به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عباس جهانگیری مدیر انتشارت بینالمللی حافظ با بیان اینکه ژورنالهای مد و لباس ایرانی، اسلامی در عرصه جهانی طرفداران زیادی دارد، گفت: ژورنالهای مد و لباس ایرانی بخصوص در کشورهای سردسیر مانند روسیه طرفداران بسیاری دارد. در کشورهای سردسیری که مردم دارای پوشش کاملی هستند از مدلها و لباسهای ایرانی استقبال بی نظیری میکنند به طوری که مردم این کشورها خود اذعان میکنند که از طرفداران مد و لباس ایرانی هستند.
وی افزود: به عنوان مدیر یک انتشارات بین المللی، تاکنون در نمایشگاههای مختلف کتاب در کشورهایی همچون روسیه، بلاروس، آلمان، ایتالیا، مسکو شرکت کردهام و تنها هدفم ازاین سفرها اعتلای فرهنگ ایرانی و معرفی هنر غنی ایرانیان به جهانیان از طریق انتشار کتاب است. ژورنالهای مد و لباس ایرانی چاپ شده توسط انتشارات بین المللی حافظ در نمایشگاههای متعدد در معرض دید علاقه مندان قرار داده شده است بخصوص در نمایشگاه کتاب مسکو که دوسال پیش شرکت کردم کتابهای منتشر شده از مد و لباس ایرانی را به همراه آثاربرگزیده های جشنواره فجر به نمایش گذاشتم که مورد استقبال مردم این کشورها قرار گرفت.
جهانگیری با بیان اینکه ژورنالهای مد و لباس ایرانی در کشورهای سردسیر طرفداران بسیاری دارد، تصریح کرد: در کشورهای سردسیر که مردم دارای پوشش کاملی هستند از مدلها ولباس های ایرانی استقبال بی نظیری میکنند به طوری که مردم این کشورها خود اذعان میکردند که از طرفداران مد و لباس ایرانی هستند.
وی درباره فعالیتهای انتشارات بینالمللی حافظ چنین اظهار داشت: انتشارات بین المللی حافظ، تاکنون 27 جلد ژورنال شیما مد و لباس ایرانی ششمین جشنواره بینالمللی فجر را چاپ کرده است. شش عنوان ژورنال شیما نیز ازبرگزیدگان هفتمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر دریافت کردهایم که در حال چاپ است. انتشارت بینالمللی حافظ برای سال آینده نیز چاپ ژورنالهای برگزیدگان هشتمین جشنواره بینالمللی فجر را در دستور کار خود قرار داده است.
تاکنون ژورنالهای کیف و کفش چرمی و سنتی نیز توسط انتشارات بینالمللی حافظ به چاپ رسیده است. امسال انتشارات بین المللی حافظ به صورت تخصصی وارد حوزه کودک و نوجوان شده است و قرار است ژورنالهای برگزیدگان دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان را نیز منتشر کند.
جهانگیری بیان کرد: "شیما" شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی است که میتواند در ثبت آثار طراحان و برگزیدگان جشنوارههای متعدد و جلوگیری از کپی کاری و طرحهای تکراری فعالان حوزه مد و لباس مؤثر باشد.
انتشارات بین المللی حافظ بابیش از ۵۵ سال سابقه نشردرحوزه سبک زندگی، هنر وصنایع دستی با عنوان دنیای هنر و همکاری با بنیاد ملی مد و لباس و تعداد زیادی از هنرمندان و طراحان پارچه و لباس و چاپ ۹۰۰ عنوان کتاب در زمینههای مختلف هنری امیدوار است خدمتی هرچند کوچک به هنرمندان کشور انجام داده باشد.
وی با بیان اینکه لباس مظهری از مظاهر فرهنگی کشورهای مختلف است، خاطرنشان ساخت: کتاب ارزانترین متاعی است که در داخل کشور فروخته میشود، نیاز امروز حوزه مد و لباس کشور این است که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را بتوان در قالب کتاب و چاپ ژورنالهای مد و لباس برای آگاهی مردم جهان صادر کرد. ایران دارای فرهنگ غنی و اصیلی است که مردم جهان با آن آشنا هستند اما در زمینه تلاشها و فعالیتهای حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی و فعالیتهای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور چندان آشنایی ندارند نیاز هست که در زمینه چاپ ژورنالهای مد و لباس ایرانی، اسلامی وارد میدان عمل شویم و در نمایشگاههای کتاب کشورهای مختلف شرکت کنیم. فرهنگ ایرانی برگرفته از سنن، آیین، مذهب و زبان است که توانسته است درمیان اقوام به اصولی نسبتاً واحد برسد. مساله پوشش به عنوانشان انسانی نمودی از هویت فرهنگی به شمار میرود که میتوان این فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در قالب لباس و کتاب منتشرکرد و به جهانیان صادر کرد.
مدیر انتشارات بین المللی حافظ با بیان اینکه پتانسیلهای زیادی در زمینه اشتغالزایی و راه اندازی کسب و کارهای خانگی در حوزه مد و لباس وجود دارد، افزود: لباس مردم یک جامعه مانند همه پدیدههای فرهنگی دیگر، اطلاعات فراوانی از فرهنگ، تفکر، جامعه، تاریخ و تمدن مردم آن کشور در اختیار مردن سایر ملل و کشورهای دیگر قرار میدهد.
به غیر از هنرمعماری، ادبیات، شعر و موسیقی، و سایر هنرها، هنر پوشش و مد یکی از هنرهای مطرح در کشورهای دیگر است، هنر صنعت مد و لباس در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، فرانسه، ایتالیا و.... جزو چند صنعت برتر جهان است و سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار در جهان گردش مالی دارد. چاپ ۲۷ جلد ژورنال مد و لباس ایرانی اسلامی که با مشارکت بنیاد ملی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طراحان و پیشکسوتان به چاپ میرسد و در اختیار علاقمندان قرار میگیرد میتواند در بحث اشتغالزایی و راه اندازی کسب و کارهای خانگی کمک زیادی به مردم کشورمان کند. ترغیب فعالان حوزه مد و پوشاک جزو اصلیترین اهداف انتشارات بین المللی حافظ به شمار میرود.
وی بیان کرد: تشویق هرشخصی در رابطه با هر شغلی که دارد و هر کاری که در جامعه برای به حرکت درآمدن چرخ تولید کشور انجام میدهد باعث ایجاد انگیزه آنها میشود. در واقع چاپ ژورنالهای برگزیدگان جشنواره مد و لباس فجر یک نوع تشویق برای آنان محسوب میشود، زیرا طراحان مد و لباس در جامعه به توجه نیاز دارند، توجه با این قشر از جامعه باعث ایجاد انگیزه و خلاقیت درآثار طراحان میشود. حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با مدیریت و ارتباط قوی که داشتند باعث ترغیب انتشارات بین المللی حافظ به چاپ ژورنالهای مد و لباس ایرانی و اسلامی شدند. تاقبل از ایشان این انتشارات فعالیت کمرنگی در زمینه چاپ و توزیع ژورنالهای مد و لباس اسلامی داشت.
جهانگیری گفت: افزایش قیمت کاغذ و فضای مجازی دورقیب ژورنالهای مد و لباس است که مانع چاپ وتکثیر مد و پوشش ایرانی و اسلامی در جامعه میشود و شاید دیگر چاپ ژورنالهای مد و لباس مقرون به صرفه نباشد. اما انتشارات بین المللی حافظ با ایدهای که از دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گرفته است هنوزبه چاپ و انتشار ژورنالهای مد و لباس ایرانی ادامه میدهد. تاکنون هفت جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از سوی کارگروه ساماندهی مد لباس برگزار شده است و ژورنالهای برگزیدگان هر دوره به چاپ رسیده است. انتشارات بین المللی حافظ تنها مرجعی است که در زمینه چاپ آثار برگزیدگان جشنواره مد و لباس فجر با کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری میکند. اطلاع رسانی اخبار مد و لباس کشوربه مردم بسیار مهم است. مردم باید بدانند که چه ژورنالهایی در زمینه مد و لباس باخط فکری دینی، میهنی چاپ میشود.
او افزود: قیمت ژورنالهای مد و لباس ایرانی اسلامی در مقایسه با کشورهای غربی، چندان گران نیست. ارزانی ژورنالهای ایرانی به این دلیل است از صفر تاصد تمام طرحهای مد و لباس فجر مراحل پرهزینه و عکاسی توسط بنیاد مد و لباس تهیه میشود و طرحهای آماده برای چاپ به انتشارات حافظ ارسال میشود هزینهها آنقدر کم میشود که قیمت ژورنالهای چاپی متناسب با جیب مردم میشود و آنها میتوانند ژورنال مد و لباس را بخرند و کسب و کار خانگی پر درآمدی راه اندازی کنند. در تمام دنیا، ژورنالهای مشابه ژورنالهای ایرانی با قیمتهای بسیار گزاف چاپ و فروخته میشود. به عنوان مثال ژورنالهای ایرانی ممکن است به قیمت بیست هزار تومان در داخل کشور به فروش برسد در صورتیکه قیمت تمام شده مشابه ژورنال خارجی معادل دویست هزار تومان باشد.