به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس هنرآنلاین، اسدالله سلیمانی مدیر عامل برند حجاب گستر درباره ضرورت برگزاری این نمایشگاه گفت: برگزاری اولین نمایشگاه لباس عاشورایی بانام عاشورا و اباعبدلله الحسین (ع)، باید در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برگزارمیشد، حالا پس از سالیان سال این نمایشگاه سه سالی هست که برگزارمی شود وامسال سومین دوره برگزاری خود را میگذراند.
وی افزود: همانطور که می دانید پوشاک و پوشش، نمادی از فرهنگ، هویت، انقلاب و تمدن هرکشوری است و لباسی با المانهای عاشورایی نشانه فرهنگ و تمدن و دیانت ایرانیان است به جرات می گویم که ما در حوزه پوشاک پس ازپیروزی انقلاب اسلامی کوتاهی کردهایم. وجود مدلهای مختلفی از لباسهای ترکیه و چین وغیره دربازار داخل گواه این حقیقت است که هویت مدلهای پوشاک ایرانی درمیان مدلهای خارجی گمشده است و نمایشگاه لباس عاشورایی خیلی زودتراز این سالها باید برگزار میشد. شاید اگر الگوهایی از واقعه عاشورا به جامعه امروز عرضه میکردیم جوانان دیگر لباسهایی با نوشتهها و طرحهای نامانوس خارجی به تن نمیکردند.
سلیمانی تصریح کرد: اگر الگویی درزمینه پوشاک ایرانی اسلامی وعاشورایی وجود نداشته باشد، در نتیجه مردم مجبور میشوند آنچه که دربازار وجود دارد را خریداری کنند، بنابراین بحث الگوسازی و جریان سازی در زمینه پوشاک مهم است.
وی ادامه داد: جای تقدیر دارد که از دست اندرکاران بنیادملی مد ولباس کشور تشکر کنم به دلیل اینکه ایده برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی و دعوت از طراحان برای خلق آثار جدید در عرصه پوشاک عاشورایی در این برهه از زمان که دشمنان در حوزه مد ولباس و فرهنگ پوشش کشورمان شبیخون میزنند بسیار کار به جا و به موقعی است.
مدیرعامل برند حجاب گستر افزود: اگر در محرم امسال سری به هیات ها و تکایا میزدید لباسهای مشکی با نوشتههایی غیرمتعارف که به نوعی توهین به مقدسات ما بود را مشاهده میکردید که چقدر دستمان خالی بوده است در این عرصه و دشمنان این مرزو بوم برای هر مناسبتی در ایران دستشان پراست از لباسهایی که به اصطلاح امروزی مد روز است وجوانان ایران زمین خواسته یا ناخواسته شعارهای بیگانگان که توهین به مقدسات مسلمانان جهان است را برای آنها روی لباسهای به ظاهر شیک چاپ شده، تبلیغ کردند.
سلیمانی ادامه داد: اربعین بهترین زمان و کشور عراق بهترین مکان برای معرفی و تبلیغ لباس عاشورایی است زیرا همه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در راهپیمایی اربعین شرکت میکنند.
مدیر عامل حجاب گستر با بیان اینکه بنیاد ملی مد ولباس بودجه کافی برای تبلیغ لباسهای عاشورایی در اربعین ندارد، افزود: درست است که کارگروه ساماندهی مد و لباس بودجه زیادی در حوزه مد ولباس و تبلیغ پوشاک ایرانی اسلامی و عاشورایی ندارد اما ایدههای بزرگ و خوبی دارد، این کارگروه باوجود بودجه بسیار کم تحولی رادر حوزه مد و لباس کشور ایجاد کرده است و استقبال مردم هرسال از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن گواه این حقیقت است که بنیاد ملی مد ولباس بیشتر از حد تصور، توانایی پیشرفت در این حوزه را دارد و نمایشگاه لباس عاشورایی باید در سطح گستردهتری برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: با الگو گرفتن از قیام عاشورا بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و توانست در جنگ تحمیلی دفاع مقدس از میهن کند بنابراین قیام عاشورا و پیام امام حسین ع تنها چیزی است که دشمن از آن هراس دارد و با تبلیغات منفی دراین زمینه سعی در کمرنگ کردن واقعه عاشورا دارد، قیام مقدس اباعبد الله الحسین علیه السلام انقلابی را در جهان برپا کرده است که هیچ قدرتی توان مقابله با آن و خاموش کردن چراغ هدایت بشریت را ندارد.
وی با بیان اینکه در اربعین میشود با پوشیدن لباس عاشورایی با جهانیان حرف بزنیم گفت: اربعین فرصت بسیار مناسبی است تا پیام آزادگی امام حسین علیه السلام را به جهانیان منتقل کنیم، باید قبول کنیم که در حوزه تبلیغ لباس عاشورایی وانتقال پیام نهضت حسینی به جهانیان کم کار کردهایم و در اربعین باید جبران کنیم.
این تولید کننده لباس عاشورایی اظهار داشت: نفوذ دشمن در حوزه مد ولباس ایران جدی است و انسانهای دلسوز میتوانند در این حوزه قدم بردارند. بودجههای کلانی هم باید صرف شود، ظرفیت بالایی در حوزه طراحی لباس داریم و طراحان خوش فکر و خوش ذوق هم سرمایههای انسانی ما هستند که نباید از این ظرفیتها غافل بود. تولید کنندگان وطراحان و کارگروه ساماندهی مد ولباس سه رأس مثلثی هستند که با عرضه پوشاک با کیفیت ایرانی و بخصوص لباسهای مناسبتی سهم عمدهای میتوانند در بازار داخلی و حتی خارجی داشته باشند.
مدیر عامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب بیان کرد: تمام زحمات دست اندرکاران کارگروه مد ولباس کشور جای تقدیر دارد و برگزاری چنین نمایشگاههایی در کشور نشان دهنده بیدار بودن و مشغول بودن طراحان و تولید کنندگان در حوزه مد ولباس کشور است و حمایت ازکالای ایرانی در حوزه پوشاک تحقق خواهد یافت.
این تولید کننده پوشاک عاشورایی ادامه داد: با برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی باید به مردم تلنگری بزنیم که صنعت نساجی کشور اشتغال زا است طراحان و تولید کنندگان هم نیروی متخصص کشور در این عرصه فعال هستند هرچند که زایقه برخی از مردم ایران را کشورهایی مانند چین و ترکیه در حوزه پوشاک مد ولباس شناسایی و تأمین کردهاند اما باید از این حوزه غافل نشد و من به جرات میتوانم بگویم هرچقدر در حوزه مد ولباس سرمایه گذاری کنیم به بیراهه نرفتهایم و مفید به فایده نیز خواهد بود.
وی بابیان اینکه صنعت پوشاک اشتغال پایداری را در حوزه مد و لباس ایجاد میکند، تصریح کرد: نمایشگاه لباس عاشورایی مانند نهالی است که به تازگی کاشته شده است و امسال نیز تولد سه سالگی خود را در تالار وحدت جشن گرفته است و احتیاج به حمایت و مراقبت دارد تا درحوزه مد ولباس به درختی تنومند و قوی تبدیل شود.
سلیمانی در پایان برای برگزاری بهتر نمایشگاه لباس عاشورایی پیشنهاد داد: من از نمایشگاه دوم لباس عاشورایی دیدن کردم و جای خالی طراحی لباس برای نوجوانان وجوانان را احساس کردم همانطور که میدانید جوانان و نوجوانان بیشتر از کودکان و مردان و زنان میانسال در معرض خطر و تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارند واین گروه سنی بیشتر در پی لباسهای شیک و مد به روز برای خودنمایی در جامعه هستند، جا دارد طراحان در نمایشگاه عاشورایی سالهای آینده، بیشترین توان خود را برای طراحی لباسهای عاشورایی برای نوجوانان متمرکز کنند.