سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مد فقط به لباس محدود نمی‌شود و فعالیت‌های این حوزه نیز طیف وسیعی از علوم و خدمات گوناگون را در برمی‌گیرد. با تکیه بر این مهم و نگاهی به دستاوردهای شش دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درخواهیم یافت که طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم شاهد ظهور و رشد استعداد، آگاهی، توان فکری و فرهنگ ایرانی با تکیه بر دنیای مد و لباس باشیم.

طی دوره‌های برگزاری جشنواره، چندین هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مد و لباس ارسال شده و هنرمندان با طراحی‌های خود، کارهای قابل رقابتی با نمونه‌های خارجی به وجود آورده‌اند.

امروزه بیش از 70 مرکز علمی دانشگاهی در کشور ما به موضوع طراحی لباس می‌پردازند و هر سال فارغ‌التحصیلان متعددی به این جامعه وارد می‌شوند. از سوی دیگر، فعالیت‌های این حوزه فقط به تهران محدود نشد و حتی به نمایشگاه‌های استانی نیز در سایه جشنواره فجر توجه شد.

طی سال‌های اخیر در چند نمایشگاه خارجی مثل نمایشگاه لباس قزاقستان، ارمنستان، مکزیک، روسیه، بلغارستان، ترکیه و نمایشگاه حلال اسپانیا شرکت کردیم.

با گذشت چند دوره از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر شاهد آنیم که در سال‌های اخیر کیف، کفش و زیورآلات نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و با تکیه بر نگاهی که در آغاز مسیر نیز وجود داشت، مد فقط به لباس محدود نشد.

مد و لباس فجر

در پنجمین روز از جشنواره مد و لباس فجر و در افتتاحیه بخش بین‌الملل این جشنواره، از آیین‌نامه پوشاک حلال رونمایی و گواهی‌نامه اکسپو ۲۰۱۶ لباس حلال اسپانیا به برخی طراحان لباس اعطا شد که منشأ خیری برای پرداخت بیش از پیش به این موضوع مهم بود.

به هر روی، در ۲۰ سال اخیر، صدها میلیون نفر به مصرف‌کنندگان اضافه شده‌اند و فروشگاه‌های بسیاری در حوزه لباس شکل گرفته است. حضور بازار چین موجب شد ضعف نیروی کاری در کشورهای مختلف حس شود.

به‌زعم بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس، ایران از پیشروترین کشورها در حوزه پوشاک و طراحی است اما باید با توجه به سیستم جدید داده‌های آن نیز لحاظ شود.

طراحی و مد یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های دنیاست و جشنواره فجر بر این مهم نیز اذعان و توجه دارد. زیرا مد و طراحی، فرهنگ انسان‌ها را بازگو می‌کند و صنعت به نمایش و ظهور و بروز این فرهنگ مدد می‌رساند.

مد و لباس فجر

هر انسانی با توجه به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند پوشش خود را دارد. هر فرهنگی به‌وسیله ظاهری که دارد خودش را به جامعه ارائه می‌کند و صنعت و تکنولوژی می‌تواند در کنار علم، مهم‌ترین ابزار برای به منصه ظهور درآمدن آن‌ها باشد.

طی شش دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر شاهد آن بودیم که در بخش‌های گوناگون، ترکیبی از هنر، زیبایی و کاربردی بودن لباس از سوی هنرمندان به نمایش درآمده و رفته‌رفته آثار هم متناسب با شرایط جامعه ما ارائه شدند.

کشور ما سرشار از تنوع در لباس‌ها و فرهنگ‌ها است و هویتی که جوامع اسلامی همچون کشور ما طی سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند سبب شده تا دیگر جوامع نیز از لباس‌های طراحان و تولیدکنندگان ما استفاده کنند که در این بین برند حلال هم یک فرهنگ‌سازی برای پیش برد این لباس‌هاست.

مد و لباس فجر

و اما در کمتر از یک ماه مانده به آغاز هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نگاهی داریم به آنچه تا به امروز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است:

برندهای برگزیده و جمعی از برترین‌های لباس ایرانی در بخش ویترین ملی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در برج میلاد تهران گرد هم می‌آیند.

این بخش در قالب غرفه‌های طراحی‌شده و دکوری بر اساس معماری ایرانی برپا خواهد شد.

دبیرخانه جشنواره فجر اعلام کرده، برندهای حاضر در این بخش پس از بررسی کارشناسی از میان درخواست‌های متعدد انتخاب شده و به عرضه محصولات خود خواهند پرداخت.

در این دوره لباس‌های ویژه بانوان، آقایان، کودک و نوجوان و نیز عفاف و حجاب بخش‌های اصلی ویترین ملی را تشکیل می‌دهند.

این بخش در طبقات تجاری برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برای نخستین بار، دبیرخانه‌های نیمه‌متمرکز در سراسر کشور با دبیرخانه مرکزی در هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همکاری می‌کنند.

مد و لباس فجر

این همکاری به‌منظور هم‌افزایی مؤسسات فعال مد و لباس کشور در تحویل آثار با دبیرخانه مرکزی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر صورت گرفته است.

در همین راستا، سایر مؤسسات فرهنگی و هنری کشور می‌توانند ضمن اعلام آمادگی به‌عنوان دبیرخانه نیمه‌متمرکز با دبیرخانه مرکزی همکاری کنند.

مسابقه طراحی پوستر و تصویرسازی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به‌منظور تولید آثار تصویری خلاقانه و الهام‌بخش و رقابت سودمند هنری و ارتقای سطح تصویرسازی در حوزه مد و لباس و نیز شناسایی و معرفی هنرمندان متعهد، به همت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی در دو حوزه عمومی و مفهومی برگزار می‌شود.

دیدار با اساتید برتر عرصه مد و لباس کشور، یکی از بخش‌های مهم هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به میزبانی تالار وحدت است.

قرار است همچون دوره‌های گذشته، هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر روزانه و با هدف تجلیل از زحمات، ارج نهادن به فعالیت‌ها و شناساندن چهره‌های شاخص هنر صنعت پوشاک به جامعه، میزبان جمعی از طراحان، اساتید دانشگاه، اعضای هیئت علمی، تولیدکنندگان و صاحبان برند باشد.

سلسله نشست‌های علمی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم با موضوعاتی همچون پوشاک در ادب فارسی، کارآفرینی در حوزه مد و لباس، نقش باورها و اعتقادات در پوشش اقوام ایرانی، مد و جهانی شدن، جایگاه و نقش لباس در ادیان قدیم، نام‌گذاری و تجاری‌سازی برند و محصول، ابعاد حقوقی جرم‌های سایبری در حوزه ترویج بدپوشی و فروش لباس‌های قاچاق و راهکارهای مقابله با آن، نمادگرایی و نشانه‌شناسی در طراحی پارچه و لباس اقوام ایرانی و نقش هوش اخلاقی در رفع ناهنجاری‌های پوششی در جوانان و نوجوانان در حال برگزاری است.

کاخ گلستان هم به‌عنوان محور موضوعی ارائه یک مجموعه لباس ملی در هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر انتخاب شده است.

این مجموعه با همراهی گروهی از چهره‌های شاخص عرصه مد و لباس کشور ارائه و در معرض داوری برای انتخاب کالکشن ملی قرار می‌گیرد.

مدسازی و توجه به بخش پارچه سازی در ارائه این الگو از سوی هنرمندان حاضر لحاظ خواهد شد.

مد و لباس فجر

دوره هفتم جشنواره از ششم لغایت سیزدهم اسفندماه برگزار می‌شود. تالار وحدت، مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و برج میلاد، میزبان بخش‌های مختلف هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر خواهند بود.

تالار وحدت به‌عنوان میزبان اصلی این رویداد، بخش نمایش آثار، مسابقه زنده، بین‌الملل و صنعت و فناوری‌های نوین را در برمی‌گیرد.

بخش ویترین ملی جشنواره مد و لباس فجر نیز همچون دوره گذشته، دربردارنده برندهای برگزیده و برترین‌های لباس ایرانی است.

بخش مؤسسات مد و لباس و علمی دانشگاهی نیز در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برپا می‌شود.

این جشنواره همچون دوره‌های گذشته با طیف وسیعی از رونمایی‌ها، کارگاه‌های آموزشی نشست‌های تخصصی و مسابقات زنده طراحی و دوخت نیز همراه خواهد بود.