به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری سردار علی محمد نایینی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روز گذشته با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در این جلسه با بیان اینکه مدیریت افکار عمومی اگر درست انجام شود مهمترین مولفه قدرت ملی است، گفت: اگرچه این کار پیچیده ای است اما پیام باید به موقع آماده شده و‌ منتقل شود و البته تثبیت هم شود.

وی افزود: دشمن با بهره گیری از شناخت روانشناسی و جامعه شناختی بر مردم اثر می گذارد و روایت های دروغ را باور پذیر کرده و شبه افکنی میکند تا از اعتبار انقلاب و جبهه مقاومت کمک کند. این هدف اصلی رسانه های ضد انقلاب است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان داشت: مقابله با روایت های دروغ بسیار کم شده و به دست گرفتن فضای مستند کاری دشوار است درحالی که این موضوع به واقع مرزبانی از هویت انقلاب است که وابسته به هویت دفاع مقدس است. در خصوص هویت سپاه نیز حضرت آقا می فرمایند سپاه وابسته به هویت دفاع مقدس است که اگر این هشت سال نبود، سپاه هم مثل کمیته ها ادغام شده بود.

وی ادامه داد: دشمن وقتی در نفوذ شکست بخورد هوبت را هدف قرار میدهد. و البته به تدریج هم از بین می رود. ساختارها همه جا هست و‌ ممکن است خیلی وقت ها یکسان هم باشد اما هویت مستقل است و وجه تمایز ما با دیگران همین هویت است که در جنگ نرم مورد هجوم قرار گرفته است.

نایینی با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس می تواند این هویت را نگه دارد و بازدارندگی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: همه تجربه های موفق ما متأثر از دفاع مقدس است، همانطور که حاج قاسم هم گفت من هر تجربه ای در جبهه مقاومت دارم در مقیاس بزرگتر در جنگ تحمیلی تجربه کرده بودم.

وی گفت: کار مرکز اسناد وتحقیقات دفاع مقدس هم مرزبانی از روایت مستند و‌ معتبر تاریخی است و‌ نیز مقابله با تحریف جنگ تحمیلی به لحاظ هویتی. که در این امر با کار شما خبرنگارها مشترک است. چون کار شما هم پاسداری از روایت های مستند و‌ معتبر است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان داشت: در دوران دفاع مقدس این مرکز کار ثبت و‌ ضبط حوادث را بر عهده داشت که نتیجه آن هم شد گنجینه عظیم دفاع مقدس اعم از مستندات صوتی و تصوری که حاصل مجاهدت خبرنگاران و‌ تصویربرداران در جنگ است.

وی ادامه داد: حدود ۱۳۰۰ شهید خبرنگار و‌ تصویربردار و مبلغ جنگ داریم که در یگان های مختلف سپاه این عدد چند برابر است. همچنین  4 هزار شهید هم در حوزه تبلیغات جنگ داریم.

نایینی افزود: جنگ رسانه ای بعد از دفاع مقدس ادامه پیدا کرد و این جنگ بسیار گسترده تر است. امروز متن اصلی است که هدفش بی معنا کردن مقاومت است. جنگی که بسیار تکامل یافته تر از زمان جنگ تحمیلی است و‌ دشمن از همه امکانات و مهارت هایش استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس 3 هزار سند در دست دارد، خاطرنشان کرد: 70 مجلد روز شمار، 150 اطلس مناطق عملیاتی، کتاب‌های تجزیه تحلیل، 500 مجلد تاریخ شفاهی فرماندهان اصلی جنگ که از 400 فرمانده تیپ به بالا 200 نفرشان تا کنون تاریخ شفاهی دارند، 200 اثر پژوهشی جدید، از جمله این اسناد هستند.  

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه 95 درصد از کاست‌های موجود از جلسات دوران دفاع مقدس منتشر شده و 5 درصد این جلسات قابل انتشار نیست، گفت: 40 هزار کاست مجموع جلسات فرماندهان در جنگ است که گاهی تنها دو جمله موجود در جلسه موجب می‌شود یک کاست یک ساعت و نیمه در رده به کلی سری قرار گیرد.

وی افزود: البته سندی وجود ندارد که به پاسخ دهی در خصوص شبهات جنگ کمک کند و ما منتشر نکرده باشیم.

منبع: تسنیم