علی رمضانی با بیان اینکه با راه‌اندازی شبکه کتاب، اجزای حوزه کتاب یک «هویت جمعی» ذیل «قدرت تصویر» پیدا کرده است، بیان کرد: در تحلیل جامعی که از مجموعه وضعیت نشر داشته‌ایم متوجه شدیم که قدرت تصویر در این صنعت کم است. به همین سبب، شبکه کتاب پایه‌گذاری شد.

به گزارش سرویس ادبیات و فرهنگ خبرگزاری هنرآنلاین، نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران حوزه کتاب با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و مجید صحاف؛ مدیر شبکه کتاب یک‌‌‍شنبه (دوازدهم آذر ۱۴۰۲) در استودیوی شبکه کتاب برگزار شد.

 

 

شبکه کتاب؛ ظرفیتی برای شناخت واقعی صنعت نشر

در این نشست، علی رمضانی با بیان اینکه با راه‌اندازی شبکه کتاب، اجزای حوزه کتاب یک «هویت جمعی» ذیل «قدرت تصویر» پیدا کرده است، بیان کرد: در تحلیل جامعی که از مجموعه وضعیت نشر داشته‌ایم متوجه شدیم که قدرت تصویر در این صنعت کم است و جای خالی یک پایگاه منسجم که بتواند همه آنها را ارتقا دهد، احساس می‌شود. به همین سبب، شبکه کتاب پایه‌گذاری شد.

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اینکه شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در بستر تلوبیون فعالیت می‌کند، افزود: تصمیم بر این بود که از ظرفیت‌های تصویر در این حوزه استفاده شود. بعد از راه‌اندازی شبکه کتاب، مدیران صنعت نشر تصور نمی‌کردند این حجم برنامه‌ مرتبط با کتاب در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایده «بازنمایی واقعی صنعت نشر» را از ابتدای حضورم در خانه کتاب و ادبیات ایران دنبال کرده‌ام، ادامه داد: شبکه کتاب همان کلان ایده‌ای است تا ما بتوانیم با کمک آن ظرفیت واقعی این صنعت را بشناسیم. این شبکه با نقش‌‌آفرینی فعالان صنعت نشر مانند خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برای خانه کتاب و ادبیات ایران خواهد ماند و به تقویت برنامه‌های تلویزیونی کمک خواهد کرد. همچنین شبکه کتاب برای ارتقای کیفیت تولیدات تصویری خود، ناشران و کتابفروشان را به صورت رایگان معرفی می‌کند.

علی رمضانی در پایان بیان کرد: اجزای حوزه کتاب یک «هویت جمعی» ذیل «قدرت تصویر» پیدا می‌کنند. همچنین کنداکتور انتخابی نکته پیشروانه شبکه کتاب است و شما می‌توانید برنامه‌های مدنظر خود را در هر ساعتی از شبکه مشاهده کنید.

 

سلایق و صداهای گوناگون؛ سیاست اصلی شبکه کتاب

در ادامه این نشست، مجید صحاف با اشاره به اینکه شبکه کتاب آبان ماه ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی و شهریور ۱۴۰۲ به صورت رسمی آغاز به کار کرد، گفت: سیاست اصلی شبکه کتاب استفاده از سلایق و صداهای گوناگون برای تولید برنامه است. در مجموع ۲ هزار و ۶۹۰ برنامه تولیدی، یک هزار و ۸۶  برنامه تأمینی و ۳۲۰  برنامه زنده از شبکه کتاب طی یک‌ سال گذشته برای علاقه‌مندان به کتاب پخش شده است که بیش از ۴ هزار برنامه و آیتم را شامل می‌شود. همچنین یک هزار و ۷۱۲ نفر از مسئولان، نویسندگان، ناشران و کتاب‌فروشان مختلف طی یک سال گذشته میهمان این شبکه بوده‌اند.

مدیر شبکه کتاب ادامه داد: شبکه کتاب «شبکه محتوا» است و روزانه ۸ ساعت برنامه همراه با دو بازپخش از بسترهای تلوبیون، سایت شبکه کتاب، سروش پلاس، سپهر، شبکه اجتماعی شاد پخش می‌کند. این شبکه امکان پخش برنامه‌های زنده از نقاط مختلف دنیا را دارد. اخبار و رویدادهای نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب مسکو، لبنان و... از این شبکه به طور زنده پخش شده و مخاطبان می‌توانند برنامه‌های بین‌المللی را از صفحه یوتیوب شبکه کتاب که یک صفحه بین‌المللی است، مشاهده کنند.

صحاف در ادامه به حضور فعال این شبکه در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: در پیام‌رسان و سکوی شاد شبکه کتاب، میانگین بازدید پست‌ها ۴۳ هزار نفر است و بیش از ۱۵۰ هزار نفر مخاطب فعال کودک و نوجوان در شاد داریم. آمار زنده پخش شادنما از ابتدای آذر تاکنون بیش از ۳۹ هزار کاربر و بیش از ۵۸ هزار کلیک است. در پخش زنده شاد، آمار کل بازدید پخش زنده کانال شبکه کتاب در طول هفته کتاب بیش از ۱۶۰ هزار نفر و میانگین بازدید هر پخش زنده ۲۳ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه کانال شبکه کتاب در پیام‌رسان بله بیش از ۲۰ هزار نفر کاربر دارد و میانگین بازدید هر پست بیش از ۳ هزار نفر است، عنوان کرد: این شبکه در اینستاگرام ۸ هزار و ۱۴۷ نفر مخاطب دارد و بازدید مؤثر سه ماه اخیر آن ۴۳ هزار و درگیری مخاطب آن ۴ هزار و ۱۳۵ است. طی یک ماه گذشته ۷ هزار و ۴۰۰  نفر مخاطب یکتا نیز از برنامه‌ها در سایت شبکه بازدید کردند و هر پستی ۲۵ هزار بازدیدکننده داشته است. البته ۷ هزار و ۱۰۰ نفر نیز از افراد جدیدی هستند که به تازگی به این پلتفرم پیوسته‌اند.

مدیر شبکه کتاب در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعامل این شبکه با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چنین توضیح داد: شبکه کتاب از دو مسیر به نودال فضای مجازی صداوسیما متصل شده و در هفته کتاب سیگنال شبکه کتاب به نودال مرکزی صدا و سیما متصل بود و شبکۀ پنج از این بستر، برنامه پخش کرد. همچنین برنامه حوالی کتاب را به صورت مشترک با شبکه تهران در ۷ قسمت از استودیو شبکه کتاب تولید کردیم. از هفته آینده این برنامه ادامه‌دار خواهد بود. ویژه‌برنامه «صد سالگی جلال» با همکاری فرهنگ‌سرای اندیشه و خانه کتاب و ادبیات ایران در حال انجام و پخش آن هستیم از شبکه چهار رسانه ملی و شبکه کتاب به صورت همزمان پخش می‌شود. این برنامه در ۵  قسمت تولید شده است.

وی افزود: در همکاری مشترک با شبکه پویا، مسابقه کتابخوانی «کتاب شیرین» را در ۷ قسمت تولید کردیم که شروع آن از هفته کتاب سی‌ویکم بود. به مدت ۱۵ دقیقه این برنامه از شبکه کودک پخش می‌شد و ۳۰ دقیقه از آن را ما در استودیو  شبکه کتاب ادامه می‌دادیم. این برنامه اکنون با محوریت کتاب «بزرگ شدن در سپیدان» در حال فعالیت است و قصد داریم ادامه‌دار باشد.

صحاف در پایان به تعامل روابط‌عمومی شبکه کتاب با اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: طی یک سال اخیر، ۵۴۸ خبر، گزارش، گفت‌وگو و... درباره برنامه‌های شبکه در اختیار خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های سراسری قرار گرفته و منتشر شده است. همچنین در توسعه سایت این شبکه، قابلیتی را ایجاد کرده‌ایم تا صاحبان محتوا، ناشران فعال و یا مجموعه‌های فعال در حوزه کتاب بتوانند در آن محتوا بارگذاری کنند و ما هم بتوانیم از محتوای آنها در شبکه کتاب استفاده کنیم.

منبع: روابط‌عمومی تلویزیون اینترنتی کتاب