سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هادی نعمتی از اعضای شورای سیاستگذاری و داور چندی دوره جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در بخش طراحی و ساخت زیورآلات، درباره لزوم توجه به برخی بایدها و نبایدها پیش از انتشار نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بهخاطر حضورم در نشست اخیر کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر بهمنظور ایجاد بسترهای مقدماتی برای انتشار نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، احساس کردم با توجه به نقطه نظرات جمع، فراخوان جشنواره طی ادوار گذشته به بلوغ رسیده و شاید جز نکاتی معدود، نیاز به تغییر و تحول قابلتوجهی ندارد.
نعمتی اذعان داشت: البته بزرگترین گلوگاه این دوره، نبود وقت کافی هم برای تنظیم فراخوان و هم زمان انتظار برای ارسال آثار است که متأسفانه به دلیل انتخاب دیرهنگام رئیس جشنواره با این دغدغه مواجه هستیم هر چند امیدواریم این مسئله موجب کاهش کیفیت برگزاری جشنواره نشود.
عضو شورای سیاستگذاری و داور چندی دوره جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در بخش زیورآلات با اشاره به نکات مثبت برگزاری موضوعی جشنواره اظهار داشت: سال گذشته که جاذبههای مکران و منطقه آزاد چابهار بهعنوان محور جشنواره در نظر گرفته شد، من یکی از مخالفان سرسخت این جریان بودم چرا که معتقد هستم نباید خط فکری هنرمندان را به موضوعی خاص محدود کرد، اما باید اعتراف کنم که آثار ارسالشده به جشنواره مرا غافلگیر کرد و من همچنان از میان آن آثار در کلاسهای درسم، مثالهای بسیاری برای ذکر و تحلیل اثر دارم.
او افزود: با توجه به تجربه موفق سال گذشته بهجرئت میتوان گفت جشنواره مد و لباس فجر نباید محملی برای "هرچه میخواهد دل تنگت بگو" باشد و تنها راه ایجاد ترند و مدسازی از بستر جشنواره، همین رویه برگزاری رویداد با موضوعی خاص است.
نعمتی با اشاره به اینکه جشنواره هشتم یکی از معدود رویدادهای حوزه مد و لباس بوده که خروجی آن در سطح جامعه احساس شده است اظهار داشت: بارها در محافلی که فضایی برای عرضه و فروش زیورآلات دستساز ایرانی بودهاند به چشم مشاهده کردم که بخش عمدهای از آثار، برگرفته از صنایعدستی استان سیستان و بلوچستان است و در همین راستا، تصورم بر این است که جشنواره سال گذشته توانسته است یکی از رسالتهای خود یعنی مدسازی به مدد هنر هنرمندان کشور را به سرمنزل مقصود رساند.
داور جشنواره مد و لباس فجر با تأکید بر لزوم توجه هر بیشتر به بخش پژوهش و رویکرد مطالعاتی در فراخوان جشنواره بیان کرد: آنچه موجب میشود هنر ایرانی دچار کلیشه نشود، تحقیق و خواندن تاریخ است که میتواند دریچههای جدیدی را به روی جامعه هنری کشور باز کند و اتفاقاً همین انتخاب موضوع برای جشنواره میتواند تلنگری باشد برای پژوهش و دیدن و شنیدن بیشتر هنرمندان درباره سرمایههای کشور؛ اتفاقی که سال گذشته برای منطقه مکران رخ داد و امیدواریم امسال هم نمونههای موفق دیگری از این جریان را شاهد باشیم.