به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارت افراز، کتاب "دفتر خاطرات" آندری تارکوفسکی خاطرات 16 سال پایانی زندگی اوست. کارگردان 38 ساله است، تارکوفسکی در آن زمان دو فیلم "کودکی ایوان" (برندهی شیر طلای ونیز) و "آندری روبلف" را در کارنامه دارد، و در آستانهی شروع فیلمبرداری "سولاریس" است.
تارکوفسکی از سال 1970 تصمیم به نوشتن خاطرات خصوصیاش میگیرد؛ مجموعهای از خاطرات روزمره راجع به زندگی خانوادگی و کار، حجم زیادی از نقلقولها، طرحها و نامهها که هیچیک جهت چاپ نوشته نشدهاند، و از همینرو، چیزی که بیش از هر چیز دیگر در این کتاب بارز است و لحظات بسیار زیبایی آفریده، صداقت آن است.
در این کتاب، ما با انسانی مواجه میشویم که علیرغم تمام بزرگیاش در عالم هنر، باز دستخوش تناقضاتی در زندگی معمولی میگردد که خصیصهی هر موجود انسانی است. "دفتر خاطرات"، بیواسطهترین منبع برای درک سینماگر (در کنار فیلمهایش) است. کتاب حاضر از متن فرانسوی به فارسی برگردانده شده، و به طور کامل با متن انگلیسی کتاب تطبیق یافته. این چاپ (نشر کایه دو سینما) کاملترین نسخه از دفتر خاطرات را با همکاری نزدیک همسر و پسر تارکوفسکی تهیه کرده و با افزودهها و توضیحات بسیاری غنا بخشیده است. از مهمترین ویژگیهای این چاپ، نحوهی هوشمندانهای تدوین آن است، به طوری که خواننده از آغاز با شخصیتهایی همراه میشود که تا پایان کتاب حضور دارند و هیچ واقعه یا موضوعی به حال خود رها نمیشود، درست مانند یک داستان.
آندری آرسنیویچ تارکوفسکی در 4 آوریل 1932، در منطقه ایوانووای (Ivanova) شوروی سابق به دنیا آمد. او یکی از کارگردان فعال در عرصه فیلمنامهنویسی و اپرا بود. فیلمهای او "کودکی ایوان" (Ivan's Childhood)، "آندری روبلف" (Andrei Rublev)، "سولاریس" (Solaris)، "آینه" (The Mirror)، "استاکر" (Stalker)، "نوستالژیا" (Nostalghia) و "ایثار" (Sacrifice) هستند که بهغیر از دو فیلم آخرش، تمامی آنها را در روسیه ساخت. فیلمهای تارکوفسکی اکثراً با مضامین متافیزیک و در رابطه با مسیحیت هستند.
بیشتر آثار تارکوفسکی به سوی مضامین فلسفی و عرفانی گرایش داشت. نوع نگاه او به مضامین عرفانی - فلسفی و ترکیب بندی قاب تصویر، نوع میزانسن، طراحی صحنه و لباس، نوع دیالوگها و اساساً نوع داستان پردازی در فیلمهای تارکوفسکی او را به عنوان فیلمسازی مستقل و صاحب اندیشه در جهان قلمداد کرد. او گاه در آثارش به طرح مفاهیم مذهبی میپرداخت و گاه در صدد تصویر انسان تنها و غربت او در عصر مدرنیته بود. تارکوفسکی را باید از فیلمسازانی دانست که بعدها بسیاری به طریق او اقتدا کردند و در مسیر نوع نگاه فیلمی او شرکت جستند.
"اینگمار برگمن، کارگردان سوئدی در توصیف تارکوفسکی گفت: "او برای من بزرگترین کارگردان سینماست که زبان جدیدی اختراع کرد و به ماهیت فیلم وفادار است."
تارکوفسکی سرانجام در سال 1986 در پاریس در گذشت.
انتشارات افراز این کتاب را در 704 صفحه و 1100 نسخه در قطع وزیر و با جلد گالینگور و با قیمت 75هزارتومان به چاپ رسانده است.