سرویس فرهنگ هنرآنلاین، نشست خبری اولین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان با موضوع "آخرین روزهای سال" برگزار شد.
در ابتدای این نشست، اوژن حقیقی، دبیر جایزه کوتاه ارغوان، درباره شرایط شرکت در این جایزه گفت: هدف جایزه ارغوان شناسایی استعدادهای جوان و حمایت از آنان است و ما برای این جایزه محدودیت سن 30 سال را مد نظر قرار دادیم.
او افزود: در این دوره، بالغ بر 400 داستان به دبیرخانه رسید که از میان آنها در مرحله نخست 379 اثر مورد پذیرش قرار گرفت که 138 اثر آن متعلق به نویسندگان مرد و 241 اثر متعلق خانمها بود.
دبیر جایزه کوتاه ارغوان تصریح کرد: در این جایزه پس از انتخاب 30 نفر برگزیده توسط هیئت انتخاب، 10 داستان پایانی توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار گرفت که در کتاب برگزیده این جایزه منتشر خواهد شد.
در ادامه این نشست فرهاد توحیدی، فیلمنامهنویس و عضو هیئت انتخاب جایزه داستان ارغوان گفت: یکی از جذابیتهای این جایزه برای شخص من این بود که نحوه اندیشیدن، نگریستن و تحلیل جوانان این دوره را درباره عشق، خانواده، زندگی و همه موضوعاتی که درباره آن مینویسند، درک کنم.
او افزود: در بین بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جایزه، از تفاوت نگاههای برخی از این دوستان جوان به شگفت آمدم به همین خاطر میتوانم بگویم که کنجکاوی برای من مهمترین دلیل حضور در این جایزه بود.
عضو هیئت انتخاب جایزه ارغوان انتخاب موضوع در این دوره را یک فرصت و تهدید خواند و افزود: از نظر من انتخاب موضوع در این جایزه، یک فرصت و تهدید بود، زیرا با انتخاب موضوع محدودیت برای نویسندگان ایجاد شد که ممکن بود، نوعی یکنواختی در رنگ و آشنایی ایجاد کند، اما از سوی دیگر همین محدودیت فرصتی شد که خلاقیتها را در چنین شرایطی به تصویر درآورند.
توحیدی درباره شرایط آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه توضیح داد: متأسفانه به نظر میرسد که در میان نسل نو، استفاده از واژگان درست، درستنویسی و رواننویسی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. به همین خاطر در آثار رسیده به لحاظ زیر پا گذاشتن نکات دستوری و دچار شدن به انواع آفات و آسیبهای نوشتن که حاصل فضای مجازی است، شاهد مشکلاتی بودیم.
او ادامه داد: از نظر من یک نویسنده چه نو قلم و چه دارای رزومه باید به ابزار نویسندگی شامل کلمه و دستور زبان فارسی به درستی توجه کند. بنابراین کسی که داستان مینویسد باید از ابتدا زبان فارسی را به درستی بداند. بر همین مبنا تعداد آثاری که از این نظر دچار آسیب بودند، اندک نبود.
توحیدی درباره انتشار کتاب 10 برگزیده جایزه ارغوان گفت: به نظر من جالب است که هیئت داوران به لحاظ تکنیکی درباره 10 اثر برتر نظرات خود را ارائه کنند و این نظرات در کتابی که قرار است به چاپ برسد، منتشر شود.
او تأکید کرد: البته در بین آثار رسیده به دبیرخانه جایزه ارغوان من چند داستان منتخب و استعداد برجسته دیدم که قابل توجه هستند.
لیلی گلستان، عضو هیئت داوران جایزه ارغوان نیز در ادامه این جلسه بر لزوم توجه نویسندگان جوان به دستور زبان فارسی اشاره کرد و گفت: آنچه که مرا در طول خواندن این داستانها اذیت کرد، فارسی نه چندان خوب نویسندگان جوان بود. من فکر میکنم رفع چنین مشکلی در گرو خواندن متون کلاسیک توسط هنرمندان جوان است.
او ایدهپردازی داستانهای ارسالی به این جایزه را قابل توجه خواند و بیان کرد: ایدههای خوبی در داستانهای وجود داشت. ایدههایی که نشان میداد نویسنده به مسائل کوچک و ساده اهمیت میدهد و مواردی را میبیند که اغلب افراد به آن توجه نمیکنند و این بسیار خوب است.
گلستان بر لزوم ادامه حمایت از برگزیدگان این جایزه تأکید کرد و افزود: طی سالهای فعالیتم همواره به این اندیشیدهام که چرا درصد اندکی از برگزیدگان مسابقات داستاننویسی این راه را ادامه میدهند و به عنوان نویسنده حرفهای دیده میشوند. در واقع این مسئله همواره برای من جای تعجب و تأسف دارد که کمتر این برگزیدگان را در عرصههای حرفهای میبینیم بنابراین امیدوارم که با حمایتهایی که برنامهریزی شده، بتوانیم بخشی از این افراد را در مسیر نگاه داریم البته همانطور که میدانید، بخش مهمی از مسئله بر عهده خود این اشخاص است.
او درباره سه اثر برگزیده در این جایزه گفت: به نظر من از میان داستانهایی که خواندهام، سه نفر نخست بهتر از سایرین بودند و این جایزه را به حق دریافت میکنند به همین خاطر نیز امیدوارم که به این قصه بسنده نکنند و کار را ادامه دهند.
گلستان تصریح کرد: من همواره در عرصه تجسمی گفتهام که در این سی سال شاهد جرقههایی بودهام که به آتش تبدیل نشدند بنابراین امیدوارم که در جایزه ارغوان اینگونه نشود و این جرقهها به آتش تبدیل شوند.
او ادامه داد: در راستای حمایت از این هنرمندان جوان، نشر مرکز به عنوان یکی از بهترین انتشارات موجود، کتاب آثار برگزیده را منتشر کرد، بنابراین امیدوارم که نویسندگان جوان از این فرصت استفاده کنند و راه را ادامه دهند.
اوژن حقیقی، دبیر جایزه ارغوان نیز درباره راهکارهای حمایت از برگزیدگان این رویداد توضیح داد و گفت: جوانترین شرکتکننده در این جایزه 20 سال سن داشت و همانطور که میدانید حداکثر سن شرکت کنندگان 30 سال بود.
او درباره شکلگیری ایده برگزاری این مسابقه بیان کرد: به عنوان یک نویسنده، من برای چاپ کتابم و ارتباط برقرار کردن با انتشارات مشکلات بسیاری داشتم، بنابراین فکر کردم که نسل جوان با وجود چنین مشکلاتی امکان کمتری برای بروز و ظهور دارند. بر همین مبنا نیز این مسابقه طراحی شد تا امکانی برای شناسایی استعدادهای جوان باشد و شرایط دیده شدن آنها را فراهم کند.
گلستان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر اینکه فاصله بین نویسندگان نسل جدید و گذشته از نظر اندیشه، چقدر در آثار ارسالی به این جایزه مشهود بود، گفت: به طور حتم هر نسلی با نسل گذشته دارای تفاوتهایی است اما به نظر من آنچه که در نسل جدید بیشتر دیده میشود کمبود مطالعه و تمرکز بر خواندن است. بر همین مبنا نیز ما شاهد هستیم که اغلب هنرمندان این نسل از اتفاقات و رویدادهای حوزه کاری خود مطلع نیستند در حالیکه من هنوز هم الزاما هفتهای یک تئاتر یا فیلم میبینم.
فرهاد توحیدی نیز ادامه داد: امروزه دوره افراد حکیم گذشته است زیرا ما دیگر شاهد نیستیم که افرادی چون حکیم ابوعلی سینا یا حکیم عمر خیام ظهور کنند. در گذشته افراد برای دانستن، به این حکما مراجعه میکردند در حالیکه امروز گوشیهای تلفن همراه، نقش این حکما را برای جوانان ایفا میکنند. به همین خاطر میتوان گفت که عمق دانش به دست آمده نیز به اندازه منبعی است که از آن افکار جوانان تغذیه میشود بنابراین من فکر میکنم که برای رشد، جوانان ابتدا باید منبع درست دانش را که همان کتاب است به درستی درک کنند و صرفا به گوگل و فضاهای مجازی اکتفا نکنند.
در ادامه این نشست از تندیس جایزه ادبی ارغوان که توسط استاد سعید شهلاپور طراحی شده بود، رونمایی شد.
بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه و اعلام برندگان اولین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان با موضوع آخرین روزهای سال پنجشنبه 31 خرداد ماه ساعت 18/30 در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار میشود.