کارکردگرایی ساختاری که یکی از عمدهترین نظریهها پس از شکلگیری جامعهشناسی است، تمایزدهنده دوره کلاسیک جامعهشناسی با دوره مدرن است و بهطور عمده از گرایشی کلی بهسوی تحلیل کارکردگرایانه در قرن 19 نشأت میگیرد. کارکردگرایی ساختاری از رهیافتی بهره میبرد که جامعه را شامل نظامی از اجزای مختلف به هم پیوسته میداند که ساختارهای گوناگون را شکل میدهند و هریک کارکردی خاص در کل نظام دارند. کارکردگرایی ساختاری ریشه در آثار کنت، اسپنسر، دورکیم و تعلق آنها به ارگانیسم، نیازهای اجتماعی، ساختارها و کارکردها دارد. ایران آن سالها قدمهایی هرچند آرام در مواجهه شدن با جامعه مدرن داشت. رویکرد اقتصادی آزاد برای پویش جامعه بهعنوان یک سیستم. یعنی کل جامعه. ما این را در لایههای پنهان رمان نیمه غایب میبینیم. نویسنده در نوشتن این رمان عجله نمیکند. میگذارد اتفاقها بیفتد. آرام آنها را میبیند، تحلیل میکند و در آخر میرسد به رمانی که دریچهای میشود برای نسل خودش و نسل پس از خودش. گاهی این بلاتکلیفی جامعه در مواجهه با اتفاقهای پیش رو در نگاه شخصیتهای رمان هم دیده میشود. اینکه خودشان هم نمیدانند ماحصل بعضی از رفتارهای همان سالهاست با کنار هم قرار دادن کدهایی در متن و مطالعه قواعد صحیح تفسیر متن آن به تأویل یا هرمنوتیک میرسیم. هدف از هرمنوتیک کشف پیامها، نشانهها و معانی یک متن یا پدیده است. اینکه چرا مادر سیمیندخت او را با خودش نبرد یا فرهاد وقتیکه دلسرد میشود چرا تن به خواستهای میدهد که رغبتی به انجام آن ندارد؟ آیا ما یک مواجهه سنت و مدرنیته داریم؟ آیا نگاه کلاسیک جامعه آن زمان خواسته یا ناخواسته ما را وارد یک مراحل تصمیمگیری میکند؟
به رمان نیمه غایب میتوان از منظر دانش هرمنوتیک هم نگاه کرد. دانشی که به فرآیند فهم یک اثر و چگونگی دریافت معنا از پدیدههای گوناگون رخ داده پیرامون ما مانند رفتار و گفتار میپردازد. اگر کارکردگرایی ساختاری و دانش هرمنوتیک را کنار هم بگذاریم به شناخت لایههای جامعه میرسیم، آنگونه که سناپور خواسته است. جامعهای که سعی دارد از سیاست جنگ به سیاست سازندگی برسد. در نیمه غایب با یک جامعه و هویت طرف هستیم که نویسنده با دقت و ذهن ساختاری خودش پا را فراتر از قصه و داستان گذاشته است و یک رمان رئالیستی اجتماعی متعهد به جامعه و مردمش نوشته است. مردمی که کنشگران اصلی تاریخ هستند و حسین سناپور بهدرستی کنار مردم و تاریخش ایستاده و آن را برای ما روایت کرده است.
ایران/محمد پروین