سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، در این نشست لیلی گلستان یکی از اعضای هیات داوران جایزه ارغوان و اوژن حقیقی دبیر جایزه حضور داشتند.
اوژن حقیقی در ابتدای این نشست اطلاعات و آماری از این دوره ارائه کرد و توضیح داد: حدود 600 نفر در دوره دوم مسابقه شرکت کردند که 376 نفر آنها واجد شرایط حضور در مسابقه بودند. از این تعداد 224 نفر خانم و 152 نفر آقا هستند. با توجه به محدودیت سنی مسابقه، بالاترین سن شرکتکننده 30 ساله و کوچکترین فرد 9 سال سن دارند.
او با بیان این که مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ارغوان 23 خرداد ماه ساعت 18:30 در خانه هنرمندان برگزار میشود، ادامه داد: علاوه بر اهدای جایزه به برگزیدگان مراسم یادبود داریوش شایگان نیز برپا خواهدشد.
حقیقی بزرگترین دستاورد جایزه ارغوان را حضور استعدادهای جوان به عرصه ادبیات و نشر دانست و افزود: عباس سعیدی یکی از شرکتکنندگان دوره قبل که جزو 10 نفر نخست بود موفق به چاپ کتاب شده است.
او درباره آینده این جایزه توضیحاتی ارائه داد و گفت: اتفاقات جدیدی در پیش داریم و بزرگتر شدن و دارای تحریریه دائم داشتن این جایزه نیازمند زیرساختهای لازم است و به مرور اخبار آن اعلام میشود.
حقیقی با این توضیح که آثار رسیده توسط پنج نفر در هیات انتخاب خوانده میشود و 30 اثر برای هیات داوران فرستاده میشود تا 10 داستان را انتخاب کنند، تصریح کرد: نشر مرکز حامی مسابقه است و 10 اثر اول را منتشر میکند. همچنین برای این افراد ورکشاپ نویسندگی برگزار خواهدشد.
دبیردومین دوره جایزه ارغوان اولین و آخرین دغدغه برگزاری این جایزه را کشف استعداهای جوان و چاپ آثار آنها دانست.
او تاکید کرد جایزه ارغوان تنها جایزه خصوصی است که داستانهای چاپ نشده را منتشر میکند و در ادامه از انتشارات هفت رنگ برای برپای این جایزه، شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب و هیات داوران، حامیان مالی، خانه هنرمندان و نشر مرکز تشکر کرد.
تعداد آثار خوب نسبت به دوره قبل
سپس لیلی گلستان با این توضیح که تعداد آثار خوب امسال نسبت به دوره قبل بیشتر بود، اظهارداشت: تلخی و ناامیدی در محتوای همه کارها وجود داشت که موجب تعجبم شد. البته نویسنده از اطراف خود الهام میگیرد. حسادت، کینه، انتقام و موضوعاتی از این دست از کجا نشات میگیرند؟ منشا این عوامل به جامعه و زیست آدم برمیگردد و نوشتن آن طبیعی است. اما چرا خوبیها را نمیبینیم؟ چرا موضوعات مثبت دیده نمیشوند؟ چیزهای خوب و زیبا کم نیستند و باید درباره آنها نیز بنویسیم.
او با بیان این که محتوای قصهها سورئال و خیلی فراواقعی و تخیلی بودند، تصریح کرد: همه ما وقتی صبح از خواب بلند میشویم تا شب با اتفاقات مختلف و صحنههای عجیب و غریب روبرو هستیم. به نظرم این تخیل و صحنههای نوشته شده طبیعی است.
گلستان با تاکید بر این که مورد دیگری که باعث تعجبم شد فقدان "عشق" در این آثار بود، افزود: در هیچ یک از متونی که خواندم بارقهای از محبت زن و مرد وجود نداشت که برایم بسیار عجیب بود. این موضوع تعجبآور و نگران کننده ذهنم را مشغول کرده است. مگر میشود جوانان با عشق آشنا نباشند!
او با این توضیح که از سال 1367 که گالری گلستان را راهاندازی کردم هدفم کشف استعداهای جوان بود و هست، ادامه داد: لازم است ناشران نیز به افراد جوان توجه کنند و با کشف استعدادهای جوان آثار آنها را به چاپ برسانند. البته نشر چشمه به این کار اهتمام دارد.
گلستان درباره انتخاب تم مسابقه نیز توضیح داد: برای انتخاب تم مشورت میکنیم و از بین پیشنهادات یک تم انتخاب میشود. هدف خاصی در انتخاب تم نداریم.
او استمرار نویسندگی را بسیار مهم دانست و افزود: درست است زندگی خرج دارد ولی حیف است استعدادهای جوان نویسندگی را ادامه ندهند. با برنامهریزی مناسب میتوان وقت لازم را برای کار و نوشتن فراهم کرد. وقتی استعداد وجود دارد باید ادامه داد و متوقف نشد.