سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بدون شک یکی از شاخههای پر کاربرد هنر فلزکاری پیش از اسلام و همچنین در دوره اسلامی، ساخت و تولید زیورآلات است و در کشورمان نیز از اوایل اسلام تا دوره قاجار تغییرات زیادی در زمینه جنس، فرم و نقوش زیورآلات حاصل شد.
در این بین، تداوم استفاده از برخی نقوش و فرمهای خاص در تزیین انواع زیورآلات گویای وجود روح و اصالتی است که به نوعی از فرهنگ ایرانی و اسلامی نشأت گرفته است.
به هر روی بررسی نقش، فرم، کاربرد و نحوه ساخت نمونههای رو به پیشرفت به لحاظ صنعتی و فرار از تکرار در چیدمانهای هنری موضوعی است که توجه به آن موجب می شود زیورآلات اسلامی و ایرانی در همین برهه از زمان خود را از دیگر کشورها، متمایز و به جهانیان معرفی کنند.
با این نگاه و با هدف ایجاد کارگروه زیورآلات اسلامی و ایرانی در ذیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و لزوم توجه به چگونگی حضور موفق این بخش در جشنواره داخلی و خارجی، نخستین جلسه هماندیشی اساتید و هنرمندان زیورآلات اسلامی و ایرانی با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه طراحی و ساخت زیورآلات و همچنین مدرسان این حوزه در دانشگاه و اعضای هیئت علمی و مدیران گروه رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در تاریخ 29 مرداد و به ریاست جواد صادقی، مدیر دفتر امور طراحان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشوربرگزار شد.
بدون شک تشکیل چنین کارگروهی زمانی احساس شده است که امروزه در ایران با چنین پیشینه غنی در صنایع دستی و ساخت زیورآلات، متاسفانه این گونه محصولات کشورمان کمتر ویژگی های ناب و اصالت گذشته را با خود به همراه دارند. این معضل علاوه بر اینکه به تدریج باعث دوری و بیگانگی تولیدات ما از فرهنگ و اصالت ایرانی می شود و روح هنر ایرانی را دراین صنایع تضعیف خواهد کرد، بلکه باعث افول هنر و هنرمند ایرانی از جایگاهی خواهد شد که در طول قرن ها از جایگاه شایسته ای برخوردار بوده است.
در این مطلب قصد داریم به مهمترین مباحث مطرح از سوی کارشناسان حاضر در این جلسه اشاره کنیم؛ این در حالی است که تشکیل کارگروه زیورآلات اسلامی ایرانی و تعیین نقشه راه تا پیش از صدور فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر امری لازم و ضروری به نظر میرسد.
موضوعات و سرفصل های مطرح در این جلسه از سوی حاضران به شرح ذیل است:
استفاده از فرمهای جهانی و تلفیق آن با اسلوبهای هنر اصیل ایرانی همچون خوشنویسی و هنرهای تجسمی
توجه به تنوع و گوناگونی زیورآلات علاوه بر انواع کلیشهای آن همچون گوشواره، گردنبند و ...
استفاده بیشتر از سنگهای قیمتی با تکیه بر گوناگونی اشکال هندسی و آموزش انواع برش در فضاهای آکادمیک
ورود تفکر خلاقیانه و کاربردی به جامعه طراحان زیورآلات
توجه به الگوهای استاندارد ستسازی در بین اجزای مختلف زیورآلات
تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه به منظور نیازسنجی و مسیریابی درست در حوزه طراحی و ساخت
شناسایی خطوط قرمز به منظور سیاست گذاریهای موفق در حوزه زیورآلات اسلامی و ایرانی
ارائه و ارزیابی نقاط قوت و ضعف در دو دوره برگزاری جشنوره مد و لباس فجر
جلب توجه هنرمندان بر لزوم وجود فاصله میان ابعاد هنری کار با زیروآلات و فرمهای سنتی
جریانسازی جشنواره مد و لباس فجر در این بخش و معرفی طراحان برتر به فعالان صنعتی
ورود و اهمیت جدی به قانون کپی رایت در حوزه زیورآلات
استفاده مفید از بنرهای شهرداری برای انجام امور ترویجی و تبلیغی در زمینه زیورآلات اسلامی و ایرانی
ورود دیزاین به عنوان یک فرهنگ مستقل از مهندسی زیورلات
افزایش دانش فنی و مهندسی به حوزه طراحی و ساخت زیورآلات
سرمایه گذاری روی ضریب خلاقیت فرزندان در کنار تقویت ضریب هوشی به منظور انتخاب الگوها و علائم درست در زمان خرید زیورآلات
توجه به تولید ملی و ابعاد درآمدزایی حوزه زیورآلات و نجات فعالان داخلی از رکود حاکم بر بازار
بازخوانی ارزشها، نشانهها و نمادها و نبدیل آن به نمودهای بینافرهنگی
تعریف چارچوب های مطالعاتی با رویکرد استراتژیک به منظور احیای هویت ملی و منظقه ای
سرمایه گذاری در بخش آموزش با هدف تربیت نیروهای متعهد و کارآمد
تفهیم نقش طراحان و صنعتگران به منظور افزایش تأثیرگذاری مؤثر و مثبت در سلیقه مخاطبان
در ادامه این جلسه مقرر شد کارشناسان و اساتید حاضر با قرار گرفتن در گروه های تحقیق، طراحی و بازاریابی و برندینگ تا پیش از جلسه دوم به تبیین برنامهها و پیشنهادات علمی و عملی خود در راستای ایجاد کارگروهی موفق در زمینه زیورآلات اسلامی و ایرانی بپردازند.