و نام مؤسسه و آدرس الکترونیکی نویسندگان، 3- چکیده، 4- کلمات کلیدی، 5- مقدمه، 6- متن یا بدنه اصلی مقاله، 7- نتیجهگیری، 8- مراجع، 9- پیوست در صورت نیاز
محورهای مقالات:
در بخش مقالات تولید محتوی برای رشتههای موجود و حل مسائل مد و پوشاک کشور مورد تأکید است. بر این اساس محورهای کلی مقالات در دو بخش اختصاصی و میانرشتهای با رویکردهایی متفاوت مطرح میشود. در نهمین جشنواره مد و لباس فجر رویکرد فرهنگی و اجتماعی و رویکرد اقتصادی با موضوعات اختصاصی و میانرشتهای به شرح ذیل است:
رویکرد فرهنگی و اجتماعی
موضوعات اختصاصی
جایگاه لباس ایرانی اسلامی در چشمانداز افق 1404
مختصات مد و لباس در تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی
روشهای کاربردی توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی
شاخصهای لباس ایرانی و اسلامی منطبق با آموزههای دینی
تولید (لباس ایرانی) مکاتب جدید در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی با تمرکز بر دانش و ظرفیتهای لباس اقوام ایرانی
ذائقه سنجی مصرف مد و لباس در ایران بر اساس مقتضیات استانی
طراحی خلاق برای حضور در عرصه تولید و توسعه پایدار
مدیریت زنجیره ارزش و تأمین در صنعت نساجی و پوشاک
بهینهسازی افزایش راندمان خطوط تولید پوشاک
تعامل مؤثر صنایع پوشاک با مد و لباس
نگرش سیستمی به صنعت مد و پوشاک با تأکید بر نقش دانشگاه، واحدهای صنفی و بازرگانی
تعریف شاخصهای علمی در خصوص نقش صنعت مد و لباس در ایران 1404
نظام تبلیغاتی مد و لباس اسلامی و ایرانی منطبق با آموزههای دینی
فناوریها نوین و بینالمللی در صنعت پوشاک و ملحقات (کفش، کیف، افزونهها و ...)
پارچههای هوشمند و فناوریهای نوین در پوشاک کاربردی و چندمنظورهها
نورواستاتیک
طراحی صنعتی و زنجیرهای پوشاک الگوسازی و سایزبندی
موضوعات میانرشتهای
ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با تأکید بر لباس
رویکرد روانشناسی مد و لباس
بهداشت و پوشاک، لباس و هویت ملی
فرهنگ اجتماعی و لباس
تأثیرات مد و لباس بر امنیت اجتماعی
تأثیرپذیری متقابل فرهنگ اجتماعی و عمومی از صنعت مد و لباس
مبانی دینی و فقهی در پوشش اسلامی ایرانی
رویکرد جامعهشناسی در صنعت مد و لباس
لباس و اقتصاد ملی
نقش و جایگاه مد و لباس در اقتصاد ملی
نقش مد و لباس در شاخصهای اشتغال کشور و در سطح بینالملل
نقش صنعت مد، لباس در پیشرانی سایر صنایع و حوزههای خدماتی
2-1-2) ارائه یافتهها و تجربیات کاربردی
این بخش برای ارزشگذاری ایدههایی است که به تجربیات کاربردی رسیده، است. افراد و گروههای حقیقی و حقوقی که ایدههای خود را عملیاتی کردهاند میتوانند برای ارائه کار خود در این بخش ثبتنام کنند.. لذا اطلاعات ثبتی افراد و نوع کار ایشان و نیز شیوه همکاری با این برنامه در سایت جشنواره انجام میشود.
از آنجائی که بررسی و ارزیابی یافتهها و تجربیات مستلزم ارائه میدانی عملکرد است، رقابت در این بخش مشروط به حضور در نمایشگاه است.
3-1-2) پایاننامهها
در این بخش پایاننامهها و رسالههای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بهصورت جداگانه موردبررسی قرار میگیرد و در هر مقطع به صلاحدید داوران به برگزیدگان جوایزی اهدا میشود. پایاننامههای ارسالی نباید در ادوار پیشین جشنواره بررسیشده باشند یا حائز رتبه باشند. تاریخ نگارش پایاننامهها باید از سال 96 به بعد باشد.
پایاننامههایی که در حوزه مرتبط با محورهای همایش باشد، از امتیاز بیشتری برخوردارند.
برگزیدگان این بخش نیز در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بینالمللی فجر معرفی میشوند.
پایاننامههایی که پیشازاین برنامه، تحت حمایت معنوی و مادی کارگروه ساماندهی مد و لباس قرارگرفتهاند، درصورتیکه دارای ابعاد موضوعی مرتبط با همایش دارند نیز میتوانند جهت ارزیابی اثر در این بخش شرکت کنند.
4-1-2) تصویرسازی طراحی لباس (با موضوع لباس اجتماع آقایان و بانوان)
در این بخش طراحی پوشاک ایرانی با محوریتهای ذکرشده با در نظر داشتن شاخصهای زیباییشناسی موردتوجه بوده است. لازم به ذکر است طرحهایی که حائز امتیاز در بخش داوری باشند، زمان برگزاری جشنواره در معرض دید عموم قرار میگیرند. همچنین به سه برگزیده جوایز ارزندهای اهدا خواهد شد. در این بخش، آثار از منظر کاربردی (با نگاهی به تولید) و در سه بخش مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرد. بنابراین هنرمندان میتوانند در هر بخش انتخابی، ارائه اثر داشته باشند.
در ضمن طراحان شرکتکننده، پیش از ارائه اثر بهصورت حضوری، باید در سامانه بنیاد ملی مد و لباس کشور، ثبتنام و اثر خود را آپلود کنند. تا کد ارائه اثر به آنها تحویل داده شود. سپس اثر خود را همراه با کد مربوطه به مسئول بخش علمی-دانشگاهی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تحویل دهند.
الف) تصویرسازی لباس کاربردی (اجتماع)
شرایط ارسال آثار:
بر روی کاغذ با قطع A3 و تکنیک آزاد است.
طراحی لباس بهصورت کاربردی، قابل دوخت و اجرا موردنظر است.
طرحها باید متناسب با عرف جامعه ایران اسلامی باشد.
لازم است ضمن تصویرسازی جنسیت لباس طراحیشده، جنسیت پارچههای استفادهشده ذکر یا در صورت امکان ضمیمه طرح ارائهشده، شود.
منبع ایده و الهام ذکر شود.
ارائه الگوی گسترده لباس (Flat pattern) به همراه اثر الزامی است.
طرحهایی که با کیف، کفش و بهطورکلی ملحقات لباس باشد، امتیاز بیشتری را به خود تخصیص میدهد. همچنین خلاقیت در ایده پردازی و اجرا همراه با در نظر گرفتن مبانی زیباییشناسی تصویر و مباحث تدابیر خطی نیز امتیاز بیشتری را برای فرد شرکتکننده به همراه دارد.
پیشزمینه (بکگراند) و به تصویر کشیدن پالت رنگی لباس نیز سبب امتیاز بیشتر میشود.
*تصویرسازی با محوریت لباس اجتماع آقایان و بانوان
*تصویرسازی کیف و کفش
*طرحهایی که خارج از شرایط مذکور باشد، به مرحله داوری راه نمییابد.
*ارتباط طرح با موضوع (کانسپت) کلی جشنواره امتیاز مجزا دارد.
*ارائه شناسنامه طرح شامل تکنیک طراحی، کاربری لباس و جنس پارچه پیشنهادی الزامی است.
*آثار نباید دارای امضای هنری فرد طراح باشد.
*مشخصات طراح شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و آدرس در پشت اثر درج شود.
ب) تصویرسازی دیجیتال
طراحی لباس بهصورت کاربردی و قابل دوخت و اجرا موردنظر است.
طرح و جزییات لباس فارغ از طراحی اندام بررسی میشود.
رعایت قوانین پوشش اسلامی الزامی است.
طراحی در هر نرمافزار گرافیکی یا تخصصی لباس شامل دوبعدی یا سهبعدی بلامانع است.
آثار در ابعاد A3 بهصورت چاپشده ارسال میشوند.
ارائه شناسنامه طرح شامل تکنیک طراحی، کاربری لباس و جنس پارچه پیشنهادی الزامی است.
ارائه الگوی گسترده لباس (Flat pattern) به همراه اثر الزامی است.
ارائه فایل اصلی در فرمت نرمافزار مربوطه بهصورت لایه باز روی CD یا فلش الزامی است.
آثار دارای امضا یا اسم روی طرح، داوری نخواهند شد.
طراحان منتخب پس از مرحله نخست داوری برای آزمون حضوری به دبیرخانه دعوت خواهند شد.
ارتباط طرح با موضوع (کانسپت) کلی جشنواره امتیاز مجزا دارد.
آثار منتخب داوران در نمایشگاه جانبی جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
طرحهایی که خارج از شرایط مذکور باشد، به مرحله داوری راه نمییابد.
تصویرسازی با محوریت لباس اجتماع و مشاغل آقایان و بانوان
تصویرسازی کیف و کفش
آثار نباید دارای امضای هنری فرد طراح باشد
ج) تصویرسازی عفاف و حجاب (دیجیتال یا کاغذی)
طراحی لباس با معیار تصویرسازی اسلامی و مبتنی بر طراحی چادر، عبا و پوشش اسلامی برای بانوان محجبه مدنظر است.
افزون بر طرح و جزییات لباس، طراحی اندام نیز بررسی و داوری میشود.
رعایت قوانین پوشش اسلامی الزامی است.
طراحی در هر نرمافزار گرافیکی یا تخصصی لباس شامل دوبعدی یا سهبعدی بلامانع است.
آثار بر روی کاغذ A3 اجرای دستی میشوند. درصورتیکه ارائه بهصورت دیجیتال باشد، در ابعاد A3 بهصورت چاپشده ارسال میشوند.
ارائه شناسنامه طرح شامل تکنیک طراحی، کاربری لباس و جنس پارچه پیشنهادی الزامی است.
در صورت ارائه کار بهصورت دیجیتال، ارائه فایل اصلی در فرمت نرمافزار مربوطه بهصورت لایه باز روی CD یا فلش الزامی است.
آثار دارای امضا یا اسم روی طرح، داوری نخواهند شد.
9. طرحهایی که خارج از شرایط مذکور باشد، به مرحله داوری راه نمییابد.
10. آثار نباید دارای امضای هنری فرد طراح باشد.
11. ارائه الگوی گسترده لباس (Flat pattern) به همراه اثر الزامی است.
12. منبع ایده و الهام ذکر شود.
13. آثار منتخب داوران در بخش جنبی جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
2-2) بخش غیررقابتی
1-2-2) نشستهای علمی
برگزاری نشستهای علمی، تلاشی در راستای اغنای روحیه کاوشگری جامعه علمی- دانشگاهی و پژوهشگران در برای کسب دانش و آگاهی از یافتههای جدید در عرصه مد و لباس است. لذا پژوهشگران میتوانند یافتههای علمی خود در حوزههای مذکور را در قالب سخنرانی بابیان محتوای کلام و مشخصات کامل سخنران به همراه شرح دقیق رزومه علمی ایشان، در سایت جشنواره بارگذاری کنند. کمیته داوری پس از بررسی آثار، بهترینها را جهت اجرای برنامه دعوت خواهد کرد.
برنامههایی در قالب بحث آزاد با حضور صاحبان صنعت و افراد دانشگاهی برای بیان پیشنهادها و انتقادات وارده به عملکرد این حوزه و تبیین راهکارهای بهبود آن در نظر گرفته خواهد شد که زمان و جزئیات آن اعلام خواهد شد.
همچنین مخاطبان محترم میتوانند جهت اطلاع از مشخصات دقیق نشستها و زمان دقیق آن به سایت جشنواره مراجعه کنند.
2-2-2) کارگاههای آموزشی
کارگاههای آموزشی، افزون بر فضای علمی، نمایش میزان عملیاتی بودنِ ایدههاست. ایدههایی که در صنعت مد و پوشاک و منسوجات یا در حال اجرا هستند و یا قابلیت اجرا دارند لذا پژوهشگران میتوانند یافتههای علمی خود در حوزههای مذکور برای اجرای کارگاه آموزشی با عنوان موضوع و مشخصات کامل برنامه آموزشی به همراه شرح دقیق رزومه علمی، در سایت بارگذاری کنند.. افراد و برنامههای برگزیده، پس از انتخاب بهترینها از سوی کمیته داوری، جهت اجرای برنامه دعوت خواهند شد.
علاقهمندان میتوانند جهت اطلاع از مشخصات دقیق کارگاهها و زمان دقیق آن به سایت جشنواره مراجعه کنند.
3-2-2) حضور مراکز دانشگاهی و صنعتی بهمنظور ارائه دستاوردهای نوین در حوزه مد و لباس
مراکز دانشگاهی و صنعتی در دنیای امروز بهعنوان پیشروها در حوزه مد و لباس دارای ایدههای نوین از منظر تجهیزات نوین، پوشاک نوین، منسوجات نوین میباشند که با ثبتنام و ارائه مشخصات کامل میتوانند پس از ارزیابی، حضورداشته باشند و دستاوردهای خود را بهطور تخصصی به مخاطبان عرضه دارند. این بخش همزمان با جشنواره فجر برگزار میشود.
صنعت و فناوریهای نوین:
مد و لباس بهعنوان نیروی محرک صنعت نساجی کشور، سرنوشت زنجیرههای زیادی از تولید الیاف و ریسندگی نخ گرفته تا بافندگی و رنگرزی و تکمیل و چاپ را در دست دارد.
محوریت مد و لباس در جشنواره مد و لباس فجر که ازلحاظ جامعیت و تنوع بزرگترین رویداد در نوع خود است فرصت مناسبی را پدید آورده است تا صنعتگرانی که کالا و خدمات به این حوزه ارائه میدهند شناسایی و معرفی شوند.
لذا با بهرهگیری از تجارب ارزشمند ادوار گذشته و با استفاده از جایگاه معتبر جشنواره در سطح جامعه علمی، هنری کشور، بخش صنعت نهمین جشنواره مد و لباس فجر با محورهای زیر برگزار میشود:
معرفی ظرفیتها و توانمندیهای صنایع بافندگی کشور بهعنوان تأمینکننده مهمترین نیاز تولیدکنندگان پوشاک
شناسایی و معرفی ارائهدهندگان خدمات به تولیدیهای لباس و مزونها از قبیل: تأمینکنندگان خرج کار و اکسسوری، شرکتهای بازاریابی و مدیریت فروش، استارتآپها و مشاورین تخصصی
معرفی تأمینکنندگان ماشینآلات و سیستمهای صنعتی
مشارکت ذینفعان فوق در توسعه رشته مد و تولید لباس در رسته خانههای مد و مزون داری
توسعه بازار تولیدکنندگان متخصص و متعهد داخلی
برگزاری نشستهای صنعتی و کارآفرینی
هدف متعالی بخش صنعت؛ ایجاد پل مستحکم و دائمی بین کارآفرینان صنعت مد و لباس با تولیدکنندگان و صنعتگران پیرامون خود و نهایتاً هدایت این بخش جهت تأمین صحیح نیازهای سالم جامعه است.
حمایت اتحادیهها و انجمنهای بخش خصوصی در کنار پشتوانه قدرتمند کارگروه ساماندهی مد و لباس از ایدههای نو و سالم متضمن موفقیت این بخش خواهد بود.
4. بخش فرهنگی، هنری:
بهمنظور استفاده از ظرفیت آثار فرهنگی و هنری در فرهنگسازی و ارتقاء دانش و بینش حوزه مد و لباس، مسابقات و برنامههایی را در قالب کمیته فرهنگی و هنری جشنواره برگزار میکند.
در بخش حوزههای زیر بهصورت رقابتی برگزار خواهد شد. بخشهای نمایشگاهی و نشستهای آموزشی این بخش متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد:
الف: رقابتی
1. مسابقه بینالمللی فیلم کوتاه مد و لباس
- شرکتکنندگان ایرانی و غیر ایرانی باید به تحصیل دریکی از مقاطع دانشگاهی مشغول به تحصیل باشند.
- در این جشنواره فیلمهایی پذیرفته میشود که بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم به یکی از جنبههای اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی حوزه مد و لباس مربوط باشند.
- فیلمها محدودیت ژانر، نوع ساخت و تکنیک ندارند.
- مدتزمان هر فیلم نباید از 30 دقیقه بیشتر باشد.
- ساخت فیلمها مربوط به 5 سال گذشته تاکنون باشد.
- آثار پذیرفتهشده در جشنواره به نمایش درمیآیند.
- فیلمهای پذیرفتهشده ایرانی و خارجی گواهی رسمی پذیرش دریافت میکنند.
- فیلمهای ایرانی رتبه اول تا سوم جوایزی دریافت میکنند.
2. مسابقه آثار تبلیغی مد و لباس
- مسابقه محدود به آثار تبلیغی محصولات مد و لباس ایرانی و دارای مجوز خواهد بود.
- آثار تبلیغی هر برند بهصورت مجموعه داوری خواهد شد و جشنواره از پذیرش تک آثار معذور است.
- مسابقه شامل انواع آثار تبلیغی همچون (آرم، عکس، بروشور، کاتالوگ، پوستر، آگهیهای مطبوعاتی، آگهیهای شهری و ...) خواهد بود.
- آثار برگزیده در جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
- به رتبههای اول تا سوم جوایزی پرداخت خواهد شد. این جایزه به مدیر هنری موسسه که رسماً از سوی موسسه معرفی خواهد شد، تعلق میگیرد.
2-بخش غیررقابتی
1) سایتها و شبکههای مجازی مد و لباس
- سایتها و شبکههای مجازی ایرانی دارای مجوز که در حوزه مد و لباس فعال هستند میتوانند در این بخش شرکت کنند.
- به سایتها و شبکههای برگزیده در جشنواره غرفه تعلق خواهد گرفت.
2) کارگاهها، نشستهای تخصصی
در ایام نمایشگاه، کارگاه و نشستها باهدف ارتقاء توانمندی حوزه مد و لباس و بهکارگیری ظرفیتهای فرهنگی و هنری برگزار میشود نشستها و کارگاهها از طریق سایت جشنواره اطلاعرسانی میشود.
لازم است متقاضیان در این بخش نسبت به تکمیل فرمهای ثبتنام اقدام کنند.
5. بخش اتحادیهها، انجمنها، خانههای مد و مؤسسات هنری مد و عفاف و حجاب:
در راستای معرفی دستاوردهای حوزه مد و حجاب اسلامی کشور سیاست هویتسازی و حمایت از فعالان این بخش و ایجاد تعامل و ارتباط حرفهای بین اجزای صنعت مد و پوشش اسلامی و به دنبال اقدامات گسترده صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیردولتی راهاندازی انجمنها و مؤسسات فرهنگی_هنری، اتحادیهها و دستگاههای عضو کارگروه مقرر شد این مراکز بهصورت مستقل در نهمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.
الف) دستگاههای دولتی، نهادهای غیردولتی، اتحادیهها، انجمن و تشکلهای صنفی فعال در حوزه مد و حجاب اسلامی و عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس و نهادهای مرتبط، یا بهرهمند از خدمات این حوزه با ارائه درخواست و تائید ستاد برگزاری امکان حضور خواهند داشت.
ب) خانههای مد و مؤسسات هنری مد و حجاب اسلامی
ج ) معیارهای حضور در بخش اتحادیهها، انجمنها، خانههای مد مرتبط
شرایط عمومی
داشتن مجوز فعالیت در حوزه مدو حجاب اسلامی ایرانی از کارگروه ساماندهی مد و لباس
فعال بودن در چارچوب اهداف تعیینشده در اساسنامه مؤسسات
تائید درخواست حضور، توسط ستاد برگزاری درصورتیکه نداشتن مجوز فعالیت
شرایط اختصاصی
ارائه گزارش عملکرد بهصورت مکتوب برای فعالیت سال 98 موسسه به دبیرخانه
ارائه طرح مشخص برای حضور در جشنواره
غرفه آرایی مناسب در حد جشنواره
تکمیل ارائه فرم گزارش عملکرد مؤسسات در سال 98 و ارائه آن به دبیرخانه مؤسسات بر اساس شاخصها
معرفی حداقل یک نفر از کارکنان بهصورت مشخص برای حضور مداوم در غرفه حین برگزاری جشنواره
مشارکت فعال در تمام فعالیتهای بخش مؤسسات که درزمان جشنواره بهوسیله دبیرخانه اعلام خواهد شد.
حضور در کارگاههای آموزشی تخصصی برگزارشده در طول جشنواره
برنامهریزی برای رونمایی از آثار احتمالی قابلارائه که به تائید دبیرخانه رسیده باشد
استانها و اقوام:
1-6) در این بخش هر یک از استانها میتوانند در استان مربوطه نسبت به برگزاری جشنواره مد و لباس فجر استانی خود اقدام کند.
و انواع لباسهای سنتی، بومی و دستاوردها و طراحیهای مد و لباس خود را ارائه دهند. همچنین علاقهمندان میتوانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد و لباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل سکونت خود اقدام به ثبتنام کنند.. علاوه بر آن شرایط حضور کلیه فعالان مد و لباس کشور در نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در تهران مهیا است و بهمنظور ثبتنام در کلیه بخشهای میتوانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.
الف ) هر یک از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، نهمین جشنواره مد و لباس فجر را داستان خود بر اساس برنامهریزیهای انجامشده برگزار خواهد کرد.
ب) هنرمندان فعال حوزه مد و لباس علاوه بر شرکت در جشنواره استانی خود میتوانند بهصورت جداگانه نیز در نهمین جشنواره مد و لباس فجر تهران نیز شرکت کنند.
2-6) آثار استانی با اخذ تأییدیه گروههای داوری در بخش عرضه محصولات کاربردی و بهصورت مستقل امکان عرضه خواهند داشت.
بخش عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی (فروش غیرمتمرکز)
همزمان با سال رونق تولید و بهرهمندی از ظرفیتهای داخلی، نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با همکاری و همیاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمانهای صنعت معدن و تجارت استانها، اتحادیههای عضو کمیسیون تولید و توزیع کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همچنین اتحادیههای صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بهصورت همزمان نسبت به فروش نمایشگاهی در مراکز عرضه خود اقدام میکنند. و بستر لازم را برای دسترسی خرید محصولات اسلامی_ایرانی فراهم خواهند ساخت.
مراکز توزیع محصولات اسلامی_ایرانی از طریق سایت جشنواره، اعلام عمومی و به اطلاع اقشار مختلف مردم خواهد رسید.
8. بخش بینالملل:
بخش بینالملل با رویکرد پژوهش محور بهمنظور بهرهگیری از ظرفیتهای بینالملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بهویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت میکند.
طراحان کشورهایی که لباسهای آنها ازنظر دینی و فرهنگی بالباسهای ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئون قابلنمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و برگههای پوشش، بررسی چگونگی اندیشه در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرحها و ایدههای طراحان با حضور کارشناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بینالمللی و آسیبشناسی طرحهای موجود فعلی در جامعه، مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال میکند.
اهداف موردنظر در این بخش
۱ معرفی دستاوردها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان
آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس
انتقال دانش و تجربه در حوزههای طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوریهای نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور
آمادهسازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصههای تخصصی و بازارهای بینالمللی حوزه مد و لباس
ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.
شرایط و مقررات کلی
۱-شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخشهای مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضهکنندگان و فرهیختگان حوزه مد و لباس کشور آزاد است.
۲-کلیه متقاضیان میبایست با مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبتنام کنند.
۳- طرحها و مدلهای پوشش در بخش مسابقه میبایست ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند.
۴- طرحهای ارائهشده در تمام بخشها میبایست مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشد.
۵-هر طراح میتواند حداکثر با ارائه ۱۰ اثر بدون تکرار رنگ و سایز در هر بخش جشنواره شرکت کند.
۶-ازهر هنرمند حداکثر ۳ طرح به هریک از بخشهای مسابقه راه پیدا خواهد کرد.
۷-رسیدن به حدنصاب آثار در هر یک از بخشهای مسابقه و رقابتی جشنواره یکی از شرایط انجام داوریها و انتخاب آثار است.
۸-کلیه طرحهای برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس مشمول حمایت قانونی حقوق و مصنفان خواهند بود و بنا بر درخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد.
۹-به کلیه شرکتکنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت در جشنواره تعلق خواهد گرفت.
۱۰- متقاضیان حضور در جشنواره میبایست نسبت به تکمیل فرمهای ثبتنام در بخش موردنظر اقدام کنند.
۱۱- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکتکنندگان میبایست سایر شرایط حضور در نمایشگاه که پس از اعلام پذیرش مثبت نام منعکس خواهد شد را رعایت کنند.
۱۲-لازم است شرکتکنندگان محترم ارسال آثار و طرحهای خود را بهروزهای پایان زمانبندی موکول نکرده و در زمانبندی تعیینشده ثبتنام کنند.
۱۳- در صورت به حدنصاب نرسیدن هریک از بخشها،، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخشها است.
۱۴- کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری کرده و به صلاحدید خود از آن در بخش نمایش یا ژورنال و هر بخش دیگر استفاده کند.
۱۵- کلیه شرکتکنندگان میبایست نسبت به تحویل آثار خود به دبیرخانه دریافت آن در زمانبندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام میشود اقدام کنند، در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره هیچگونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.
تقویم اجرایی ونشانی دبیرخانه
زمان ثبتنام:
نتایج این بخش از طریق سایت جشنواره به نشانی www.iranmode.com اطلاعرسانی میشود.
نشانی دبیرخانه: تهران، چهارراه کالج، جنب پمپبنزین، کوچه هلالاحمر، پلاک 6
شماره تماس:02166722312
نشانی پایگاه ثبتنام و اطلاعرسانی جشنواره www.iranmode.com
زمان برگزاری: 24/11/1398 لغایت 29/11/1398
مکان برگزاری: مجتمع نمایشگاهی شهر (بوستان گفتگو)