سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتابی با عنوان "درباره هنر" اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مجسمه‌ساز  معروف ایتالیایی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب را محمدحامد توکلی به فارسی برگردانده و انتشارات شیپور منتشر کرده است.

کتاب "درباره هنر" شامل یادداشت‌های لئوناردو داوینچی درباره نقاشی است که در آن می‌توان این سرفصل‌ها را یافت: اینکه هنرآموز می‌بایست عملکرد چشم را بیاموزد، اینکه چطور اشکال، اندازه‌ها و دور و نزدیک‌نمایی اجسامی را که در مسیرش قرار می‌گیرند، با هم به تناسب برساند و اینکه چگونه با بازی نور بر سطوحشان به دیده می‌آیند، و می‌بایست همچنین چارچوب و جان اشیاء را نیز تحت بررسی قرار دهد.

لئوناردو داوینچی تنها نقاش و مجسمه ساز نبود. او دانشمند، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود. نبوغ او شاید بیش از هر چیز دیگری مورد توجه بوده است. داوینچی معمولا به عنوان نمونه بارز یک مرد رنسانس معرفی می‌شود. از او به طور گسترده بزرگترین نقاش تاریخ یاد می‌کنند. عده‌ای نیز او را با استعدادترین شخصی می‌دانند که تا کنون در این جهان زندگی کرده است.

دا وینچی را کهن‌الگوی "فرد رنسانسی" دانسته‌اند. او فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در مجموعه یادداشت‌هایی که بالغ بر هزاران صفحه هستند، ثبت کرده است. او طرح‌های مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاح‌هایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود، هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند.

دا وینچی اولین طراح هواپیما و صدها اثر معماری دیگر به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت دا وینچی معروف است، کیلومترشمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است، که آنها را فقط در مقابل آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی دا وینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های "شام آخر" و "مونالیزا" است. مارکو روسکی درباره او می‌گوید: "در حالی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد لئوناردو وجود دارد، چشم‌انداز او از جهان اساساً منطقی است و نه اسرار آمیز، و این که روش‌های تجربی به کار گرفته شده او برای زمان خودش غیرمعمول بود."

2541313

داوینچی در کتاب "درباره هنر" نوشته است:

من بیش از ۱۰ جسد را کالبدشکافی کردم و اعضای مختلف‌شان را تباه و کوچک‌ترین قسمت‌هایی را ه این رگ‌ها را پوشانده‌اند، از هم جدا کرده‌ام بی‌آنکه خونی فوران کند جز خونریزی نامحسوس مویرگ‌ها و از آنجا که برای این مدت مدید، یک بدن کافی نبود، در مراحل مختلف جسدهای بی‌شمار را به کار بردم تا دانشم را تکمیل کنم و تمام این مراحل را تکرار کردم تا تفاوت‌ها را بشناسم. اگرچه که می‌بایست دلداده این مسائل باشید، اما شاید با مخالفت‌های طبیعی مواجه‌اید و اگر این مانعتان نمی‌شود، احتمالاً ترس گذراندن ساعت‌های شبانه در سردخانه مردگانی مانع‌تان شود که تکه تکه شده‌اند و پوست کنده و اگر این هم جلودارتان نیست، ممکن است از فقدان مهارت در طراحی رنج ببرید که برای چنین ارائه‌ای، بسیار حیاتی است و اگر در طراحی هم ماهرید، شاید این مهارت‌تان با دانش پرسپکتیو ممزوج نشده و اگر هم که شده، شاید روش‌های طراحی هندسی و تخمین نیروی عضلات را درنیابید؛ این احتمال هم وجود دارد که ناشکیبا باشید و این از شما انسانی بدون پشتکار خواهد ساخت. درباره این موارد، خواه این خصوصیات در من یافت شوند یا نه، صد و بیست کتابی که نوشته‌ام خود شاخصِ حکم بلی یا خیر خواهند بود. در اینها نه طمع مانع‌ام بود و نه اهمال، بلکه تنها فقدان زمان.

کتاب "درباره هنر" با 132 صفحه و با قیمت 13 هزار تومان منتشر شده است.