سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مریم کهوند طراح گرافیک و استاد دانشگاه، با این توضیح که کتاب "فرهنگ دیداری و روش‌شناسی تحلیل تصویر" را در انتشارات یک‌فکر در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر که با همکاری دانشگاه هنر نشر می‌یابد، قرار بود در نمایشگاه کتاب اردیبهشت‌ماه امسال عرضه شود ولی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چاپ‌خانه‌ها فعلا جریان نشر را متوقف کرده است.

او با بیان این‌که در کتاب به معرفی حوزه فرهنگ دیداری به عنوان یک رشته آکادمیک مطالعاتی پرداخته است، ادامه داد: فرهنگ دیداری رویکردی میان‌رشته‌ای و برخاسته از مطالعات فرهنگی و به‌طور خاص مطالعات فرهنگ دیداری است.

کهوند که این کتاب را دو فصل نوشته است، افزود: در فصل نخست که به‌طور کلی به فرهنگ دیداری اختصاص دارد، معرفی فرهنگ دیداری، تعریف نظریه‌هایی که در این حوزه هست، رویکردهای ویژه صاحب‌نظران و مسئله اصلی آن‌ها را مدنظر قرار دادم. بحث فصل دوم این است که چگونه می‌توان برای فرهنگ دیداری به عنوان یک رویکرد در مطالعات تصویر، شیوه و روش‌هایی برای خوانش تصاویر قائل شد. این بخش کاملا یک کار مدل‌سازی است برای تحلیل کلی تصویر که براساس مطالعه تحلیل گفتمان و بحث تحلیل تصویر به آن دست یافتم.

او با این توضیح که فصل دوم کتاب "فرهنگ دیداری و روش‌شناسی تحلیل تصویر" بیشتر به توسعه مدل روش‌شناسی تصویر اشاره دارد، تصریح کرد: این فصل می‌تواند برای پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در بخش تحلیل تصویر کار می‌کنند بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از اهداف این کتاب این است که آموزشی باشد برای دانشجویان رشته‌های هنرهای تصویری. 

کهوند با بیان این‌که تاکنون فقط دو تا سه عنوان کتاب در زمینه فرهنگ دیداری ترجمه شده و تالیفی در این حوزه صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر خلا چنین کتاب‌هایی در فضای آکادمیک محسوس است. همین موضوع انگیزه‌ای برای کار بیشتر روی این کتاب شد و نگارش آن چند سال طول کشید. بخش مهمی از آن مستخرج از تز دکترای من است که به "تحلیل تصویر" گرایش داشت و اولین تز دکترا در حوزه‌ فرهنگ‌دیداری در ایران به حساب می‌آید.

مریم کهوند فارغ‌التحصیل دکترای پژوهش هنر، لیسانس و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری است. او عضو هیات علمی دانشگاه هنر و دارای 20 سال سابقه تدریس است. در حال حاضر مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه هنر است و به عنوان عضو انجمن صنفی طراحان نیز فعالیت دارد.