سرویس مد و لباس هنرآنلاین: با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار، نشست صمیمانهای با مدرسان آکادمی بررا و نماینده شرکت Chiefe ایتالیا برگزار شد.
در این نشست، پویا فیض نیا، نماینده موسسه میراث معاصر نماد بر لزوم توجه به فضای بینالملل در عرصه مد و لباس تأکید کرد و دراینباره گفت: امروز فضای مد و لباس ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند ارتباطات با فضای بینالمللی هستیم تا بتوانیم ایران را از فضای بسته خارج کنیم بنابراین چنین رویدادی که بهواسطه حمایت موسسه توسعه هنرهای معاصر و سازمان منطقه آزاد چابهار رخ داد، بسیار حائز اهمیت است.
او به استقبال گسترده علاقهمندان از کارگاههای آموزشی ایده تا اجرا اشاره کرد و افزود: این کارگاهها در فضای جشنواره با استقبال قابل توجهی روبهرو شد اما جالبتر این بود که اساتید ایتالیایی نیز پس از حضور در ایران شگفتزده شدند زیرا آنان انتظار چنین فضای فرهنگی خاصی را در ایران نداشتند ضمن اینکه استانداردهای موجود در فضای نمایشگاهی جشنواره نیز برای این گروه بسیار جالب بود.
در ادامه این جلسه، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر درباره حضور مدرسان بینالمللی در این دوره از جشنواره گفت: حضور این مدرسان علاوه بر توسعه فضای آموزشی این امکان را فراهم میکند که بتوانیم ایران را به شکل درست و منطقی معرفی کنیم زیرا پس از حضور این افراد در ایران یقیناً اساتید دیگری نیز متوجه ارزشمندی فضای فرهنگی ایران میشوند و این فضا را برای حضور دیگر افراد و رشد آموزش و توسعه فراهم میکند.
سرجو نوجی، مدرس آکادمی هنرهای زیبای بررا در میلان در ادامه این نشست، تجربه حضور در ایران را قابل توجه خواند و گفت: تجربه حضور در ایران برای من بسیار جذاب بود به همین خاطر در این دوره سعی کردیم که دورههای غنیتری را وارد این بخش از جشنواره کنیم. در واقع ما این بار در بستر کارگاههای آموزشی سعی کردیم که برنامههای پیچیدهتری را دنبال کنیم.
او افزود: در این دوره ما معنا و مفهومی را دنبال کردیم تا بهواسطه آن بتوانیم بر پایه ریشهها و سنتها یک زبان بینالمللی برای مد و لباس ایرانی به دست آوریم تا این عرصه بتواند به بازارهای جهانی معرفی و عرضه شود.
لوکا گیرا دوزی، دیگر مدرس آکادمی بررا ایتالیا در این جلسه، اشتیاق شرکتکنندگان در کارگاههای ایده تا اجرا بسیار گسترده و قابل توجه دانست و بیان کرد: مسئله اشتیاق شرکتکنندگان برای من بسیار غافلگیرکننده بود. نکته دیگر تفاوت سنی شرکتکنندگان در این دورهها بود زیرا ما از طراحان جوان تا افراد میانسال را نیز در این گروهها داشتیم اما با این وجود همکاریها بسیار خوب بود البته خلاف انتظار ما افراد مسنتر بهواسطه تجربیاتی که داشتند، بهتر توانستند با فضا همراه شوند.
او تصریح کرد: ما طی این جلسات سعی کردم که به طراحان بیاموزیم که چگونه سنتها و نگاه ایرانی را با زبان جهانی تلفیق کنند. همین معرفی که در جلسات نخست کارگاه رخ داد، بهطور حتم اشتیاق بیشتری را در شرکتکنندگان ایجاد کرد که بسیار برای ما جذاب و قابل توجه بود.
رزالیو باربوزا، نماینده شرکت Chiefe در ایتالیا نیز به معرفی فعالیتها و فضای کاری این کمپانی پرداخت و گفت: در این شرکت نزدیک به 25 برند مطرح اروپا و آمریکا فعال هستند و نزدیک به 220 کارمند که بالغ بر 50 نفر آنها صرفاً بر روی تبدیل الگوها کار میکنند، در آن فعال هستند.
او ادامه داد: چیدمان و نحوه مدیریت غرفهها در این بخش از جشنواره مد و لباس فجر، برای من بسیار جالب بود و انتظار این اندازه مدیریت و ساماندهی را نداشتم.
باربوزا افزود: اشتیاق گسترده زنان و طراحان در این منطقه برای شخص من نیز بسیار جذاب بود و باعث شد که از حضور در این فضا واقعاً لذت ببرم.
در ادامه این نشست، عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار درباره دلایل حضور جشنواره مد و لباس فجر در این منطقه توضیح داد و گفت: همانطور که میدانید مناطق آزاد در تمام دنیا دارای تعریف مشخصی هستند و امکان ارائه خدماتی چون معافیت مالیاتی، تعرفه صفر برای واردات کالا، امکان ورود و خروج نیروی کار و ... را دارند و چابهار نیز از این امکانات برخوردار است. در همین راستا ما بازارهای خوبی را در اطراف ایران نظیر پاکستان و افغانستان داریم که برای بازار هدف پوشاک مد نظر هستند و دسترسی مناسبی نیز از طریق چابهار دارند.
او ادامه داد: علاوه بر توسعه اقتصادی، ما در سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار، مسئولیتهای اجتماعی خاصی را برای خود تعریف کردهایم که در چهار حوزه آموزش، بهداشت، توانمندسازی و محیط زیست خلاصه میشود. آنچه ما در این دوره از جشنواره مد و لباس بیشتر بر آن تمرکز داشتیم در راستای مسئولیت اجتماعی و توانمندسازی زنان بومی این منطقه و رشد سوزندوزیهای بلوچ است.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار به اقدامات انجامشده در زمینه توسعه سوزندوزیهای بلوچ اشاره کرد و گفت: ما در این عرصه اقداماتی چون آموزش، اعزام افراد به نمایشگاههای ملی و بینالمللی و ... را انجام دادیم اما برداشت من این بود که ما با این روش بیش از این امکان توسعه نداریم بنابراین نیازمند ایجاد تغییراتی در این زمینه هستیم. تغییراتی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما داشته باشد و بتواند یک زبان بینالمللی برای عرضه به بازارهای جهانی به ما ارائه دهد. بر همین اساس ما در جشنواره مد و لباس فجر، این امکان را فراهم کردیم که زنان و دختران بلوچ در کنار طراحان ملی و بینالمللی حاضر شوند تا شرایط رشد فراهم شود.
کردی بر لزوم همکاری مدرسان بررا برای افزایش میزان آموزش تأکید کرد و گفت: ما انتظار داریم که با همکاری بیشتر مدرسان این آکادمی و صد البته حضور شرکت Chiefe بتوانیم فضایی را برای رشد مد و لباس ایرانی با تکیه بر تاریخ و فرهنگ منطقه بلوچستان ایجاد کنیم. کما اینکه ما در مدرسه عالی هنر نیز به دنبال همین مقاصد و توانمندسازی هنرمندان بلوچ هستیم.
مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر نیز بر لزوم افزایش روابط دوستانه بین مدرسان و فعالان حوزه مد در ایتالیا و ایران تأکید کرد و گفت: رابطه دیپلماسی ایران از دیرباز در همه عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... به دلیل قرابتهایی که وجود دارد، با ایتالیا دوستانه بوده است. وظیفه و رسالت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بتوانیم روابط هنری را توسعه دهیم بر همین مبنا ما تا امروز بالغ بر 15 پروژه مشترک با ایتالیا داشتهایم که از اکسپوهای جهانی تا بینالها را در برمیگیرد.
او افزود: بدون تردید ایتالیا یک کشور توسعه یافته است، ما نیز بهعنوان یک کشور در حال توسعه، تلاش میکنیم که به سمت توسعه حرکت کنیم، اگرچه میدانم که موانع در این راه جدی است اما ما نیز همت و عزمی جدی برای رسیدن به رشد داریم.
مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر خاطرنشان کرد: به دلیل روابط صمیمانهای که به آن اشاره کردم، ما انتظار داریم که کمک و مساعدت فعالان حوزه مد در ایتالیا به طراحان ایرانی بیشتر شود زیرا ما به لحاظ محتوا کشوری بسیار غنی هستیم اما متأسفانه در زمینه ارائه با مشکلاتی داریم که نیازمند اصلاح است.