سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بساطیهای کتاب دیگر خیلی وقت است که جزو یکی از مهمترین عناصر فرهنگی این محدوده جغرافیایی به حساب میآیند. شاید که نه، حتما جاهای دیگری در تهران و شهرهای دیگر سراغ داریم که کسی یا کسانی بساط کتاب میکنند اما حضور مستمر بساطیها در محدوده انقلاب از آنها شمایلی ساخته است که هیچ باد و طوفانی چهره آنها را تغییر نداده است؛ گرمای تابستان، سرمای زمستان و بساط برچینهای شهرداری را میتوان از مصادیق این باد و طوفان برشمرد.
باز هم مسئله بساط کتاب
مشغولان به شغل با مسمای "بساطی" کار فرهنگی میکنند یا غیر فرهنگی؟ آنها خطر به حساب میآیند یا فرصت؟بدیهی است مایی که مخاطب ژورنالیسم ادبی هستیم باید از دریچه ادبیات و فروعات همین مقوله به این موضوع توجه کنیم.
خب در ابتدای امر به نظر کاری عمدتا فرهنگی به حساب میآید:
یک) به این دلیل که اگر کتاب و کتابخوانی از مقولات ایجابی فرهنگ به حساب آیند، پس میتوان صاحبان "بساط" را نیز از کارگزاران فرهنگی این امر به حساب آورد.
دو) در سرزمین و زمانهای که جارچیان فرهنگی، تره هم برای کتاب و کتابخوانی خرد نمیکنند، بساطیهای کتاب به واسطه نحوه فروش بی واسطهشان و پهن کردن سفرهای که کاملا در معرض عموم قرار دارد و خیابان را به معبری فرهنگی بدل میکند، به راحتی جزو مبلغان کتاب و فرهنگ کتابخوانی قرار میگیرند.
سه) بساطیها عمدتا کتابهایی که در کتابفروشیها وجود دارد را جزو اقلام فروشی خود نمیدانند. کتابهای موجود در بازار کتاب مغازهها کتابهای تازه منتشر شدهای است که خیلی از زمان چاپشان گذشته باشد، یک دهه است و دیگر موارد را نیز میتوان در قالب استثنائات قرار داد. از این جهت میتوان گفت نه تنها این قشر در کار هم صنف خودشان در فروشگاههای کتاب دخالت نمیکنند بلکه در امر خطیر کتابفروشی و ترویج آن نیز به آنها کمک میکنند.
اما آیا تمامی ماجرا به همین خصیصههای مثبت ختم میشود؟ به نظر این طور نمیآید. اگر از بحث سد معبر و از این دست مباحث شهری که به ما دخلی ندارد و در تخصص ما هم نیست، بگذریم باید اذعان کنیم که تمام کتبی که در بساطها به فروش میرود، کتابهایی هستند که یک قرانش هم جیب ناشر و از آن مهمتر نویسندهاش نمیروند. برای مثال کتابهای هوشنگ گلشیری را مثال میزنیم.
هوشنگ گلشیری و کتابهایش چند سالی میشوند که دیگر در فروشگاههای کتاب پیدایشان نیست. شاید در این دوره پیدایشان بشود اما آنچه در سالهای اخیر شاهدش بودیم این بود که کتابهای این نویسنده را صرفا باید با رجوع به منابع زیرزمینی کتاب تهیه کنیم. در این حالت تنها اتفاقی که میافتد این است که آثار گلشیری، همچنان که بسیاری از آثار، به فروش میروند بی آن که منافع مادی آن در جیب کسانی برود که باید برود. با این حساب این بار بیشتر از دیگر موارد محصولات بساطیها را میتوانذیل "میوه ممنوعه" و متفرعاتش بررسی کرد.
سمتِ نویسندگان چه خبر است؟
مهمترین کسانی که به شیوه فروش کتاب به صورت زیرزمینی اعتراض دارند، نویسندهها هستند؛ نویسندگانی که در حالت معمول 12 درصد از حق فروش آثار به عنوان حق التالیف به آنها اختصاص دارد. این حالت معمول البته به شرطها و شروطها بالا میرود؛ از جمله چهره و بنام بودن مولف. یعنی نویسندهای که شناخته شده است قرار دادش تا 20 یا 25 درصد هم افزایش پیدا میکند که باز هم نوع قرار دادش به این بستگی دارد که کتابهای قبلیاش فروش خوبی داشته یا خیر؟
اما در هر صورت آنچه مشخص است این است که تنها امید نویسندهها بعد از چاپ اثر، فروش کتابشان است؛ آن هم در صورتی که به چاپهای مجدد برسد.
بعد از تجدید چاپ است که سود به زعم مولفان بخور نمیری عاید خالقان اثر میشود. اما بعد از بذل عنایت ارشاد به از این دست کتابها نویسندگان صرفا میتوانند آثارشان را در بساطیهای کتاب زیارت کنند. گاه این کتابها به چاپ میرسد، منتها با فاصله زمانی بسیار. در این جور موارد بساطیها به واسطه آنچه که میتوان شم فرهنگی خواندش، از نیاز بازار مطالع میشوند و نسخه افست کتاب مورد نظر را وارد بازار کتاب میکنند.
در این جور موارد بدیهی است که دیگر قصه حسرت خوردن مولفان باقی میماند، وَ دیگر هیچ.
قصه کتابهایی که بساط میشود، صاحبان بساط و همین طور مشتریان همیشگیشان دیگر قصهای کلاسیک به حساب میآید که زیر و بم آن را همه میدانند. بد و خوب ماجرا را نیز به نوعی میتوان واکاوی کرد اما اینکه بتوان از آن نتیجهای گرفت و نهایتا حکم صادر کرد کار هر کسی نیست. دست کم این نتیجه گیری در قد و قواره این گزارش نمیگنجد. شاید معایبی که بر این کار وارد باشد خیلیها را بر این گمان استوار دارد که برچیدن بساط بساطیها به نفع جامعه فرهنگی و اصحاب قلم باشد اما نمیتوان به این مقوله نیز بی اعتنا بود که در این بازار راکد کتاب و کتابخوانی، فروشندگان دست فروش به هر ترتیب رونقی به این بازار میدهند که فروشگاههای کتاب نمیکنند و به نظر میآید که از انجام آن نیز قاصرند.
شکل و شمایل فروش آثار در بساط دستفروشها و بدل کردن عبور و مرور عادی شهروندان به عبور مروری با چاشنی فرهنگی و بنا بر آنچه گفته شد رونق خرید کتاب و کتابخوانی، مواردی است که نمیتوان به سادگی از کنارشان رد شد.