به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، در سال گذشته ۶۷۶۶ اثر برای دریافت شیما و گواهی مالکیت معنوی به بنیاد ملی مد و لباس ارائه شده است.
در این مدت تلاشهای گستردهای از سوی اعضا کارگروه ساماندهی مد و لباس، طراحان، تولید کنندگان، تشکلها و انجمنهای صنفی و تخصصی صورت پذیرفته است.
بطوری که نتایج حاصله حاکی از پیشرفت امور در حوزههای مختلف اعم از ایده، خلاقیت، طراحی و تولید است.
این گزارش نشان از رشد و افزایش سرعت ارائه الگوی لباس ایرانی و اسلامی به جامعه را دارد. این آمار نشان میدهد که در حوزه ارائه آثار برای دریافت شیما رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ رخ داده است.
همچنین این آمار نشان میدهد که ۴۴ درصد آثار برای درخواست گواهی مالکیت معنوی و نیز صد در صد برای دریافت شناسه شیما ارائه شدهاند.
این گزارش نشان میدهد که ۵۱۳۳ اثر برابر با ۷۶ درصد کل آثار پس از بررسی در کمیسیون ماده ۴ موفق به دریافت شناسه شیما شدهاند.
این کمیسیون وظیفه انطباق آثار طراحی با شاخصهای مربوطه را بر عهده دارد.
همچنین ۵۱ درصد آثار ارائه شده برای دریافت شیما به مانتوی بانوان اختصاص داشته و برابر با ۳۴۸۴ اثر بوده است. نکته قابل توجه این است که آمار نشان از رشد ۷۵ درصدی در این حوزه دارد.
بر اساس این گزارش و در تقسیم بندی و تحلیل دادههای مرتبط با جنس لباس و نوع پارچههای بکار رفته و بهره مندی از آن، پارچههای کرپ ۱۱ درصد، ابریشم مصنوعی ۱۰ درصد، تترون و کتان هر کدام با ۸ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند که پارچههای مذکور برای طراحی و تولید با محوریت محصول ایرانی بوده است.
بر این اساس توزیع و فراوانی آثار بررسی شده بر اساس معیارهای گروههای سنی نشان میدهد که به ترتیب بزرگسال ۴۵ درصد، جوان ۴۳ درصد، کودک ۸ درصد و نوجوان ۴ درصد بوده که نشان از رشد ارائه آثار در گروههای سنی کودک و نوجوان دارد.
همچنین این گزارش نشان میدهد ۹۱ درصد آثار به بانوان و تنها ۹ درصد به لباس آقایان اختصاص داشته که نشان از پایین بودن نرخ طراحی لباس آقایان دارد اما نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد نشان میدهد.
در بخش فراوانی رنگ لباسهای مشکی با ۲۲ درصد، سرمهای ۷ درصد، آبی ۶ درصد، کرم ۶ درصد، طلایی ۶ درصد، سفید ۵ درصد، سبز ۴ درصد، طوسی ۴ درصد، قهوهای ۳ درصد، صورتی ۳ درصد، بنفش ۲ درصد و مابقی به سایر رنگها اختصاص دارد و در مجموع ۴۶ طیف رنگی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین ۵۲ درصد آثار از پارچه ساده و ۴۸ درصد از پارچه طرح دار استفاده کردهاند. این نشان از گرایش طراحان به تنوع و بهره مندی از مفاهیم میان رشتهای دارد.
یاد آوری مینماید این طرحها توسط هنرمندان، طراح و تولید کننده ایرانی و با بهره گیری از نمادها و شاخصهای هنر طراحی و تولید لباس به جامعه ارائه شده است.
بررسی دقیق و تحلیلی دستاوردهای این گزارش بخشی از نقاط قوت و ضعف طراحی و تولید لباس ایرانی را نمایان ساخته و برنامه ریزان و دست اندرکاران مرتبط بویژه نهادها و تشکلها و دستگاههای عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس را ملزم به توجه و دقت بیشتر برای افزایش سرعت و کیفیت فعالیتها و رفع اشکالات و اصلاح امور مینماید.