سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اسدالله سلیمانی، مدیرعامل برند حجابگستر و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در کشور ما دو کارخانه نساجی وجود دارد که پارچه چادر مشکی تولید میکنند اما علیرغم تمام تلاشها برای روی پا نگه داشتن این دو مجموعه، باز هم بیش از 90 درصد از پارچه چادر مشکی ایرانی تولید کشورهای ژاپن و کره جنوبی است.
مدیرعامل برند حجابگستر با اشاره به اینکه هرچند کارخانه ایرانی سالیانه بالغ بر پنج میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید میکند اما این تنها هفت درصد از پارچه محصولات حجاب ایرانی است اظهار داشت: شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت قابل توجه در عملکرد دو کارخانه "حجاب شهرکرد" و "کرپ ناز" دولتی بودن این دو مجموعه است چرا که تجربه ثابت کرده کارخانههای صنعتی اگر میخواهند با رقبای خارجی خود رقابت کنند باید سرمایه بخش خصوصی را متوجه خود سازند.
سلیمانی در ادامه با ابراز گلهمندی از نبود اهداف بلندمدت فرهنگی و اقتصادی در کشور گفت: شاید در سالهای آغازین پس از انقلاب اسلامی تصور بر این بود که ایران در آینده نه خیلی دور خود را بهعنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات حجاب اسلامی در سطح جهان مطرح خواهد کرد اما ما امروز و با گذشت بالغ بر 4 دهه از آن دوران شاهد آنیم که نهتنها توانی برای صادرات نداریم بلکه قادر به تأمین نیاز خودمان هم نیستیم.
او ادامه داد: کشورهای عراق، عربستان و ترکیه در همسایگی ایران گزینههای بسیار خوبی برای دریافت محصولات ایرانی بودند، اما کشورهای آسیای شرقی گوی سبقت را از ما ربودند و حال این کشورهای منطقه و حتی ایران حاضر هستند به دلیل بعد مسافت تا کشورهایی همچون کره، ژاپن، تایلند و اندونزی هزینه کلان باربری و غیره را بپردازند اما بازار خود را از این محصولات خالی نگذارند.
سلیمانی همچنین به نوسانات ارز و شرایط آشفته اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از مهمترین اصنافی که در این وضعیت دچار بحران و ضرر مالی میشوند همین فعالان عرصه مد و لباس کشور هستند پر که پوشاک از اقلام ضروری تمامی خانوادههاست و ممکن است عدهای سودجو هم از این آب گلآلود ماهی گرفته و به این مسئله دامن زنند.
مدیرعامل برند حجابگستر و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در خاتمه به نبود همراهی رسانهها با طرحها و برنامههای حوزه عفاف و حجاب اشاره و تصریح کرد:بهطور مثال طرح فردوس در سکوت خبری امسال هم در نمایشگاه قرآن اجرا شد اما در کمتر رسانهای از آن سخن به میان آمد که این مسئله در ابعاد کلان به دیگر مسائل مربوط به حوزه عفاف و حجاب و طراحی و تولید محصولات در این عرصه تعمیم پیدا میکند.